Svoj comeback v plnej intenzite prejavila Dominika Mirgová skladbou Nová. Sebavedomá a nebojácna žena spievajúca o konci vzťahu deklarovala svoju novotu vyzretosťou. To potvrdila aj v singli Labuť, kde sa zastávala každého, kto nebol so sebou akýmkoľvek spôsobom spokojný. A to bolo zrejme všetko.

Druhý štúdiový album 21-ročnej speváčky osciluje svojou atmosférou niekde medzi jej detstvom a súčasným vekom. Ak poslucháča zaujali prvé dva single práve kvôli nevídanej hĺbke (na pomery slovenskej popovej scény), tak sa ich od začiatku tracklistu už tak skoro nedočká.

V prvoplánovosti nie je krása

Z ilúzie ho vymaní hneď prvá skladba Jedna z tých, ktorá síce pošteklí ušné bubienky čarom á la 90-te roky, ale nástupom detinsky nenáročného refrénu v podobe "da-da-da di-da-da-dam" speváčka smutne pripomína slovenskú euro-dancovú katastrofu zo začiatku milénia - Emily.

Na príliš jednoduché, ba priam prvoplánové elementy sa Miro Jaroš ako hlavný producent tohto albumu sústredil aj v spolupráci s duom Mafia Corner. Swing využíva popevky ako hlavný pútač pre bežného slovenského poslucháča avšak anglicizmami a netradičnými slovnými konštrukciami ako "boky na to dám" ho skôr odpudzuje. Napriek všetkému si však aj tento zlepenec našiel svojich fanúšikov a darí sa mu aj v rebríčku hranosti slovenských rádií.

Nie je potrebná lyrika štúrovcov a ani Hviezdoslava, aby Mirgová nevyznievala vo všetkých párty songoch tak insitne. Dokonalý kompromis sa našiel v skladbe Kto je on?. Hudba od "slovenského Guettu" Roberta Buriana perfektne zapadá do koncepcie YOLO (You Only Live Once – Žiješ len raz) a z piesne sa stáva hymna mladých. Zlomený beat v prechode robí elektronickú tancovačku modernou a originálnou, zatiaľ čo text v spolupráci so speváčkiným prejavom ju len podčiarkujú.

Nová len vďaka iným?

Práve pri originalite môže naraziť kosa na kameň. Okrem toho, že vlajkový singel albumu pripomína baladu od Demi Lovato Skyscraper, čelí potenciálny fanúšik aj okatej a ušatej podobnosti Potetuj ma (feat. Peter Pann) s letným hitom roku 2009 When Love Takes Over od pravého Davida Guettu s pravou Kelly Rowland. Akoby len napodobňovaním toho zahraničného mohol našinec zaoberajúci sa hudbou dosiahnúť úspech.

Je to škoda, pretože skladba zbytočne zaberá miesto podobným skvostom ako je funky-oldschoolové Kruté leto pod taktovkou Viktora Hazarda, v ktorom Dominika pripomína svoj veľký slovenský vzor Daru Rolins, smutnú, dynamickú a osobnú výpoveď venovanú zosnulej babičke v Poslednýkrát alebo drzý "pucung" novinárov ukazujúc im Prostredník. Vyzerá to tak, že do týchto skladieb investovala slovenská popová princezná trochu viac zo seba, čo sa jej aj zúročilo.

To, že je Dominika Mirgová na svojom albume #nová, sa dá chápať dvojako. Na jednej strane stojí nová tým, že sa vzhľadom na svoj vek a skúsenosti orientuje na spievanie uveriteľnejších tém než na svojom debute. To vysvetľuje aj to, prečo je táto kolekcia dvanástich skladieb samá láska a žúr. Na strane druhej jej po novom stačí kĺzať po povrchu, aby sa stala prístupnejšia masám. Zdá sa, že aj ona sama hľadala prienik, keby nie, album by znel menej silene.

Dominika Mirgová - #nová
(Galgan Music, 2013)

1. Jedna z tých