Minulý rok bol svedkom zrodu veľkého množstva kvalitných jazzových nahrávok. Sólisti, stredne veľké kapely i mnohočlenné zoskupenia prišli s viac alebo menej inovatívnymi nápadmi, ktoré je v každom prípade radosť počúvať. Do prvej skupiny umelcov patrí ansámbel Márie Rehákovej, prezentujúci sa debutovým titulom Topoľana.
Mária Reháková je kozmopolitnou umelkyňou cestujúcou po rôznych krajinách. Je však hrdá na slovenské korene, čo dokazuje i jej debutový album Topoľana, ktorý vyšiel v roku 2023. Talentovaná hudobníčka sa na ňom s pomocou ďalších hudobníkov rozhodla spojiť jazz a folklór. Ona sama tvrdí, že nahrávka je o jej osobnej ceste "medzi dvoma krajinami, dvoma žánrami a dvoma životmi, ktoré sa časom spojili do jedného". Na akej obsahovej úrovni sa jej, resp. im spomínané skĺbenie podarilo dosiahnuť?
Jazzová poetika
Ambiciózny debut mladej umelkyne má výborne premyslenú dramaturgiu. Tri skladby, resp. suity sú rozčlenené do siedmich stôp, zvyšné tri stopy okupujú samostatné tituly. Čo sa týka hudby, máme do činenia s pokročilou kompozičnou, resp. aranžérskou schopnosťou, ktorá nezostala iba vo fáze začiatočníckeho nadšenia. Veľmi zaujímavá je práca s motívmi. Notoricky známe Červené jabĺčko by neznalý poslucháč spoznal v prvej časti, no v druhej časti sa kapela púšťa do odvážnych výjazdov, ktoré pôvodnú predlohu menia takmer na nepoznanie.
Tak ako je v jazze zvykom, zhmotňuje sa tu úžasná energia, generovaná hlavne pulzujúcou rytmikou, za ktorú sú zodpovední kontrabasista Peter Korman a bubeník Floyer Sydenham. Obaja páni predvedú i kratšie sóla, z ktorých je možné usúdiť, že ide o muzikantov na svojom mieste – bez zbytočných exhibícií podčiarknu a zvýraznia to, čo daná skladba v konkrétnom momente potrebuje.
To isté sa týka "melodickej" sekcie, tvorenej klaviristom Eddiem Leem a zahraničným sláčikovým kvartetom Project Instrumental. Ich súzvuk v Dobrú noc, má milá a Prečo sa tí ludia pohladí sluch tým, ktorým viac lahodia harmonickejšie hudobné partie. Bolo by však neférové nezmieniť samotnú Máriu, ktorá prifarbuje aranžmány nádherne melodickou hrou na flaute. Ide o nástroj, ktorý v minulosti i teraz dokazuje, že do jazzu jednoznačne patrí a je rovnocenným partnerom ostatným dychovým nástrojom.
Nové cesty?
V tomto momente sa patrí vyzdvihnúť i prácu tenorsaxofonistu Sama Knighta a klarinetistu Gustava Claytona Marucciho. Ich nástroje svojím charakteristickým ostrým zvukom vytvárajú protiváhu k spomenutým partnerom, no bez ich vkladu by tento žáner skrátka nefungoval a neexistovalo by v ňom to ojedinelé kontrastné pnutie.
Osobitnú zmienku si zaslúžia dva tituly, ktorých náplňou nie sú "ľudovky", ale Máriine originálne nápady. Transformation Suite: Part 1 – Detstvo vás roztancuje latinskoamerickými rytmami, čiže je v súlade s názvom detsky hravá a Part 2 – Búrka zase ukáže miernu smršť nástrojov. Oba kusy slúžia ako predohra k tretej časti, kde Reháková majstrovsky zaranžovala a odspievala tradičnú Zbohom ostávajte.
V záverečnej Moja nová ľudová Mária znovu predstavuje svoj kompozičný um a inšpirovaná folklórom pred nás predostrie krásnu paletu plynulo sa nabaľujúcich motívov, gradujúcich vo frenetickom tempe. I toto by mohla byť cesta, ktorou by sa ethno jazz uberal po vyčerpaní a obohratí ľudových nápevov. Tak skoro to asi nebude, no stojí to za zamyslenie.
Paradoxom je napríklad i to, že na albume takmer výlučne figurujú zahraniční umelci, majúci zrejme väčší nadhľad nad tým, akým dedičstvom na Slovensku disponujeme. Oceniť treba Máriin spev, ktorý nie je bezchybný, no o to autentickejšie a vierohodnejšie vyznieva. Krásne sa vydarilo aj CD, v ktorom nájdete kartičky s textami, sprevádzané obrazotvornými folklórnymi maľbami (ich autorom je Pavol Rehák). Album vznikol vďaka úspešnej crowdfundingovej kampani.
Albumom Topoľana dvihla Mária Reháková latku svojej "konkurencii" veľmi vysoko. V hudbe by však súťaživosť nemala mať miesto a každé zoskupenie obohacuje žáner iným spôsobom. Rehákovej spôsob je mimoriadne atraktívny – energické pasáže sa striedajú s poetickými, motívy sú logicky a plynulo poprepájané, ľubozvučné témy nahradzujú ostrejšie výpady dychových nástrojov, apod. Čerešničkou je melodicky znejúci spev hlavnej protagonistky, ktorej vďaka prepracovanému debutu patrí čestné miesto na slovenskej jazzovej scéne.
Mária Reháková – Topoľana
(Mária Reháková Music, 2023)
- Červené jabĺčko – Part 1
- Červené jabĺčko – Part 2
- Intro – Dobrú noc, má milá
- Dobrú noc, má milá
- Dočkaj ma šuhajko
- Prečo sa tí ludia
- Transformation Suite: Part 1 – Detstvo
- Transformation Suite: Part 2 – Búrka
- Transformation Suite: Part 3 – Zbohom ostávajte
- Moja nová ľudová
Autor: Marek Danko
Vznik tohto článku v rámci projektu "Hudba.sk - hudobná publicistika v roku 2024" z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.