Peter Machajdík

Profil

Biografia:

Bratislavský rodák Peter Machajdík sa začiatkom 80-tych rokoch sa uchádzal o štúdium hudobnej kompozície na Vysokej škole múzických umení, kde však neuspel, nakoľko koncept jeho vtedajšej tvorby bol silne ovplyvnený západnou avantgardou. V roku 1992 odišiel na pozvanie prestížneho umeleckého štipendia DAAD žiť do Berlína. V Nemecku sa stal postupne rezidenčným hosťom viacerých kultúrnych nadácií a tiež Dolnosaského ministerstva pre vedu a umenie. Za svoju tvorbu bol však ocenený aj na Slovensku, a to Cenou Jána Levoslava Bellu v roku 2006. Machajdíkove kompozície odzneli v koncertných sálach vo Viedni, Wroclawi, Berlíne, Bratislave, Miláne, New Yorku, Prahe, Zürichu, Lugansku, Košiciach a mnohých ďalších mestách. Interpretmi jeho symfonických skladieb boli významné hudobné telesá ako napríklad Janáčkova filharmonie, Camerata Europea, Pomorská filharmónia Bydgoszcz, Štátna filharmónia Košice, Slovenský komorný orchester Bohdana Warchala, Štátny komorný orchester Žilina a Capella Istropolitana. K významným spolupracovníkom Petra Machajdíka patrí aj legenda svetového rocku, bývalý spevák skupiny Yes Jon Anderson, pionier „noise music“ David Moss, vynikajúca talianska harfistka Floraleda Sacchi, či domáci experimentátori Milan Adamčiak a Michal Murin a špičkoví inštrumentalisti ako Milan Paľa, Boris Lenko a mnohí ďalší. Dôležitou súčasťou jeho umeleckej činnosti sú multimediálne projekty s tanečníkmi (Lucia Kašiarová, Dorothea Rust, Petra Fornayová, Štúdio tanca BB), výtvarníkmi (Goerge Cup, Steve Elliott, Vladimír Popovič, Juraj Meliš, Viktor Hulík, Zbynĕk Prokop, Juraj Bartusz), filmármi (Hanno Brühl, Tomáš Hulík, Maroš Hečko) a literátmi (Róbert Gál). Peter Machajdík nezabúda ani na mládež, čoho dôležitým dôkazom je jeho niekoľkoročná plodná spolupráca s mládežníckymi orchestrami. Hudobné kompozície Petra Machajdíka, predovšetkým tie z posledného desaťročia, kritici často vnímajú ako novonasadenú latku v prístupe k diatonike. Sú poznačené príklonom k meditatívnosti a jednoduchosti. Významnými znakmi tvorby tohto skladateľa sú prevažujúca diatonika, uvážlivé dávkovanie disonancií, určitá statickosť a do istej miery i repetitívnosť.