Keď v roku 2003 vyhrala súťaž Coca-Cola Popstar, mnohí predpokladali, že pôjde o kariéru rýchlokvasenej hviezdičky, na ktorú sa časom zabudne. Opak bol však pravdou a na tróne najúspešnejšej speváčky sa udržala omnoho dlhšie. V októbri vydala kompiláciu najdôležitejších skladieb svojej dekády na hudobnej scéne s názvom Momenty 2003–2013.

I keď debutový singel Depraved, na ktorom Zuzana Smatanová šikovne splietala angličtinu so slovenčinou, sa výrazným hitom nestal, práve táto skladba otvorila jej pôsobenie na hudobnej scéne a otvára aj pomyselné dvere do jej retrospektívnej albumovej novinky. Prvým naozaj výrazným momentom jej kariéry bola skladba Tam, kde sa neumiera, ktorá dodnes patrí k najväčším hitom sympatickej speváčky. Vďaka tejto pesničke našla nielen miesto, o ktorom v nej spieva, ale aj výrazné miesto na domácej hudobnej scéne. Skladba sa nikdy nedočkala videoklipu, no napriek tomu medzi Smatanovej fanúšikmi doslova zľudovela.

Koncom roka 2004 sa v rádiách objavila spoločná skladba s kapelou Desmod, do ktorej ju Nitrania pozvali hosťovať - Pár dní. I keď sa nemala stať rádiovým hitom, osud to zariadil inak a okrem Slovenska mala veľký úspech aj v susednom Česku. O pár týždňov znel v slovenskom éteri objavil ďalší úspešný duet Úsmev a čaj (I Am Tea-Smile) - jedna z dvoch skladieb, v ktorých spieva na albume Exotica od skupiny IMT Smile. Obdobie duetov so známejšími menami zavŕšila o dva roky neskôr so staronovou skladbou Len pomaly, do ktorej si ju pozval legendárny Peter Nagy, krstný otec jej prvého albumu Entirely Good (2003).

Čaro slovenských textov

Možno práve počas momentov, kedy na festivaloch množstvo ľudí spievalo spomínanú pieseň Tam, kde sa neumiera, si Zuzana uvedomila čaro slovenských textov a prišla s novým, už prevažne slovenským albumom Svet mi stúpil na nohu (2005). Svoju pozíciu na scéne potvrdila viacerými hitovými singlami - zrazu si ľudia začali spievať o praskajúcich oknách výkladov, a tak nič nebránilo Zuzane prevziať si prvého Zlatého Slávika za rok 2005, Slávika za Hit roka 2005 (Nech sa deje, čo sa má), či Rádioslávika za hosťovanie v piesni Pár dní. Následne si Zuzana preberala Slávikov rok čo rok, až kým túto súťaž nezrušili, pričom s výnimkou posledných dvoch ročníkov bola vždy zlatá. Z druhého albumu patrí medzi najväčšie hity jej kariéry jednoznačne pieseň Nekráčaj predo mnou, na kompiláciu však speváčka zaradila aj ďalšie piesne z úspešnej nahrávky.

V roku 2007 vydala tretí album Tabletky odvahy, ktorý vtedy označila za svoj najosobnejší. Na tomto albume ukázala svoju rockovejšiu stránku, ale aj stránku krehkého dievčaťa s hlbokými textami, ktoré kráča správnym smerom a stáva sa z neho žena a vyzretá speváčka. Keď v roku 2009 vydala ďalší album Gemini, opäť dokázala prekvapiť. Nielenže prišla s novými rádiovými hitmi ako Daj ruku do mojej ruky či Stačí si priať (Keby bolo keby), ale na druhom disku, ktorý bol po rokoch jej návratom k angličtine, ukázala svoju odlišnú muzikantskú stránku - zamierila do alternatívy. Je veľká škoda, že na album Momenty 2003-2013 nezradila ani jednu z týchto výnimočných skladieb.

Zabuchnuté dvere a nová etapa jej tvorby

Na ďalšom, zatiaľ poslednom albume Dvere (2011) však o alternatíve nemôže byť ani reč. Imidž dievčaťa s dlhými čiernymi vlasmi a gitarou nechala za zatvorenými dverami, vo výzore stavila viac na ženskosť a v pesničkách na emócie. Jednou z najosobnejších výpovedí v jej kariére je pieseň Zostalo ticho, ktorou sa vyrovnávala so stratou otca. Piesne ako Dvere alebo Dnes sa mi nechce nič jej zase zabezpečili tisícky nových vokalistov, ktorí nemajú problém jej piesne na festivaloch odspievať od začiatku až po koniec. Veľký úspech mali v posledných rokoch aj jej filmové piesne Lietajúci Cyprián a Miluj ma alebo odíď.

Poslednou piesňou, ktorá uzatvára prvú dekádu kariéry Zuzany Smatanovej, je aktuálny hit Ženy aj muži, v ktorom si na pomoc povolala 23-členný zbor pozostávajúci z fanúšikov, ktorých si sama vybrala. Ku skladbe vznikol aj originálny videoklip, ktorý si režírovala speváčka sama. Pieseň je jedinou novinkou na výberovom album Momenty 2003-2013. Rekapitulácia doterajšej tvorby talentovanej a pracovitej speváčky je dôkazom, že svoj úspech dosiahla predovšetkým vďaka svojej hudbe a zachovala si čistý štít bez afériek a škandálov.

Zuzana Smatanová - Momenty 2003-2013
(Monitor, 2013)

1CD verzia: