Ak sa chystáte v piatok na koncert Alice Merton do bratislavského Majestic Music Clubu, oplatí sa vám prísť skôr ako na headlinerku. Slot pre predskokanov totiž okrem domácich King Shaolin obsadila aj Sonia Stein. Rodáčka z Nemecka sa pôvodne bála, že pop, ktorý ju tak vábi, nie je pre hudobnú scénu dosť "cool". Presvedčí vás o opaku.

"Byť popovou speváčkou už nie je hanba! Moja tvorba bola vždy veľmi popová, no zo začiatku som sa toho stránila, pretože keď som sa prisťahovala do Londýna, musela som byť viac 'cool'. Teraz si hovorím: 'Kašľať na to! Takáto som vždy bola'," vyznala sa Sonia Stein pre magazín Wonderland.

Ten sa vo svojom jarnom čísle zameral na nástup novej vlny uveriteľnejšieho a autentickejšieho popu. Lorde, Dua Lipa či Charli XCX môžu za to, že sa "osmeľujú" aj ďalšie európske nádeje ako Sigrid, spomínaná Alice Merton alebo 26-ročná Stein. 


Tri odtiene melanchólie

Sonia začala písať vlastné skladby ako 15-ročná, pričom už v detstve ju rodičia posmeľovali, aby spievala pred návštevami. Paradoxom je, že hoci vo veľmi stručnej biografii na svojej webstránke udáva za svoje najväčšie vzory Leonarda Cohena a Joni Mitchell, veľký vplyv na ňu v detstve mali vtedajšie hviezdy Christina Aguilera a Alanis Morisette, či dokonca ABBA. A čo z tohto koktejlu hudobných inšpirácií vzišlo? Kučeravej umelkyni, ktorá pred príchodom do Británie prežila väčšinu života v Poľsku, síce zostala obľuba pre estetiku 80. rokov, no hudobne dnes viac pripomína prienik medzi eroticko-romantickou Sade, energicky záhadnou Jessie Ware a temnou BANKS.

Do istej miery za to môže aj producent a skladateľ Liam Howe (zakladajúci člen Sneaker Pimps), ktorý sa mladého talentu ujal len pred štyrmi rokmi pri tvorbe debutového EP Symbol. Do kontaktu sa podľa speváčkinych slov dostali vďaka manažmentu vydavateľstva Marathon Records. Zdá sa, že Sonia mala nováčikovské šťastie. Značka musela prejaviť veľkú dôveru v schopnosti a potenciál neznámeho dievčaťa, keď ho zverili do rúk producenta, ktorý sa podieľal rozbehnutí úspešnej kariéry speváčok ako Ellie Goulding, Adele či Marina and the Diamonds a spolupracoval aj s FKA Twigs alebo Lanou Del Rey. 

Atmosférická nahrávka pozostáva zo skladieb WaitingClosureSymbol a Demented Mind. Všetky sú prepojené zmesou jemných vokálov, klavírnych liniek a občasných elektronických ozdôb. Napriek pútavému melancholickému zvuku však zostala táto ochutnávka bez povšimnutia väčších hudobných médií, a teda aj širšej fanúšikovskej verejnosti.


Rok v znamení Sonie

Výraznejší ohlas nemala ani rytmickejšia Baggage, viac zarezonovala až rozchodovka One of Those Things z konca roka 2016. Napokon sa stala eponymnou skladbou vlaňajšieho EP, kde jej v zozname skladieb robili spoločnosť piesne Lotta USixes & Sevens a Suit Me Best. Počiatočný zhudobnený smútok zostal, no minimalizmus predošlých počinov vystriedali oveľa košatejšie aranžmány príznačné pre britské (indie)popové experimenty. Odchýlka od priemeru bola síce na druhom EP výraznejšia, no stále to nestačilo na to, aby sa o nádejnej speváčke začalo viac hovoriť.

Všetko však nasvedčuje tomu, že prelomovým sa pre ňu stane rok 2018. Okrem sprevádzania nemenej talentovanej kolegyne a krajanky Alice Merton na európskom turné si za posledný rok pripísala na konto aj single Do You Love MeMuseChanging Shapes a najnovšie aj zaujímavú coververziu skladby Foolish, pôvodne od Ashanti. Zároveň na jeseň alebo zimu tohto roka avizuje svoj dlhohrajúci debutový album. To, či sa v jeho prípade je na čo tešiť, môže slovenským fanúšikom kvalitného popu naznačiť práve piatkový koncert v MMC.

Vstupenky:  Predpredaj.sk


Autor: Marek Majzon
Foto: Ferguson - Facebook.com/soniasteinmusic