Gitarista Peter Bič pôsobí na hudobnej scéne už 15 rokov. Počas tohto obdobia si na svoje konto pripísal spoluprácu s kapelou IMT Smile, Janou Kirschner, Richardom Müllerom, Andym Ďuricom s ktorým má spoločnú kapelu Stereo a mnohými ďalšími hudobníkmi. Po týchto významných a dlhoročných skúsenostiach prišiel ten správny čas, kedy sa Peter rozhodol vyjsť na hudobný trh s projektom, ktorý konečne nesie jeho meno.

Prvé slovo, ktoré človeka napadne po vypočutí si debutového albumu Petra Biča je pestrosť. V prvom rade tým myslím pestrosť hostí, ktorí sa na albume podieľali. Peter totiž sám seba nepovažuje za speváka, a preto si k spolupráci prizval zvučné mená našej hudobnej scény, ktoré svojimi jedinečnými farbami hlasov prispeli k albumu. Stačí spomenúť Petra Lipu, Rasťa Kopinu z kapely Nocadeň, Petra Cmorika, Martina Husovského z Komajoty, Andyho Ďuricu zo Sterea, Jána Spišáka z kapely Dilema či Adama Ďuricu. Svojou troškou spevu prispel aj samotný Peter Bič, no najväčší priestor dostala mladá speváčka Dáška Kostovčík či Ivo Bič. Rovnakú pestrosť ponúkajú aj texty skladieb. Na väčšine z nich sa podieľali Vlado Krausz a Andy Ďurica, no prispeli aj Dáška Kostovčík, Peter Bič, Rasťo Kopina, Ján Spišák či mladý nádejný textár Stano Lauro.

Každý zo spomínaných hudobníkov je charakteristický svojim hlasovým zafarbením a hudobným cítením. Tieto prvky vniesli na album výnimočnú atmosféru, kedy jednotlivci vytvorili viac–menej dokonalý celok. Album totiž ponúka viacero vydarených kúskov. Jedným z nich je chytľavá rytmická a zároveň jediná anglická pieseň Sometimes, ku ktorej si text napísala jej speváčka Dáška Kostovčík. Prelínanie dynamickosti a zároveň jemnosti prináša druhá veľmi vydarená skladba Môže ťa to zmýliť, ktorú naspieval Peter Cmorik.

Album Petra Biča potvrdzuje staré známe klišé – v jednoduchosti je krása. Práve skladby s minimalistickým hudobným aranžmánom a precíteným speváckym prejavom na albume najvýraznejšie vynikajú. Cítiť z nich najväčšiu silu. Jednou z takýchto skladieb je už známa pieseň Dážď, ktorú sme mohli spoznať vďaka autorskej súťaži Eurosong 2010. Za takúto skladbu môže pokojne označiť aj pieseň Neón, ktorú otextoval a naspieval Rasťo Kopina. Ten je známy najmä ako autor melancholických textov, no teraz sa predstavil v inom svetle. Text skladby v sebe totiž nesie pozitívne posolstvo lásky. Rovnako silne emotívne sú aj skladby Vietor, Priznám sa, Obchodník a Tma.

Album má však aj slabšie miesta. Jedným z nich je pieseň Femme fatale, ktorá je postavená na lacno znejúcom texte a prílišnej nástojčivosti v hlase, ktorá pôsobí skôr rušivo a nie ako prínosné vžitie sa so skladbou. Podobný dojem vyvoláva aj pieseň Revolúcia, ktorá sa síce môže popýšiť vydareným hudobným podkladom, ale celkovo znie ukričane.

Okrem týchto vypichnutých skladieb je však zvyšok album dobre počúvateľným hudobným sústom. Obrovský vplyv na celkový dojem má samozrejme perfektná práca Petra Biča, ktorý si dal záležať na prepracovaných gitarových linkách a jednotlivých gitarových sólach. Ako inak, veď je na to odborník. Celkovú atmosféru dotvárajú výrazné bicie nástroje a jemné klávesové nástroje, ktoré v mnohých skladbách podčiarkujú ich celkové smerovanie.

Obľúbenosť jednotlivých skladieb môže byť samozrejme ovplyvnená obľúbenosťou jednotlivých interpretov, ktorí sa na nich podieľali. Pokiaľ si však album "nerozoberieme na drobené", ale vnímame ho ako jeden celok, môžeme hovoriť o vydarenom hudobnom počine, ktorý sa práve vďaka mnohým spoluprácam stal jedinečným.

Peter Bič – Peter Bič
(Universal Music Group, 2010)

01. Chceme to