Prvé zmienky o vydaní debutového albumu speváka a skladateľa Andreja Mutňanského, známeho pod pseudonymom Andrew May, padli už v roku 2012. Chcel ním zachrániť svet. To sa nestalo, no zachránil sám seba pred vydaním materiálu, s ktorým by zrejme s odstupom času nebol natoľko spokojný ako s aktuálnym albumom Freedom, ktorého vydanie posunul o päť rokov.

Z pôvodného materiálu, ktorý sa mal objaviť na albume s názvom Rescue the World, si Andrew May pre svoj debut ponechal iba jednu jedinú skladbu s rovnomenným názvom. O potrebe zachrániť svet si spolu s ním zaspievali aj Lina Mayer, Veronika Strapková, Ashley Abrman, Ronie, Samuel Hošek, Laura Weng a B-Joey. Pri tejto príležitosti dostal jednorazový projekt názov Young Generation.

Zvyšok svojej dovtedajšej tvorby odsunul nabok a začal skladať odznova, ale v rovnakej autorsko-producentskej zostave. On sám ako autor hudby, Patrícia Pavlíková ako autorka textov a Vlado "Randy" Gnepa ako producent, ktorý sa podpísal pod päť songov. Ostatné kúsky si mladý hudobník produkoval na vlastnú päsť.

Tanečná tvorba hrá prím, no zaujme aj "obyčajný" pop

Album otvára skladba The Way You Love, ktorú možno označiť za zlomovú v Andrejovej sólovej kariére. Bola totiž prvým singlom, ktorý sa dostal do playlistu celoplošného vysielania, a to na vlnách rádia Europa 2. Tanečný singel s prvkami dubstepu tak mladému spevákovi otvoril pomyselné dvere do éteru jedného z najpočúvanejších slovenských rádií. Aj nasledujúce single totiž zapadali do dramaturgie obľúbeného rádia pre mladých a patrili im popredné priečky v hitparáde Europy 2.

Väčšina skladieb na debute oplýva dynamikou typickou pre modernú tanečnú hudbu. Okrem spomenutého dubstepu je na albume cítiť aj inšpiráciu ďalším z populárnych subžánrov klubovej elektroniky - drum&bassom. Konkrétne ide o skladby Hero, Don't Let Me Go, či titulnú Freedom.

Kolekcia piesní však má aj momenty, v ktorých nastáva zjemnenie, spomalenie a dá oddýchnuť od našľapaného tempa. Taký je napríklad singel I Don't Wanna Talk About It či balada Because of You, ktorá je duetom so speváčkou Ronie. Na Youtube možno nájsť aj akustickú verziu ich spolupráce, ktorá dáva balade skutočne vyznieť. Síce hudobník svojimi skladbami oživil domácu tanečne ladenú pop music, čisto popová poloha mu v tejto skladbe výrazne sedí.

Album nenudí ani tematicky. Dotýka sa neodmysliteľnej témy lásky, medziľudských vzťahov, nádeje aj konca, ale aj problémov odohrávajúcich sa vo svete. Niektoré frázy by v rodnom jazyku vyznievali pateticky a naozaj iba ako frázy, no v angličtine sa to dá prejsť bez výraznejšieho povšimnutia, podobne ako pri zahraničných hitoch.

Chvíľkový návrat k rodnému jazyku

Po mnohých rokoch sa však Andrew May na albume vrátil aj k spievaniu v slovenčine, aj keď len v jednej piesni. Jeho hudobné začiatky totiž boli, napriek anglickému názvu jeho niekdajšej kapely Picture Of The Day, práve slovenské. Ako Andrew May doteraz spieval výlučne po anglicky, na debutovom albume však spravil výnimku a skladbu Keď nie si so mnou si dokonca aj sám, ako jedinú na albume, otextoval. Dôvod je prozaický - ide o zásnubnú pieseň, venovanú jeho dlhoročnej partnerke a teraz už snúbenici Patrícii Pavlíkovej, ktorá je zároveň jeho dvornou textárkou.

Freedom nie je album pre každého. V rámci domácej hudobnej scény majú stále najväčšiu popularitu pop rockoví interpreti, ktorí majú najväčšie zastúpenie v éteri celoplošných rádií. Ich pravidelní poslucháči sú však zároveň zvyknutí aj na zahraničné hity s tanečnejšou produkciou a moderným zvukom, aký na svojom debute prináša aj Andrew May.

Kým pôvodný materiál na album by asi zapadal niekde do čias minulej dekády s nálepkou "diskotékový", Freedom má vďaka prvkom súčasnej tanečnej produkcie väčší potenciál osloviť najmä mladé publikum, ktoré s angličtinou takpovediac vyrastá. A hoci album vyšiel len pred pár mesiacmi, už teraz Andrej pracuje na ďalších skladbách. V prvom zverejnenom singli Magic ukázal, že vo svojej vízii robiť na Slovensku pop svetových kvalít má celkom jasno.

Andrew May - Freedom
(2017, vlastným nákladom)

1. The Way You Love