Takmer nuda. Aj tak by sa dala zhrnúť druhá štúdiovka Grammy cenami ovenčeného top producenta za minulý rok Pharrella Williamsa. Na nej si uctieva ženy tým, že ich "pozdvihuje" na objekt sexuálnej túžby. Zrejme sa však počas toho zasekol v sedemdesiatych rokoch, v ére funku. Naozaj mu nič pestrejšie už nenapadlo?
Ach, tie roky sedemdesiate...
Aj album G I R L začína veľkolepo ako Random Access Memories. Vo Pharrellovom prípade je úvodná Marilyn Monroe spočiatku sprevádzaná len zveličeným husľovým introm, ktoré prejde do trvalého samplu. Poslucháč obľubujúci urban pop ocení pridanie perkusií a prežije aj gitarové riffy náramne pripomínajúce práve toľko omielanú dekádu. Toto všetko spolu vo svojej podstate definuje hitparádový zvuk minulého roka. Rebríčky totiž Pharrell ovládol všade, kde sa len dalo.
Úplne iným právom ale narába s dekádou sedemdesiatych rokov pri tretej spolupráci s francúzskym duom DJov. Gust Of Wind znie ako pokračovanie Get Lucky a Lose Yourself To Dance. Nielen vďaka slovnej rytmike, ktorú Pharrell dodržiava, ale tentoraz aj v produkčnej ľahkosti cítiť z futuristického počinu ďalší letný hit. Pozor! Pre absolútnu neoriginalitu, a teda stratený moment prekvapenia veľkosť svojho predchodcu určite neprerastie.
Ďalej sa už producent zasekol a kŕmi uši poslucháča tým istým. Vzorec urban pop a návrat do minulosti zabral, tak prečo z neho nevyžmýkať maximum. Preto počuť v Hunter a Gush nielen tie isté gitary, ale aj nespočetnekrát recyklovanú tému: ako dostať tú vytúženú do postele. Delí ich len rytmus. Keby obe spojil do jednej a originálnejšej, mohol ušetriť miesto pre úplne inú pieseň. Takto začína klíčiť myšlienka uponáhľania vydania albumu. Áno, aj po ôsmich rokoch od vydania toho prvého sa v jeho prípade dá hovoriť o uponáhľanosti, zjavne totiž chcel využiť minuloročnú vlnu svojej popularity.
Dvojsečná originalita
Ani s jedinečnosťou skladieb to netreba preháňať. To si autor zrejme neuvedomil pri Lost Queen. Bývalý člen skupiny N.E.R.D. sa rozhodol spojiť rozprávkovú víziu Levieho kráľa s vyznaním lásky dievčaťu z inej planéty. Výsledok pôsobí ako gýč, síce zapadajúci do koncepcie velebenia nežnejšej časti ľudstva, no zároveň svojou hudobnou stavbou vytŕča a irituje.
Na druhej strane, to, čo nepohltili sedemdesiate roky alebo africké vplyvy, sa podarilo vyprodukovať viac ako kvalitne. Ide hlavne o duety. Pri každom z nich sa Pharrell Williams prispôsobil umeleckému smerovaniu toho druhého a vznikla tak symbióza príznačná pre jeho produkciu. S Justinom Timberlakeom sa v Brand New opäť vracia k jeho víziám, s Miley Cyrus a Come Get It Bae k jej "country vypaľovačkám" a v Know Who You Are s Aliciou Keys k pozdvihovaniu sebavedomia žien na svete.
Nemažme si med okolo úst. Od Pharrella Williamsa všetci čakali ako jeho G I R L nastolí nové trendy v hudbe aj v tomto roku. Nakoniec sa zdá, že žiadne tromfy v rukáve nemal. Preto, aj keď je album kvalitný, ľahko počúvateľný a stráviteľne popový, nebude schopný konkurovať albumom, na ktorých produkcii sa podieľal možno aj Pharrell. A to je to najväčšie prekliatie producentov – začať sa hrať na speváka prvej ligy a vykrádať pritom sám seba.
Pharrell Williams - G I R L
(Columbia Records, 2014)
1. Marilyn Monroe
2. Brand New (duet with Justin Timberlake)
3. Hunter
4. Gush
5. Happy
6. Come Get It Bae (duet with Miley Cyrus)
7. Gust Of Wind (duet with Daft Punk)
8. Lost Queen
9. Know Who You Are (duet with Alicia Keys)
10. It Girl
Autor: Marek Majzon
Foto: artwork / Columbia Records
Súvisiaci interpreti: Pharrell Williams