Meno Ariany Grande sa v posledných mesiacoch objavuje na všetkých frontoch. Minimálne jeden z jej posledných singlov ste museli zachytiť aj v prípade, že súčasnú popovú scénu vôbec nesledujete. Album Thank U, Next vyšiel len šesť mesiacov od svojho predchodcu a speváčka s ním potvrdzuje svoju pozíciu v prvej lige mainstreamových hviezd.

Ariana Grande sa posledný rok skutočne nenudila. Dvakrát sa jej podarilo dobyť americký singlový rebríček Billboard, zlomila niekoľko rekordov na Youtube a Spotify a v priebehu necelého pol roka vydala dvojicu albumov SweetenerThank U, Next. Pred pár dňami dokonca odštartovala svoje turné, s ktorým o pár mesiacov zavíta aj do Prahy a Viedne.

Zo svojho najnovšieho albumu od novembra stihla vydať hneď tri single, pričom všetky tri sa dostali na popredné priečky svetových hudobných rebríčkov. Celkovo je album Thank U, Next dôkazom, že Ariana prežíva svojej najúspešnejšie obdobie a akúkoľvek kritiku zo strany neprajníkov môže považovať za bezpredmetnú.

Album ako kľúč k srdcu popovej hviezdy

Predstavte si, že máte 25 rokov, pozná vás takmer celý svet, ste krásna, bohatá, a napriek tomu si neviete nájsť partnera, ktorý by vás robil šťastnou. Presne v tomto bode sa v minulom roku ocitla Ariana Grande, ktorá sa najprv rozišla so svojím dlhoročným priateľom, raperom Macom Millerom a neskôr aj so snúbencom Peteom Davidsonom. Navyše prvý menovaný krátko po ich rozchode zomrel na predávkovanie, čo bola pre speváčku ďalšia krutá rana. Niekedy v tej dobe začala pracovať na novom albume, ktorým potvrdila tak často opakované slová umelcov, že najlepšou inšpiráciou pre tvorbu je zlomené srdce.

Úvodnou piesňou albumu je príjemná balada Imagine, v ktorej útla brunetka spieva o tom, ako asi vyzerá jej predstava ideálneho vzťahu. Žiaden make-up, anonymita a dostatok času pre spánok. To je presne to, čo by Ariana vo svojom hektickom živote privítala zo všetkého najradšej. Pre niekoho sa to môže zdať málo, no pre americkú hudobníčku je to svet, ktorý s ňou zatiaľ žiaden jej partner nedokázal zdieľať.

Hneď v ďalšej skladbe Needy pritom speváčka, ktorú vďaka jej hlasu a rozsahu často prirovnávajú k Mariah Carey, priznáva, že ide z extrému do extrému, je v tom až po uši a potrebuje byť žiadaná. Napriek tomu, že nejde o prvoplánový rádiový hit, ale skôr o intímnu spoveď, pesnička to aj bez oficiálneho vydania v americkom singlovom rebríčku dotiahla až na 14. priečku.

Ariana Grande bola dlhé roky považovaná za dobré dievčatko, ktoré je iba produktom šikovných manažérov. V posledných mesiacoch však dokazuje, že je dospelou ženou s vlastným názorom, ktorá dokáže rozhodovať sama za seba. Podobne sebavedome znie aj v chytľavej piesni NASA, v ktorej spieva o tom, že vo vzťahu potrebuje aj čas pre seba samotnú: "Zlato, vieš, že čas odlúčenia nám prospeje. Je to ako keby som bola vesmír a ty moja NASA. Dám ti celý svet, no potrebujem priestor." Skladba zaujala aj samotný Národný úrad pre letectvo a vesmír, ktorý ju zdieľal na Twitteri.

Nájsť slabé miesto na piatej štúdiovke rodáčky z Floridy je skutočne ťažké. Ariana dokázala vyťažiť zo svojho problematického vzťahového života vyťažiť maximum a nahrala album, ktorý z hľadiska otvorenosti výpovede u súčasných popových speváčok v jej veku nemá konkurenciu. Nejde pritom o žiadne trpiteľské utápanie sa v žiali, čoho dôkazom je aj ďalší adept na singel, rytmická a chytľavá skladba Bloodline

Istým spôsobom Ariana na albume ponúka svojim potenciálnym nápadníkom návod na to, ako si môžu získať a najmä udržať jej srdce. Okrem toho, že potrebuje pozornosť a niekoho, s kým sa bude dobre baviť, chce v partnerovi aj priateľa, pred ktorým sa nebude musieť pretvarovať, že je všetko v pohode. V skladbe Fake Smile priznáva, že po tom všetkom, čo už prežila, nechce viac klamať, že je šťastná, ak to tak nie je.

Posledné zbohom pre Maca Millera

Druhú polovicu albumu otvára pieseň Make Up, ktorá sa podľa názvu môže zdať úplne nevinnou, no opak je pravdou. Ariana už dávno nie je mladé dievča, ktoré by spievalo o prvom bozku. V tejto piesni bez servítky hovorí o sexe, ktorý rada využíva k udobrovaniu.

Na svoju zraniteľnosť zase odkazuje v mimoriadne emotívnej piesni Ghostin. Ešte v januári prostredníctvom Twitteru reagovala na otázky svojich fanúšikov, ktorí sa po zverejnení tracklistu albumu pýtali, o čom táto skladba bude. "O zlých pocitoch pred osobou, s ktorou ste, pretože milujete niekoho iného. O zlých pocitoch, pretože on vie, že sa s ním nemôže porovnávať... A o tom, ako by som s tým vzťahom mala seknúť (ghosting him)."

Samotný výraz "ghosting" vyjadruje situáciu, kedy jeden z partnerov ukončí vzťah tým, že prestane s druhým komunikovať (odpovedať na jeho správy) a správa sa k nemu akoby bol duch. Z textu zároveň vyplýva, že v skutočnosti ten, ktorého stále milovala, bol už duchom. Konkrétne Mac Miller, ktorý zomrel v čase, keď bola zasnúbená s Peteom Davidsonom. Speváčka v piesni priznáva, že na rapera po jeho tragickej smrti nedokázala prestať myslieť ("občas ma príde navštíviť, keď snívam"), čo viedlo až k rozpadu jej nového vzťahu. Skladbou zároveň Davidsonovi odkazuje, že to nebolo jeho zlyhanie ("viem, že ti to láme srdce, keď kvôli nemu opäť plačem").

Veľmi osobné a emotívne skladby na albume vyvažujú pesničky, ktoré sú potenciálnymi hitmi. Patrí medzi ne aj nahrávka In My Head so skvelým textom a chytľavou melódiou. Za podobnú pieseň by sa nemusela hanbiť ani Beyoncé, ktorá tiež s obľubou vo svojich pesničkách využíva úvodný prológ, ktorého úlohou je vtiahnuť poslucháča do príbehu piesne. "Takže takto. Zamiluješ sa do verzie človeka, ktorú si si vytvorila vo svojej hlave. Snažíš sa to zmeniť, no nemôžeš to napraviť. Jediná vec, ktorú môžeš zmeniť, si ty sama."

Sladká chuť úspechu

Záver albumu tvorí trojica už vydaných singlov 7 Rings, Thank U, Next a Break Up With Your Girlfriend, I'm Bored. Nebýva zvykom, aby niekto v rozpätí pár mesiacov vydal tri tak silné a úspešné skladby, v posledných rokoch sa to nepodarilo ani Taylor Swift, Rihanne, Lady Gage či Beyoncé. Za všetko hovorí fakt, že sa vďaka nim stala prvou sólovou umelkyňou, ktorá naraz obsadila prvé tri miesta v americkom singlovom rebríčku Billboard Hot 100. Predtým sa to podarilo len legendárnym The Beatles v roku 1964.

Za najlepšiu pieseň albumu a možno aj najlepšiu nahrávku v kariére 25-ročnej speváčky považujem song 7 Rings. Niekomu možno nebude pochuti, že Ariana vystrkuje rožky v tak trochu prvoplánovej komerčnej skladačke, no pre mňa ňou dokazuje to, že presne vie, čo fanúšikovia popovej hudby chcú počuť. Na rozdiel od zvyšku albumu sa Ariana v tomto prípade už netrápi nevydareným vzťahom, no užíva si to, že môže mať čokoľvek, na čo si pomyslí.

Obyčajné priania neobyčajnej ženy

Po vypočutí celého albumu Thank U, Next je jasné, že ten, komu Ariana Grande na nahrávke ďakuje najviac, je v prvom rade zosnulý raper Mac Miller. Prežila pri ňom najťažšie chvíle svojho života po teroristickom útoku na jej koncerte v Manchestri a svojím nesporným talentom nepochybne z veľkej miery ovplyvnil aj to, akým štýlom sa dnes uberá jej hudobná tvorba.

Ariana si na albume vystačila úplne bez hostí vo všetkých skladbách je podpísaná minimálne ako spoluautorka. Vďaka tomu nahrávka perfektne odzrkadľuje jej pocity a myslenie. Priznáva, že si je vedomá svojich úspechov a toho, že žije pomerne bezstarostným životom, za ktorý je vďačná. Na druhej strane by niekedy chcela to, o čo väčšina žien v jej veku nestojí. Byť neviditeľnou.

Thank U, Next vo všetkých ohľadoch prekonáva v minulom roku vydaný album Sweetener, ktorý podľa môjho názoru obsahoval až príliš veľa vaty. Otázkou však zostáva, či sa niekedy Ariane podarí nahrať ešte lepší a presvedčivejší album.

Ariana Grande, Thank U, Next
(2019, Republic Records)

1. imagine