Alternatívna hudobníčka vydala album, o ktorom rozpráva celý hudobný svet. Amanda Palmer, ktorá je známa najmä ako polovica vplyvného dua Dresden Dolls, sa totiž vykašlala na vydavateľstvá a aj napriek tomu (alebo skôr vďaka tomu?) práve zarobila hudbou svoj prvý milión. Konkrétne ide o milión dolárov, ktoré vyzbierala prostredníctvom crowdfundingu. Jej novinka je však cítiť predovšetkým slobodou, nie peniazmi.
Punková syntéza synťákov
Skladby Dresden Dolls i jej prvú sólovku Who Killed Amanda Palmer (2008) charakterizujú predovšetkým vášnivé údery do kláves Amandinho klavíra a sugestívne texty deklamované neumelým hlasom. Spolu vytvárali z príbehov prevažne depresívnej či sexuálnej tematiky strhujúce punkové divadlo.
Elektrizujúca teatrálnosť Amande zostala aj na poslednom albume Theatre is Evil. Spolu s novými spoluhráčmi vystupujúcimi pod názvom The Grand Theft Orchestra však dostali nový a plnší zvuk, ktorý spája všetko, čo bolo dobré na 80. rokoch. Pre niektorých zostane kultúrny šok z množstva synťákov, gitár, dychov a kopy ďalších nástrojov priveľký. Tá ukričaná žena s namaľovaným obočím, čo stojí za mikrofónom, je však tá istá, ktorú v minulosti sprevádzali len piano a bicie. Album, ktorý pod producentským dozorom Johna Congletona nahrala, je syntézou všetkých Amandiných hudobných vplyvov a životných pocitov.
Okrem zástupu šikovných hudobníkov je výrazným posunom aj samotný Amandin vokál – od punkových vykrikovačiek je už skutočne ďaleko. Ak sa niekedy v náročnejších častiach zlomí, je to pre nápor emócii, o ktoré speváčke ide v prvom rade. Theatre is Evil predstavuje Amandu inú ako doteraz, a predsa z každej skladby priam sála jej nekompromisnosť. Piesne na ňom majú silu, akú majú len splnené sny.
Hudba za milión
Áno, väčšina reakcií na album sa venuje predovšetkým procesu ako vznikal. V skratke – Amanda na crowdfundingovej stránke Kickstarter.com zverejnila výzvu. Fanúšikovia jej mohli na realizáciu albumu, videoklipov a spojeného turné prispieť rôznymi sumami od 5 do niekoľko sto dolárov. Ako odmenu získali od downloadu albumu cez súkromné koncerty, limitovanú edíciu kníh, ručne maľované gramofóny až po účasť na špeciálnych vernisážach diel vytvorených k albumu. Nečudo, že starostlivo pripravená kampaň sa stretla s obrovským úspechom, behom niekoľkých hodín predčila Amandinu požiadavku a zlomila doterajšie rekordy Kickstartera.
Úspech kampane i samotného albumu však spočíva predovšetkým v Amandinej úprimnosti. Svoj vnútorný svet zdieľa rovnako otvorene na sociálnych sieťach aj v pesničkách - dovoľuje svojim poslucháčom/kam nazrieť do svojho procesu tvorby, zdrojov inšpirácie i menštruačného cyklu.
Nemusíte súhlasiť s jej názormi na potrat a jej neoholené pazuchy vám môžu byť proti srsti. No keď sa s vami bude Amanda deliť o svoje piesne, neubránite sa nadšeniu. Živelnosť, s ktorou hudobníčka narúša konvencie, je nákazlivá. Hudobné a životné skúsenosti doviedli speváčku k absolútnej slobode, v ktorej vydala výborný album len za pomoci svojich fanúšikov. Táto nekompromisnosť je inšpiratívna a ešte sa aj dobre počúva.
Amanda Palmer & The Grand Theft Orchestra - Theatre is Evil
(8 Ft. Records, 2012)
1. Meow Meow Introduces The Grand Theft Orchestra
2. Smile (Pictures or It Didn’t Happen)
3. The Killing Type
4. Do It with a Rockstar
5. Want It Back
6. Grown Man Cry
7. Trout Heart Replica
8. A Grand Theft Intermission
9. Lost
10. Bottomfeeder
11. The Bed Song
12. Massachusetts Avenue
13. Melody Dean (featuring David J on bass)
14. Berlin
15. Olly Olly Oxen Free
Autorka: Michaela Kučová