Zjav šialeného disco nadšenca z osemdesiatych rokov a šou v retro štýle v dikcii techna, analógových syntetizátorov a elektronických zvukov sú charakteristikami, ktoré robia z Ventolina nezameniteľného zabávača. Sám pracuje na tom, aby ho poslucháči brali s rezervou, jeho druhý album so slovenským názvom Vitajte však treba brať aj vážne, aspoň občas.
"Zľava sprava nás všetci strašia, spoločnosť je vydesená z interakcií so sociálnymi sieťami, internet, ktorému sme tak verili, sa premenil na čiernu stoku špehovania a fašistickej propagandy. A do toho vlastné osobné chyby, nedostatky a pochybnosti. Ľudia sa dnes začínajú viac a viac uzatvárať. Chcem proti tomu protestovať, takže vitajte, napriek všetkému," vraví Ventolin, vlastným menom David Doubek.
Acidovou linkou k osobnej výpovedi
Už úvodná pieseň Cesta smutného stromu nás vedie v acidovej linke k príbehu stromu bojujúcemu s vetrom, pričom detaily tejto prechádzky sa odohrávajú iba v hlave poslucháča. Hudobník často len načrtne príbeh, respektíve ponúka svoje úvahy, a ďalej nechá pôsobiť hudbu. Pohráva sa so zvukmi a aj s predstavivosťou poslucháča. Ten postupne zabúda na svoj časopriestor a ocitá sa v dimenzii zvukových impulzov. Na vzniku nahrávky sa výrazne podieľal aj Prokop Holoubek z Midi Lidi, ktorý nahral viacero nástrojov či bubeník Michal Janík z Ghost of You.
"Hledáme kód skryté reality, kde se můžem potkat, kde můžem tančit já i ty," spieva Ventolin v hite Disco Sience. Skladba je ideálnym prvým singlom a veľmi odľahčenou ochutnávkou albumu, čo podčiarkuje nielen humorný text "pro všechny zájemc", ale aj bizarný retro videoklip. Hoci zvukovo ide v podstate o undergroundovú produkciu, dobrú náladu a popovú chytľavosť zaručuje pozitívna melódia v tanečnom tempe, ktorá na parkete spojí milovníkov disco hudby všetkých vekových kategórií.
Deň a noc nie sú protipólmi
Kto by však očakával, že sa v tomto duchu nesie celá nahrávka, bude sklamaný. Disco Science je jednou z ľahších vecí na albume, na ktorom nájdete aj hĺbavejšie myšlienky. Hudobník vraví, že témy sa mu vynárali v mysli intuitívne, a tak vznikli dve časti nahrávky. Denná, poukazujúca na krehký život nedokonalého ja, a nočná, zobrazujúca svet, ktorý ja obklopuje a desí. Texty sú v češtine aj v angličtine. Pre Ventolina bol proces ich vzniku najbolestivejšou časťou práce, a zároveň sa práve texty stali zásadným hnacím motorom v jeho tvorbe.
Úvodná časť albumu znie odľahčene, veselo. Kým samota na vidieku prináša aj čudné zážitky v bežných situáciách v skladbe Život na venkově, "uletenosť" nechýba ani skladbe Indián s výraznými synťákmi. V pesničke Výlet zase Ventolin hľadá v mysterióznej atmosfére stratenú niť v klbku svojich chýb v neodbytnom opakovacom režime.
Postupne však nahrávka pritvrdzuje a do rovných beatov sa zapletá akási špinavosť. Pristupuje angličtina, ktorá na jednej strane dáva Ventolinovi priestor na vybláznenie sa s jej výslovnosťou, no texty prehovárajú vážnym hlasom. V skladbe s politickým zázemím Great Again hudobník a vyštudovaný kultúrny antropológ (ako profesor pôsobí na Katedre psychológie Pedagogickej fakulty na Karlovej univerzite) vyzýva, aby sme veci vrátili do normálu, aby sme sa vrátili ku koreňom, svojmu pôvodu a budeme šťastnejší.
Autorka: Marína Valentovičová
Foto: Petr Marek / Johuš Matuš