V polovici marca si Berlin Manson prevzali cenu Radio_Head Award za Skladbu roka 2023, ktorou sa stal Hotel Kyjev (feat. FVLCRVM). Očakávania pred vydaním ich prvého dlhohrajúceho albumu však budovali aj ďalšie priebežne vydávané single Najkrajší ľudia robia najškaredšie veci, Kde budeme bývať, Srdce či titulná Poor but Sexy. Od soboty 30. marca je vonku celá platňa.

Na chvíľu som mal pocit, že z nového albumu Berlin Manson vyprchala párty atmosféra, ktorá je na ich koncertoch všadeprítomná. Ale ťažko tancovať "na parkete zajebanom od toxických smetí", ako spomína Adam Dragun v pilotnom singli Srdce. Horkosť, sarkazmus, cynizmus a hnev sú emócie, ktoré tancujú na tučnom základe chytľavých a toxicky dobrých beatov z izby Patrika Nagya. Hudbu na novej nahrávke skrášlili živé bicie, ktoré "zbúchal" Tomáš Tabiš, známy aj z kapely 52 Hertz Whale. Dôležitú zásluhu na zvuku albumu Poor but Sexy má aj producent Matej Turcer, ktorý ho nahrával, mixoval aj zmastroval.

Na firemnom hajzli som si dal osviežujúcu súkromnú listening session a počas pracovnej doby som pripravil recenziu, ktorú som zámerne rozdelil na dve strany, aby som vás podprahovo motivoval ku kúpe vinylu. Ten vyšiel spolu s digitálnou verziou pod hlavičkou nezávislého labelu Weltschmerzen.

Strana A

Hneď úvodná skladba (mimochodom asi najlepšia na albume) je horkým odpľuvnutím smerom k hudobnej scéne a ironizovanie úspechu a kariéry. "Aha mama, som v telke! Prosím ťa, neprestrihuj dráty! Nestáva sa každý deň, že môžeš byť svedkom toho, čo budem ľutovať navždy", prosí Adam svoju mamu. Dúfajme, že táto modlitba bola vypočutá a dráty u Dragunovcov v Košiciach zostali neporušené.

Nasledujúci song Srdce (mimochodom asi najlepší na albume), ktorej prischol klip, kde sa Patrik a Adam prezentujú ako neurotické bytosti z kancelárie alebo akejsi pracovne či ateliéru, sa už viac podobá ich elektro post-punku z minulosti. Oceňujem sláčiky v úvode, ktoré sa opäť vynárajú aj vo zvyšku piesne. Pôvodne mali byť vysamplované, no napokon ich nahral Jureš Líška z kapely Fallgrapp. Tepajúce bicie a pokojne pulzujúca basa sú srdcom skladby, ktorej highlightom je pomalý nástup naechovanej gitary. A text? Opäť žiadna party, ale kto napíše, že "moje srdce je osamelý jazdec"?

Do vôd new school rapu nás zavedie nasledujúca skladba Benefit na Amazon (mimochodom asi najlepšia na albume), v ktorej hosťuje prešovské knieža undergroundu Dušan Vlk. No a asi najlepšia skladba na albume je nasledujúca Nemám koho obdivovať. Absolútne chytľavý tanečný beat a ľúbezný nosný sampel tracku, ktorý máte chuť počúvať dookola. V tejto, snáď budúcej klubovej hymne, vás svojím prispením prekvapí Katarzia. Jej hlas síce prvýkrát zaznie až v druhej polovici skladby, no po silnej slohe zostáva aj v refréne odspievanom unisono s Adamom.

Jedným zo singlov, ktoré pred vydaním albumu dostali aj klip, je skladba Kde budeme bývať. Pomalý a vláčny lament nad bytovou krízou, ktorá ktorý končí "müllerovskou" náladou a milovaním v daždi. Každý chce byť doma, keď mu je smutno. "Ale kde budeme bývať boy?"

Vinylová strana A končí recesiou vo forme trapovej miniatúry Million Dollars s Patrikovým rapom. Jeho "bitches money crazy, chcem len autá tisíc baby" ukončuje krátke cameo slovinského intelektuála Slavoja Žižeka. V skladbe sa pod pseudonymom Drax objaví aj Oliver Dragun z punkovej kapely Pipesh.

Strana B

Och, toto začína pekne! Ležérna indie-popová gitara o dvoch "kilách", ktoré tvoria základ pre nostalgický text. Zároveň celá skladba Hotel Kyjev 2 slúži ako intro pre nasledujúci banger Hotel Kyjev, na ktorom sa blysol Pišta Kráľovič alias FVLCRVM. "Jak keby to písal Orwell!" A na tom konci už netreba nič, Adam.

Najkrajší ľudia robia najškaredšie veci (asi najškaredšia vec na albume), rapový track na ktorom sa postupne vystriedajú Adam z Berlin Manson, Edúv Syn, Dušan Vlk, Temný Rudo, Paris a Fvck_Kvlt. Freestylovo znejúci diss na modelových ľudí a modelové veci vystrieda post-punková smršť Vyhor, po ktorej prichádza veľké prekvapenie v podobe skladby Keď sa páči niečo všetkým, tak to smrdí. Tá sa zvukom a formou vracia do obdobia boom bap a oldschool rapu, aby sa z ničoho nič, plynule (priam darwinovsky) pretransformovala na modernú vlnu.

Považujem to za veľmi invenčný moment celého albumu (pravdepodobne najlepší). Adam tu navyše predvádza zaujímavý flow a slušný originálny rapový skill. V texte parafrázuje Nietzscheho priepasť, ktorú tu porovnáva s mainstreamom. Ako undergroundoví umelci s ním v podstate koketujú a tento flirt je obojstranný. Uvedomujú si však, že "keď sa niečo páči všetkým, má to obmedzený čas". A to je dooobre… (čítaj Adamovým hlasom)

Album uzatvára ďalší zo série singlov, ktoré novinku ohlasovali, Poor but Sexy. Hravá a vtipná pieseň o živote vo východnej Európe, ktorá mi pripomína všetky tie slavic lifestyle mémy v podrepe, natiahnuté do teplákových súprav s tromi prúžkami. Názov skladby a albumu je zároveň shout out pre rovnomennú knihu poľskej novinárky a kultúrnej kritičky Agaty Pyzik, takže ak si doteraz nemal čo čítať, už máš.

Ach, ok… Je tu ešte Outro, ktoré je horkou spomienkou na jeden koncert, ktorý skončil so zlomenou sánkou a v nemocnici. Miniatúrka je autentickým a dobovým záznamom a obsahuje prvky dokumentu. Horká pilulka ako bodka za celým LP, ktoré neobsahuje vatu a každý jeden track je banger.

Berlin Manson – Poor but Sexy
(2024, Weltschmerzen)

1. A1: Aha mama