"Som Jana. A som ja." To sú slová vyslovené niekde na počiatku albumovej cesty Jany Krčmárovej, autorky projektu Jana a ja, uvedené na platforme Startlab, kde hudobníčka hľadala finančnú podporu na vydanie debutového albumu Lesokruhy (2020). Odvtedy stihla vydať ďalšie dva albumy – Nikdy (2022) a Sama (2023), ktoré sa postarali o to, že vo svojich lesokruhoch už nikdy nebude sama.
Našla totiž nielen finančnú podporu, ale aj podporu v zázemí svojej poslucháčskej základne, ktorá ju posmelila k tomu, vydať v pomerne krátkom časovom úseku tri rôznorodé albumy, ktoré spája pojem lyric pop. Ten teraz Jana Krčmárová prepojila aj so speváčkou Taylor Swift, ktorá "je dôkazom toho, že vytrvalou prácou je možné dosiahnuť, alebo sa aspoň priblížiť tomu, čo si prajeme. Je mojou obrovskou inšpiráciou, svetlým momentom v tmavých chvíľach," hovorí Jana. Kúsok z toho, čo ich spája, si požičala na aktuálny album Sama.
Nepredstavujte si nič také ako napodobňovanie populárnej Američanky. Jana a ja sa nesnaží byť jej slovenskou verziou. Reč je o inšpirácii, ktorú treba vnímať ako element prirodzene zasahujúci do jej aktuálnej tvorby. Viac než v samotných pesničkách ale paralelu nájdete očami. Vizuálu albumu Sama dominujú nežné pastelové odtiene inšpirované videoklipom Lavender Haze.
Celkom úmyselne vyšlo svetlejšie pokračovanie albumu Nikdy 7. júla, teda v rovnaký deň, ako sýto fialová vinylová platňa Taylor Swift Speak Now (Taylor's Version). Inklináciu k pastelovým odtieňom nájdeme aj v najfialovejšom videoklipe slovenskej rodáčky, v ktorom môžeme vidieť napustenú vaňu a v nej kvety plávajúce na hladine, vkusne zahaľujúce ženu, oddávajúcu sa relaxu. Teraz už vo svojich predstavách určite vidíte Taylor Swift v identickej situácii, však? Po predchádzajúcich slovách o nej je tento vizuál ich dokonalým zhmotnením.
Tu je už ale speváčka aj priamo spomenutá v samotnom texte piesne Ako dobre, hovoriacej o tom, ako vyzerá šťastie. "Pustím ti Taylor Swift, všetko prezradím, cez príbeh ti vleziem ako chrobák do hlavy, skôr ako ťa otrávim americkou krásou, takmer mi to povieš a zasypeš ma pomalinky konvalinkami," spieva v nej Jana a v tejto súvislosti hovorí o pocte jej obľúbenej interpretke, pričom dodáva, že "predchádzajúci album Nikdy bol v istom zmysle môj Midnights. Bol ladený do tmavých farieb a ako jeho pokračovanie malo prísť niečo biele, jasné."
Terajší album Sama a Midnights spája ešte jedna rovina – snový charakter piesní, ktorý vedia obe interpretky docieliť tak ľahkosťou, ako aj tiesnivou voľbou slov.
Znovu vydané piesne v nových podobách
Pastelová neha je prítomná na celom albume nielen po vizuálnej stránke. Len si spomeňte na fotografie Lesokruhov, ktoré nás zaviedli do temného a tajomného lesa, alebo na čierny obal albumu Nikdy a okamžite precítite tú zmenu. V prenesenom význame ju nájdeme aj v teplých harmóniách pesničiek, v autobiografickej poetike Jany Krčmárovej (ktorá na predchádzajúcich albumoch viac ťala do živého), aj v jej jemnom hlasovom prejave. Naznačoval to už minuloročný pilotný singel Rebarbora o prchavých, ale o to krajších momentoch detstva, ktorý na albume spoznáte vďaka flaute Lucie Pintérovej.
Pri ďalšom počúvaní natrafíte aj na tri staršie skladby, ktoré vám už možno budú povedomé. Tá prvá má názov Nikdy a pôvodne vyšla na albume s rovnomenným názvom s omnoho temnejším a dynamickejším aranžmánom. Stretnete aj trocha iné Čierne barany, bez Ľuboša Šrámeka v pôvodnej verzii (Lesokruhy, 2020), ale so zachovanou obrazotvornou poéziou, ktorej pokojne môžete veriť, že skutočne hovorí o búrkových mračnách, ale aj nemusíte a za symbolmi čiernych baranov odhalíte prirodzenosť nás, ľudí.
Do tretice je to Uspávanka v akustickej verzii, ktorá má svoj prvú podobu na albume Nikdy. Tentokrát je, spolu s celým albumom, venovaná in memoriam zosnulému Romanovi "Ramonovi" Zaťkovi, ktorý v piesni nahrával dobro.
Teplo domova aj nevyspytateľné spleti ciest
Popri Rebarbore je tu ešte jedna pieseň, ktorá ponúka teplo domova. Z dverí do dverí rozpovie poslucháčovi príbeh o rôznych cestách, pričom každá z nich má svoj priebeh a dá odpoveď na otázku, ktorá cesta je tá najkrajšia – tá, "čo nájde kľúčik pod rohožkou. Čaká ťa, keď už nikto nečaká."
O blúdení, hľadaní a nachádzaní vo vzťahoch spieva Jana Krčmárová v intímnej piesni Vieš, ani sa nepoznáme a v podobou témou sa zaoberá aj Čo pre mňa znamenáš. Pri oboch som zo zatajeným dychom vnímala vývoj opisovaného diania v partnerskom vzťahu, ktorý autorka textov neprináša na zlatom podnose. Blúdiť, hľadať a nachádzať musí aj samotný poslucháč.
Kým v prvej piesni narážala na nedostatok poznania, v druhej si dvojica dokázala povedať, čo pre seba znamenajú. A Čierne barany stojace niekde uprostred týchto dvoch skladieb na mňa pôsobia ako tematický most, ktorým sa dostali z jedného brehu na druhý, pretože po búrke "zostal len čistý vzduch". Ale možno to tak vidí iba moja predstavivosť.
Tá vníma aj umiestnenie skladby Na východ od Ríma ako zámer, ktorý má priniesť spomalenie pred záverečnou Uspávankou, pričom to tak tiež vôbec nemusí byť. Na východ od Ríma je minimalistická klavírna balada, s emotívnym vokálom. Predstavuje priestor na zahĺbenie sa do nej aj do seba a Uspávanka je tak vhodnou záverečnou bodkou za albumom, ktorý si Jana a ja znova produkovala sama. Tento model si prvýkrát vyskúšala na albume Nikdy a zachovala si ho aj pri albumovej trojke.
Tým Jana a ja len zvýrazňuje svojrázny umelecký charakter nielen aktuálnej nahrávky, ale celej svojej tvorby, ktorá, ako potvrdzuje album Sama, unikátne kombinuje všetky podoby lásky a medziľudských vzťahov, od krehkých a radostných chvíľ, cez skľučujúce situácie, až po temné okamihy, ktorým robí spoločnosť najmä klavír a akustická gitara. Tretí štúdiový album je ubezpečením, že každá cesta z tmavých útrob tých najhlbších myšlienok môže viesť cez pokoj, nehu a hravosť, ktoré poskytujú svojím kontrastom vnútorný nepokoj. Ten je atraktívnou hnacou silou celej nahrávky.
Tracklist albumu Sama:
- Nikdy (Sama)
- Hádaj
- Z dverí do dverí
- Rebarbora
- Vieš, ani sa nepoznáme
- Čierne barany (Sama)
- Kocúr
- Ako dobre
- Čo pre mňa znamenáš
- Na východ od Ríma
- Uspávanka (Akustická)
Autorka: Miroslava Rabčanová