Hovoriť o najnovšej nahrávke ako o najlepšom či najsilnejšom albume znie ako klišé. Ale ono sa to práve teraz deje v diskografii Adama Ďuricu, do ktorej pribudol album Naše hriechy - suverénne najcelistvejšia a najdospelejšia štúdiová nahrávka populárneho speváka.

Tri roky uplynuli od vydania predchodcu s názvom 30. Už na ňom zachytil rodák z Hlohovca výraznejší hudobný posun. Po komerčnom úspechu singlov o láske z albumov Mandolína a Spolu bola tridsiatka vítanou zmenou. Adam sa vtedy obklopil slovenskou textárskou špičkou, výbornými hudobníkmi a za producenta si vybral Mateja Turcera. Už vtedy to fungovalo, no po vydaní albumu Naše hriechy pôsobí predchodca, a to bez urážky, iba ako odrazový mostík k tomu, ako má znieť nový Adam Ďurica.

Na aktuálnej doske sa Adam znova obklopil viacerými textármi, medzi ktorými sa objavujú nové mená. Z tých stabilných si v booklete prečítame meno Vlada Krausza, jeho rukopis však nájdeme prekvapivo iba v jednom prípade, a to k singlu Pravdupovediac. Ďurica si na nový album prizval aj šikovnú Adrianu Pusztovú. Dvojica si už vzájomnú autorskú chémiu vyskúšala pri práci na albume Kúzlo pre Karmen Pál-Baláž, na ktorý Adriana napísala všetky texty. Pokračovanie spolupráce teraz vyústilo do štyroch textov, pričom na troch z nich participoval aj Adam. Jedným textom prispel Peter Riava, Buranowski, Simon Štubniak, Erik Martoncsík a Milan Medek. Aktuálny duet s Emmou Drobnou Naše hriechy si Adam otextoval sám.

Rukopis Laca Rychtárika

Zmena nastala aj na mieste hlavného producenta. Tým Adamovým aktuálnym je talentovaný umelec Laco Rychtárik. Mladý Košičan začínal ako bubeník v kapele Good Fancy, neskôr založil sólový projekt Call Me Steve, na konte má množstvo videoklipov pre slovenských interpretov, ako Richard Müller, Nocadeň, IMT Smile, Gladiator či Lina Mayer. Jeho autorskému rukopisu dominujú moderné aranžmány a bohaté vrstvenie zvukov.

Základnými surovinami aktuálneho albumu Naše hriechy sú výrazné syntetizátory, moog, hammond, piano, dômyselné beaty, neodmysliteľná gitara a rytmus udávajú bicie, za ktoré si multiinštrumentalista Laco Rychtárik, okrem iného aj bubeník, sám sadol. Túto kombináciu stretneme naprieč celým albumom, aj v skladbách, pod ktorými je producentsky podpísaný Matej Turcer. Zostáva tak zachovaná rovnováha medzi akustickými nástrojmi a elektronickou zložkou, ktorá dáva pesničkám príťažlivý zvuk.

Zabudnite na obdobie mandolíny

Nový album nabáda zabudnúť na obdobie singlov s mandolínou v ruke, čo by bola z pohľadu ich úspechu a obľúbenosti u fanúšikov, samozrejme, hlúposť, no teraz znie tvorba Adama Ďuricu neporovnateľne lepšie. A kým spomínané skladby boli orientované skôr na nežnejšiu časť publika, novinka Naše hriechy je otvorená aj mužskej časti poslucháčov.

Čo tiež baví je vyspievaný hlas Adama Ďuricu, ktorý znie mužnejšie (Znamenia, Konečne sami, Pravdupovediac), možno trocha drsnejšie (Vlci) a rozmanito - krásne rezonuje v dolných polohách a smerom nahor ho už dobre poznáme. Umne pracuje s dynamikou hlasu a s jeho dramatizáciou, vďaka čomu sa môžeme vyhnúť myšlienkam, že skladby slovenského umelca znejú stále rovnako alebo aspoň priveľmi podobne. Ale nečakajte hneď obrat o 180 stupňov.

Single nie sú len pozlátenou pozvánkou

Štyri skladby z novej dosky už Adam predstavil ako single. Prvou ochutnávkou boli energickí Vlci, nasledoval singel Pravdupovediac, ku ktorému bola zverejnená aj akustická verzia, intímna skladba Medzi nami a duet s Emmou Drobnou Naše hriechy. Každá z nich poodhaľovala jednotlivé odtiene albumu, ktorými hýri aj samotný vizuál. Každá z nich prezentovala nový zvuk, nové témy, nové spôsoby vyjadrenia a čo je dôležité, jedna s druhou boli v príjemnom súzvuku.

Potešujúce je, že doterajšie single neboli len pozlátenou pozvánkou. Rovnaký štandard si drží aj zvyšok platne, možno na pár výnimiek, ktoré zaostávajú, respektíve majú bližšie k albumových predchodcom (Stúpaj so mnou, Fúkame). Nápaditosťou vyniká song Konečne sami, ktorý je predurčený zaujať dynamikou a prenikavými syntetizátormi v súbehu s výraznými bicími. Divoké tempo si skladba od refrénu podrží v celej svojej dĺžke.

V kontraste stojí pieseň Každý deň, minimalistická v slohách, o čosi ráznejšia v refréne, no pozornému uchu neunikne, že je čo objavovať aj v tom minimalizme - jemná gitarová linka, piano, nápaditý beat. Pesnička tematicky nadväzuje na singel Pravdupovediac sebakritickým pohľadom do vnútra, ktorý je zároveň veľkým vyznaním lásky. Zapadá to do seba napriek tomu, že autorkou tohto textu je Adriana Pusztová a text Pravdupovediac napísal Vlado Krausz. Poslucháčovi sa tak naskytne výnimočný pohľad na jednu tému z mužského aj ženského pera. V pomalom tempe nastupuje aj skladba Dotyky, ktorá v úvode vábi jemným gitarovým akordom, z ktorého prejde do osobitých tónov syntetizátora a energických beatov. Romantickou poetikou prispel Erik Martoncsík.

Určite sa pristavte pri piesni Znamenia. Je hudobne veľmi atraktívna, rovnako ako spevácky prejav Adama Ďuricu. Vychutnáte si hammond, moog aj tvrdší sound a úvodné vokály by obstáli aj v hitoch zahraničných interpretov. Za textom stojí opäť Adriana Pusztová spolu s Adamom Ďuricom. O úniku pred všetkým zlým spieva Ďurica s dávkou pokory v skladbe Von, ktorej text napísal Simon Štubniak. Aj v tomto prípade oceníte spojenie syntetizátorov a svojráznych bicích, pretože plnokrvný hudobný podklad sekunduje výživnému textu.

Hudobne ponúka album Naše hriechy pestrú paletu nálad vyjadrenú príťažlivo namiešanými melódiami, ktoré sú v harmónii s poetikou dosky. Komplexne je aktuálna novinka Adama Ďuricu najdospelejším a najcelistvejším albumom jeho doterajšej diskografie. A síce spevák vždy prostredníctvom piesní púšťal poslucháčov do svojho vnútra, v tejto personálnej zostave, ktorou sa Adam obklopil, je to celé posunuté o level vyššie. Všetky single, ktoré doteraz ponúkol, patrili k najhranejším domácim skladbám v rozhlasovom éteri a bez preháňania si trúfam predpovedať, že rovnaký osud čaká asi ktorúkoľvek pesničku, ktorú ešte z albumu vytiahne.

Adam Ďurica - Naše hriechy
(Universal Music, 2021)

1. Naše hriechy (feat. Emma Drobná)