Keď som pár dní pred Vianocami písal o úspešnej spolupráci rapera a speváka Františka Farkaša, známeho pod akronymom P.A.T., s talentovanou 15-ročnou speváčkou Vanesou Horákovou, ktorá je vychádzajúcou hviezdou slovenskej (nielen rómskej) hudobnej scény, bolo jasné, že skladba je len pomyselnou špičkou ľadovca.
Preto som v prvom článku Rómsky pop ide hore okrem samotného singla Merav Pal Tute spomenul aj desiatky ďalších rómskych spevákov, speváčok a kapiel, ktorých klipy majú na Youtube prekvapivo vysoké čísla sledovanosti. Písal som tiež o tom, že z umelcov, ktorí sú už na hudobnej scéne etablovaní, je okrem českého speváka Jana Bendiga aktuálne najväčším ambasádorom rómskeho popu P.A.T.
Ani náhodou by mi však pred tými dvoma týždňami nenapadlo, že už v prvých hodinách nového roku rómsky pop ovládne nielen prvé, ale rovno prvých päť miest slovenského hudobného rebríčka na Youtube. Poďme sa teda pozrieť, o aké skladby ide a kto za nimi stojí.
Na prvom mieste je nový videoklip Dominiky Mirgovej, ktorý mal premiéru 28. decembra a dnes má už viac ako 380-tisíc prehratí. Pesničku Šukar giľi s Anitou Soul a Monikou Bagárovou, v ktorej sa mieša rómčina so slovenčinou, resp. češtinou, nahrala Mirgová na svoj album Wonder Woman, ktorý vyšiel 15. decembra. Spolupráca tejto trojice by vyvolala záujem fanúšikov aj bez toho, aby bol rómsky pop na vzostupe, no lepšie načasovanie na jej realizáciu a vydanie si speváčka naplánovať nemohla. Moderný čardáš na jej albume v dobrom zmysle slova vytŕča a jeho výnimočnosť podčiarkuje aj farebný roztancovaný klip. Všetky tri speváčky, ktorým v žilách koluje aj rómska krv, v ňom ukázali svoj temperament.
Pod videom jednoznačne prevládajú pozitívne reakcie, rezonuje však aj kritika z rómskeho portálu Crime.sk, podľa ktorej Mirgová v refréne nesprávne skloňuje vetu "Amen savore, šukar čajora". Vraj namiesto toho spieva "savor / čajor". Názor rozhorčeného autora článku s nemenej "šokantným" titulkom citovali aj Topky, pritom si stačí vyčistiť uši a "chýbajúce" samohlásky na konci oboch slov počuť. V každom prípade, aj keď nie som Mirgovej fanúšik, tento štýl jej sedí.
Nasledujú P.A.T. a Vanesa Horáková s najväčším "letným hitom" tohtoročnej zimy Merav Pal Tute, kvôli ktorému vznikol pôvodný článok. Po troch týždňoch od zverejnenia má videoklip k skladbe už takmer jeden a pol milióna pozretí a mňa baví stále viac. Úplný (Not) guilty pleasure!
To, že meno Vanesa Horáková si treba zapamätať, bolo jasné už pri predošlom songu. Nečakal som však, že skladbu, ktorá môže spoluprácu s P.A.T.-om z hľadiska počtu pozretí klipu prekonať, prinesie mladá speváčka tak skoro. Už pár dní pred koncom roka 2023 avizovala na svojich sociálnych sieťach prekvapenie s aktuálne najpopulárnejším českým spevákom rómskeho pôvodu Janom Bendigom. Odhalenie prišlo hneď 1. januára v podobe duetu Matani, ktorý je dobrou ukážkou speváckeho talentu oboch umelcov a už necelé dva dni od zverejnenia má takmer 200-tisíc prehratí.
Aj v tejto skladbe znejú popri rómčine aj slovenčina a čeština, a skladbu s tanečným klipom si určite obľúbia fanúšikovia z oboch krajín. Hudobne ide o svieži kúsok a dvojici to spolu hlasovo parádne ladí, zrejme to nie je ich posledná spolupráca. Začiatok videa patrí pozvánke na Bendigov koncert v pražskom O2 universum, ktorý bude jeho najväčšou samostatnou šou a určite si tam pozve aj hostí vrátane Vanesy Horákovej. Tá sa rýchlo stala hviezdou nielen rómskych zábav, v roku 2024 by sme ju napriek veľmi mladému veku mohli vidieť častejšie aj na veľkých pódiách.
Nový singel na prelome rokov predstavil aj P.A.T., ktorý zverejňoval novinky s rómskymi umelcami počas celého minulého roka, a to nielen v podobe singlov z albumu Baro Raj ale aj ďalších spoluprác. V skladbe A király sa spojil so skupinou Gipsy Phrala, ktorá sa postarala o jednoduchý, no funkčný, autentický a energický hudobný doprovod a jeden z členov si v skladbe aj zaspieval. Hlavnou hviezdou je však Franto, ktorý v piesni spieva v maďarčine a rapuje rómsky aj slovensky.
Užíva si pritom pozíciu "kráľa romarapu" (a kožuchov), ktorým sa podľa vlastných slov stal za jeden rok. Asi má pravdu, dôležitejšie než "vládnuť" štýlu, ktorý u nás (zatiaľ) robí viacmenej len on sám, je však to, že aj vďaka nemu sa v roku 2023 súčasná rómska hudba dostala do popredia a rómsky pop, funky či rap sa pravdepodobne ešte nejaký čas budú pravidelne objavovať na vrchole rebríčkov, minimálne v online. Rádiá však podľa aktuálneho rebríčka IFPI zatiaľ odolávajú. Otázkou do roka 2024 teda je, či to tak aj zostane, alebo budú chytľavé fúzie štýlov a jazykov čoskoro znieť aj z nášho éteru.
Piate miesto aktuálnych slovenských hudobných Youtube trendov je symbolickým potvrdením, že každý hudobný trend má svoje "podhubie". V prípade rómskeho popu je to nespočetné množstvo kapiel, ktoré desaťročia hrávali na svadbách a zábavách a boli známe viacmenej len lokálne, no v súčasnosti s úspechom prenikli aj do online sveta.
Takou je aj kapela Gipsy Culy, ktorej aktuálny videoklip Pri bare si sedím sám má za deväť dní viac ako 120-tisíc prehratí. K tomu vyše tisíc "lajkov" a desiatky komentárov - tieto parametre sú totiž tiež dôležité pre umiestnenie videa v Youtube trendoch. Zaujímavosťou je, že táto autentická rómska zábavová kapela, ktorú nikto nemôže obviniť zo "surfovania" na populárnej vlne, je z top päťky jediná, ktorá má text piesne iba v slovenčine.
Aj toto je slovenská kultúra
Neviem, či budem(e) na Hudba.sk o rómskom pope písať v roku 2024 pravidelne a či tento trend okrem nesporného talentu Vanesy Horákovej a P.A.T.-ových žánrových fúzií prinesie ešte niečo zaujímavé. Na záver chcem ale povedať, prečo som rád, že si rómska hudba získava na popularite, hoci ako hudobný fanúšik mám úplne iný vkus a preferencie. Teší ma to preto, že je to pre našu milú ministerku kultúry ďalší rukolapný dôkaz toho, že každá kultúra sa vyvíja. Nielen tá slovenská, ale aj rómska, ktorá je vlastne tiež "naša". Nič také ako jediná čistá alebo pravá slovenská kultúra totiž neexistuje. Miešalo sa to, mieša sa to a bude sa to miešať a žiadni kultúrni fašisti s tým nič neurobia.
Ako bonus tentokrát pridávam pár videí skvelej Júlie Kozákovej, ktorá na oceňovanej nahrávke Manuša (2022) ukazuje nádhernú tradičnú podobu rómskej hudby a Slovensko s ňou úspešne reprezentuje aj v zahraničí. Zaslúžila by si viac pozornosti aj doma, no je prirodzené, že masových poslucháčov skôr zaujme pop. Verím však, že práve vďaka úspechu vyššie spomenutých interpretov a skladieb môže viac ľudí objaviť a oceniť aj tradičnú rómsku hudbu.
Autor: Patrik Marflák