Madonna. Zbožňovaná i nenávidená. Unikátna i gýčová. Polovica sveta ju miluje, druhá polovica nenávidí. Nekorunovaná kráľovná popu. Kariéru začala porno filmom a 35 dolármi vo vrecku.

Madonna. Zbožňovaná i nenávidená. Unikátna i gýčová. Polovica sveta ju miluje, druhá polovica nenávidí. Nekorunovaná kráľovná popu. Kariéru začala porno filmom a 35 dolármi vo vrecku. Odvtedy sa však veľa zmenilo.
Spievala lacné diskotékové hity. Bola súčasťou škandálov, ktoré rezonovali svetom. Svet ju videl úplne nahú, aby sa vzápätí zmenila na kľudnú a milujúcu matku. Každý jej album je iný než ten predošlý. Väčšina kolegov len so závisťou pozerá a je nahlodávaná nedočkavosťou od prvej zmienky o jej novej tvorbe. A fanúšikovia majú úplne rovnaký prístup.
Elektronickej hudbe sa Madonna začala výraznejšie venovať v roku 1998, kedy vyšiel album Ray Of Light. A v týchto vodách pláva dodnes. Jednoduché popevky vymenila za dobre znejúcu, prepracovanú a kvalitnú hudbu. Až priveľa ľudí tvrdilo, že je to tak kvalitná hudba, že si ju Madonna nezaslúži. Práve naopak. Ale čo iné sa dalo očakávať od spolupráce s Wiliamom Orbitom?
Na albume Music dostal väčší producentský priestor Mirwais Ahmadzai a hoci na ňom spolupracoval i Orbit, album získal úplne iný sound. Titulná skladba sa stala jednoznačným hitom. Tie ostatné už neboli tak úspešné, čo však neznamená, že neboli kvalitné.
Madonnina tvorba sa posunula niekam úplne inam, než boli jej priaznivci zvyknutí. A tak sa museli prispôsobiť. Najnovší Madonnin album vyšiel 22. apríla 2003 a od začiatku bol obalený rúškom tajomstva. Pretáčal sa videoklip, sound skladieb sa menil na poslednú chvíľu. Médiami preblesla správa, že vydavateľstvo ho odmietlo vydať a Madonna ho musí kompletne prepracovať. Kaleráby.
Ak sa pred piatimi rokmi hovorilo, že Madonna vydala svoj najlepší album v histórii, dnes to už nie je pravda. American Life je unikátny. Producentom je okrem Madonny výhradne Mirwais Ahmadzai. A je to cítiť. Potešiteľné je, že sa obaja poučili zo svojej predošlej spolupráce. Pesničky, ktoré síce prebehnú éterom, ale rýchlo sa na ne zabudne, na albume ani nie sú.
Najslabšou skladbou na albume je Love Profusion. Trochu pomalá a nezáživná skladba. Pomalých skladieb je na albume viac, ale narozdiel od Love Profusion, tie ostatné sú niečím zaujímavé. Keby Love Profusion na albume nebola, nijako by to jeho obsah nenarušilo. Rovnako ako to, že tam je, pretože jednoducho dohrá a za ňou nasleduje iná.
Kapitolu pomalých piesní je nutné uzatvoriť dvoma vskutku vynikajúcimi skladbami. Pri skladbe Nothing Fails sa poslucháč môže pristihnúť pri tom, že mu po tele behajú zimomriavky. Nádherná a precítená balada, pritom zahraná tak súčasne, až je to neskutočné. Grandiózny je však jej záver. V pozadí Madonniného spevu sa ozýva zbor, ktorý celú skladbu neskutočne umocňuje a je jedným slovom famózny.
Vynikajúca je i záverečná skladba albumu Easy Ride. Je zvláštna, jemná, pomalá, ale zároveň veľmi moderná. Zaujímavý je efekt poškriabanej platne. V jednej časti pesničky chvíľu prevláda pocit, akoby preskakovala platňa a pesnička sa vracala na to isté miesto. Samozrejme, chýba typické praskanie a pesnička sa po chvíli vráti do normálu.
Ide o veľmi silné skladby. Album obsahuje i skladbu Die Another Day z rovnomenného filmu o Jamesovi Bondovi. Zhodou okolností, už pri albume Music nastala situácia, kedy Madonna najskôr naspievala filmovú skladbu (American Pie), ktorá sa o niečo neskôr objavila na jej radovom albume. V oboch prípadoch to bolo celkom zbytočné. Oproti ostatným skladbám na albume pôsobí Die Another Day, akoby prišla z úplne inej dimenzie.
A čo zvyšok? Ak sa má budúcnosť elektronickej hudby od niečoho odrážať, mal by to byť album American Life. Z nástrojov prevláda gitara. Ostatné pravdepodobne zvládol počítač. Hudba znie až revolučne, čisto, moderne. Madonna opäť úplne inak a opäť geniálne.
Ako celok pôsobí album veľmi umocnene. A to i napriek tomu, že Madonna je v každej skladbe úplne iná. Mení polohu hlasu (v Mother And Father pôsobí komicky a záhadne zároveň, akoby skladbu naspievala jej 6-ročná dcéra Lola - výborné). Madonna je však iná v titulnej, už dobre známej skladbe, v ktorej pôsobí dosť surovo.
Omnoho jemnejšia je v nasledujúcej skladbe Hollywood (podľa dostupných informácií druhý singel), hoci ani náhodou nejde o pomalú skladbu.
Surovejšia, ukričanejšia a omnoho presvedčivejšia je v pesničke I´m So Stupid. A tak by sa dalo pokračovať až do konca.
Každá skladba má svoje čaro, každá je niečím výnimočná. I tie, ktoré v konečnom dôsledku nijako zvlášť nevynikajú, sú nakoniec neoddeliteľnou súčasťou tohoto vskutku vynikajúceho albumu.
Originálny je i booklet albumu. Na titulnej strane Madonnina tvár s bojovým výrazom. Nápisy napísané červenou roztečenou farbou evokujú krvné škvrny. Zaujímavé sú i fotografie vo vnútri. Madonna so samopalom. Madonna „poukladaná“ do tvaru písmen, ktoré tvoria názov albumu. Podľa dostupných informácií booklet spracovala malá, ale významná francúzska spoločnosť a treba im vyjadriť uznanie. Jediným nedostatkom ostáva fakt, že v ňom chýbajú texty piesní. Ale i tie sa dajú v súčasnej dobe hravo stiahnuť z internetu. A po ich naštudovaní je jednoduché prísť na to, že to nie sú jednoduché a lacné popevky, ale silné životné výpovede. Nečakane výborný album.
Malá poznámka na záver: toho rapu, o ktorom sa tak hojne diskutovalo, nakoniec na albume veľa nie je a v konečnom dôsledku ho robí ešte zaujímavejším.
Je veľmi jednoduché predstaviť si koncertné prevedenie tohoto albumu na spôsob Madonny. Je otázne, či sa toho niekedy dočkáme (a ak áno, či vôbec v blízkosti našich končín), ale ten výsledok by určite stál za pozornosť.

Vydavateľstvo : Warner Music 2003
TRACK LIST:
01. American Life
02. Hollywood
03. I´m So Stupid
04. Love Profusion
05. Nobody Knows Me
06. Nothing Fails
07. Intervention
08. X – Static Process
09. Mother And Father
10. Die Another Day (From The MGM Motion Picture Die Another Day)
11. Easy Ride
 

Zdroj: TS MusicServer