Bežná doba, ktorú 41-ročná čerstvá mamička venuje tvorbe jednotlivých albumov, je päť rokov. Na dekádu sa tento čas mohol predĺžiť pre fanúšikov, ktorých získala počas Life For Rent (2003) éry, avšak neoslovila ich odbočkou k akusticky melancholickému Safe Trip Home (2008). Pre nich sa Dido vracia, hoci nikdy neodišla. Len sa nevie rozhodnúť.

Svoju umeleckú rozpoltenosť dala Dido najavo až počinom kritikmi vychváleným, ale poslucháčsky nepríťažlivým. Na ňom neživou atmosférou vyvrátila všetku pominuteľnosť sveta, na ktorú sa vďaka prevažujúcej elektronike sťažovala pred desiatimi rokmi. Na novinke produkovanej opäť bratom Rollom Armstrongom (Faithless) si je takmer istá návratom k prvkom z trip-hopu, downtempa a iných elektronických subžánrov. Tematicky však dáva do otázky kontrast: zostať alebo odísť.

Ako začať? Rozchodom

Rovnakú nerozhodnosť speváčka s nevysloviteľne dlhým rodným menom premietla aj do voľby prvého singla. Na jednej strane stál Let Us Move On. Track, ktorý mohol byť prvým singlom, no napokon bol určený "iba" na propagáciu novej nahrávky prostredníctvom Youtube, niesol hlavnú myšlienku v posunutí sa ďalej aj po rozchode. V oslobodzujúcej hymne každého so zlomeným srdcom sa "tá z kufra Eminemovho auta" po dlhých rokoch opäť ocitla v spolupráci s raperom. Kendrick Lamar vďaka svojmu agresívnemu dôrazu na túžbu zostať a napraviť veci ešte viac podčiarkol emócie beztak obsiahnuté v úvodnom klavíri.

Postoj k rozchodu rieši aj No Freedom. Ozajstný oficiálny pilotný singel štvrtej štúdiovej nahrávky to ale robí na podklade akustickej gitary s mierne rýchlou basovou linkou. Hlavným posolstvom songu nie je, tak ako bolo vyššie spomenuté, ísť ďalej. Naopak, je ním zmierenie sa s trvalou prítomnosťou bývalých lások ako súčasťou osobnej histórie človeka. Zdá sa, že niekto si tu nevie vybrať.

Vo vzťahu alebo bez

Podobných paradoxov je na kolekcii jedenástich piesní viac ako dostatok. Ďalší "pár" je zložený z BlackbirdLove To Blame. V prvom kúsku s netradičným remixovaným introm ústiacim do éterických vokálov má chuť uniknúť zo vzťahu plného neopätovaných pocitov. V tom druhom, eroticky ladenom, uteká z pút fungujúceho manželstva práve za niekým takým. To, čo ju v jednu chvíľu zväzuje, jej v druhej dáva voľnosť.

Na dôvažok celého, maximálne sebavedome a bojovne vyznieva v jedinej skladbe produkovanej Gregom Kurstinom (Pink, Marina And The Diamonds, Lily Allen, Kelly Clarkson...). "Light depešácky" druhý singel End Of Night s májovým dátumom vydania ukazuje pomstychtivú Britku so slovami: "Poď sem, aby si ma videl odchádzať." Aspoň v prípade, že jej niekto ublížil, má jasno.

Hoci je názov nového opusu Dido Girl Who Got Away, neznamená to, že speváčka odišla. Vnímajúc príbeh, ktorý vypovedá, retrospektívne, poslucháč zistí, že je to vlastne všetko dokopy. To, ako prišla k rýchlemu úspechu a utiekla od svojej bežnosti, vrátila sa a pohrúžila do smútku, a to ako pokračuje tam, kde skončila – na križovatke medzitým.

Dido – Girl Who Got Away

(RCA/Sony Music Entertainment, 2013)

1. No Freedom