Vždy výrazná až výstredná. Navonok aj v tvorbe. Taká bola až doposiaľ St. Vincent a vždy to k nej prirodzene patrilo. Po vydaní siedmeho albumu All Born Screaming sa zrazu zdá, akoby sa po celý čas schovávala za svoje alter egá a až teraz dovolí poslucháčovi spoznať Annie Clark. Jediný kostým, ktorý si dovolila obliecť, je producentská uniforma, o ktorú sa po prvýkrát odmietla s kýmkoľvek podeliť. Po vypočutí nového albumu pochopíte, prečo to inak nešlo.
Keď začala hudobníčka hovoriť o nových pesničkách, zdieľala ich so sprievodnými vizuálmi, na ktorých St. Vincent stvárňuje Annie Clark upravenú iba jemným mejkapom, bez výstredných parochní a drzých pohľadov. Všetky svoje predošlé ja pozatvárala do skríň bez zámkov, pod ktoré rozhodne nepatria. Každé z nich prispelo k tomu, kým je hudobníčka dnes.
Teraz hľadíme na jemnú ženskú krásu a chlad sálajúci z jej pohľadu, ktorým už počas vydávania prvých troch singlov naoko nevtieravo a pritom dostatočne hypnoticky vábila. A tak, presne ako promo fotografie napovedali, rozohrala St. Vincent na albume All Born Screaming strašidelnú hru, do ktorej vniesla empatiu a snahu o pozitívne nazeranie na vnútorné prežívanie, ktoré stoja v kontraste s témami o smrti a bolesti. Pohybuje sa medzi svetlom a tmou, ale neblúdi medzi nimi. Presne vie, prečo sa nachádza tam či tam a vie, kam smeruje.
V prvých sekundách nahrávky dostaneme upozornenie, že peklo je blízko. Poslucháč sa však do neho rovno neprepadne, ako do bezodnej jamy, preniká k nemu trýznivo pomaly. Hell Is Near sa nikam neponáhľa, nechá vás balansovať na okraji priepasti so stiahnutým žalúdkom, aby vás nasledujúca pesnička Reckless privítala smútočným pochodom a následne vybuchla v obklopení bicích automatov, znepokojivých syntetizátorov a silného vokálu. Ak už ste sa zoznámili so singlom Broken Men, dobre viete, že svieži zvuk v úvode skladby je len predzvesťou zlovestných industriálnych pazúrov, do ktorých vás surovo zovrie s výdatnou pomocou Davida Grohla neúnavne búšiaceho do bubnov.
Z pekla sa vás pokúsi vytiahnuť skladba Flea, ktorá vyšla ako tretí singel v poradí, iba pár dní pred vydaním albumu. Vzrušujúca basová linka poslucháč vynesie znova hore, hoci malá otravná blcha v texte sa práve v tom istom okamihu zabodáva niekomu pod kožu a keď už je tam kde chce, nedá sa jej zbaviť. Na výraznú skladbu zabudnete s príchodom pohlcujúcej kombinácie funku a soulu v Big Time Nothing, ktorá prevezme kormidlo na úrovni hudby aj textu. "Pýtaj sa, ale nerozprávaj, nesmej sa, ale usmievaj sa. Pozriem sa dovnútra. Nič," spieva v nej.
Krása v okamihu smrti
Šokujúca lyrika sa zarýva pod kožu aj v skladbe The Power´s Out – "Dámy a páni, pamätajte si, že som sa usmievala. Povedala čudáčka vo vlaku predtým, ako zoskočila z nástupišťa," spieva Clark. Emócie paradoxne kompenzuje jemný vokál v refréne, ktorý je odkazom, že láska je živá do posledného momentu. S témou smrti pracuje St. Vincent aj v Sweetest Fruit, venovanej tragicky zosnulej škótskej umelkyni Sophie a queer tvorcovi Danielovi Sotomayorovi, ktorý taktiež tragicky skonal.
Annie, ktorá Sophie osobne nepoznala sa stretla s osočovaním, že zneužíva tragédiu na zviditeľnenie sa, proti čomu sa rázne vyhranila: "Internet veci prekrúca a ja nechcem, aby to bolo vnímané tak, že sa snažím zarobiť na niečej smrti. Bola som obdivovateľom z diaľky, nikdy sme sa nestretli, ale čítala som o tom, ako spadla, pretože sa snažila lepšie pozrieť na Mesiac, čo bola tá najkrajšia, najpoetickejšia vec, akú som kedy počula." Poeticky túto smrť spracovala aj Clarke v texte – "Môj anjel vyliezol na strechu, aby mal lepší výhľad na Mesiac. Jeden nesprávny krok ju vzal do hlbín."
Kolobeh života sa ale ani po strate ani na moment nezastaví a demonštruje to aj titulná skladba All Born Screaming, ktorá predstavuje v závere albumu pulzujúce a veľmi životaschopné znovuzrodenie práve v momente, kedy som chcela presvedčivo písať o tom, že prvá časť albumu je pútavejšia a kompaktenjšia ako jej koncové skladby. Počas siedmych minút sa rytmus neúprosne rozbehne, za čo St. Vincent vďačí aj hosťujúcej Cate Le Bon, ktorá ho poháňa skvelou basovou linkou a pripája sa aj vo vokáloch. "Mala som gitarový part, ale mala som problémy s celkovým tónom piesne. Cate si to vypočula a povedala 'Daj mi pivo, basu a tri hodiny', a vypracovala štipľavý koniec titulnej skladby. Je to moja obľúbená súčasná skladateľka," vyznala sa Clark na sociálnej sieti.
Počas písania nových skladieb mala hudobníčka v hlavne množstvo zvukov a motívov, z ktorých sa vraj išla zblázniť. Pretlak inšpirácie ju ubezpečil v tom, že si s tým musí poradiť sama, aby bol výsledok presne taký, ako v jej predstavách. Početné klávesy predchádzajúcich albumov z dielne producenta Jacka Antonoffa ustúpili strunám, balady prehlušili dynamickejšie kúsky, jazz, blues či soul 70. rokov zostal na minulej nahrávke a teraz dostal priestor alt-rock, synthpop, dream pop, industrializmus, elektronika, ale aj groove, funk a tiež reggae, ktoré je v celej tejto zmesi už trocha navyše. Pestrá paleta nesúvisiacich žánrových prevedení nepôsobí kompaktne, ale v kontexte producentskej prvotiny je logickým vyústením. Riskantná kombinácia nápadov priniesla šťavnatý výsledok, ktorý je znakom dostatočného sebavedomia St. Vincent alias Annie Clark.
St. Vincent - All Born Screaming
(Total Pleasure Records a Virgin Music Group, 2024)
- Hell is Near
- Reckless
- Broken Man
- Flea
- Big Time Nothing
- Violent Times
- The Power’s Out
- Sweetest Fruit
- So Many Planets
- All Born Screaming (feat. Cate Le Bon)
Autorka: Miroslava Rabčanová