Po pesničkárke Katarzii či kapele Millhouse je tu ďalší hudobník, známy z rozhlasového projektu Demovnica_FM, ktorému sa podarilo vydať debutový album. Juraj Strásky alias JUST ho nahral pod producentským dohľadom Tomáša Slobodu. Ich spolupráca je poznačená miernou naivitou, Slobodovou hudobnou vyzretosťou, ale najmä muzikantským odhodlaním dvojice urobiť dobrý album.

Spevák a gitarista skupín Le Payaco a Sounds Like This objavil jednočlenný projekt JUST práve vďaka Demovnici Rádia_FM, kde v jej historicky prvom vydaní v máji 2013 hodnotil nahrávky neznámych interpretov a Jurajov song ho zaujal zo všetkých najviac. Slobodove pochvalné slová boli pre talentovaného hudobníka impulzom, aby sa odhodlal poslať mu ďalšie pesničky s návrhom štúdiovej spolupráce. Potom stačili už len dve týždňové nahrávacie stretnutia a album Poďme preč je na svete.

Folk, rock aj country

Na úvod treba povedať, že nahrávka nie je práve pozitívne naladená, o čom svedčia už samotné názvy pesničiek ako Preč, Nechajte ma, Daj mi pokoj, Padám, a podobne to pokračuje až k záverečnej skladbe Nie je to tak zlé. Album má atmosféru rezignácie s bluesovým podfarbením. Zároveň hneď prvá skladba Noc naznačuje, že hudobne nepôjde o prvoplánový album, čo je jeho najväčšie pozitívum.

Juraj Strásky a Tomáš Sloboda dopriali nahrávke žánrovú pestrosť a rôzne akustické aranžmány. Prechádza od folku, cez blues až k rocku - napríklad v pesničke Iný, ku ktorej JUST natočil svoj prvý videoklip. V niektorých skladbách sa zase objavujú prvky country, čo im veľmi pristane. Príkladom je refrén pesničky Padám, ktorá patrí k najlepším kúskom na albume. Na druhej strane presne opačný efekt prinieslo country pesničke Nie je to tak zlé, ktorá je nie veľmi vhodne zvoleným druhým videosinglom. Dá sa povedať, že v tomto prípade názov nie je veľmi presvedčivý.

Počiatočná energia sa stráca v závere

JUSTov debut by pokojne mohol byť silným EP s menším počtom skladieb - počnúc Nocou, cez Jane až po šiestu Padám. Juraj nepatrí medzi najlepších spevákov, čo však ani zďaleka neznamená, že neznie príjemne. Na toto zistenie však stačí aj prvých šesť kúskov, ktoré sú svieže a zaujímavé. Naopak, predposledná pesnička Sám síce zapadá konceptuálne na nahrávku, ale je to jedna z tých skladieb, kvôli ktorým môže poslucháčovi zovšednieť aj ostatný album.

Debut Juraja Stráskeho je sympatickým hudobným počinom a je to dôkaz, že je dobré dať mladým hudobníkom šancu prezentovať svoju tvorbu v projekte ako je Demovnica. Album Poďme preč nie je o hitoch a má aj svoje slabšie miesta, no skúsenosti získané pri nahrávaní s Tomášom Slobodom sú určite pre JUSTa veľkým plus. Bude preto zaujímavé sledovať, kam sa vo svojej tvorbe vyberie ďalej.

Celý album sú môžete vypočuť a podporiť na Bandcampe.

JUST - Poďme preč
(self-release, 2014)