Rado Chrzan alias RCH nepatrí k všeobecne známym pojmom, hoci v minulom roku vydal už svoj piaty album Thunder Songs. Hrá na ňom veľa domácich i zahraničných hostí a ani pri najlepšej vôli sa ich počínanie nedá jednoznačne zaškatuľkovať. Hlavný tvorca zakomponoval do hudby veľa moderných vplyvov od halucinogénnej elektroniky po jedovatý grunge.

Rado Chrzan si urobil na slovenskej alternatívnej scéne meno najmä ako dlhoročný gitarista skupiny Čisté Tvary. Nechýbal ani pri nahrávaní ostatného albumu Zem nás chce čistých, hoci na koncertoch už v zostave nefiguruje. Okrem toho je tiež spolu s Mišom Kovalčíkom a Mišom Kuricom členom projektu Hore Dole Komínom a už dlhé roky funguje aj ako sólový hudobník, okrem iného tvoriaci aj ambientnú hudbu (Autumn Session, 2017).

Inšpirácia v politike aj vo vesmíre

Na svojej najnovšej kolekcii Thunder Songs, ktorú vydal na konci minulého roka, vsadil na živé nástroje, spev a množstvo zaujímavých hostí. Autorsky mu pri písaní skladieb pomáhali Victoria Moralez a Michal Kuric, preto je na nahrávke možné počuť veľa rôznorodých prístupov, vo výsledku však pôsobia kompaktne. Napriek pesničkovému charakteru platne skladby nemajú tradičnú štruktúru a nedajú sa vtesnať do typických tunajších šablón. Svedčia o tom i texty, ktoré sú kompletne v angličtine a ponúkajú Radov a Victoriin pohľad na Donalda Trumpa, rýchlosť svetla, mimozemšťanov, vojakov, ktorí zabíjajú pre radosť, sex, samotu, lásku a návrat.

K tomu treba prirátať inšpiráciu v hudbe (nielen) minulých dekád. Bad Blood obsahuje spinet i cimbal bez podozrení z násilného používania tradičných nástrojov. Kontrast starého a moderného je skôr dôkazom, že od minulosti sa dá odraziť k originálnym výkonom. Tvrdšiu a možno i konzervatívnejšiu tvár zastupuje úvodná Snake Strike, v ktorej sa odráža korenistý grunge a snaha podeliť sa so svetom o negatívne pocity, volajúce z hĺbky duše.

Na hravú strunu brnkajú pokojnejšie a zároveň rafinované kusy, kde Rado nezostáva nič dlžný povesti vynaliezavého skladateľa (Bitter Sweet Love), inde sa však vie uspokojiť aj s jemnými oparmi psychedélie (Footprints on the Moon). 60. a 70. roky sa platňou prelínajú ako červené nitky, autor však za ne našťastie ťahá opatrne, aby do koncepcie zapadli čo najprirodzenejšie. Pohodovo sa tvária Kill For Joy a Speed of Light, v ktorých nachádza uplatnenie distingvovaný ženský hlas. Záverečné upokojenie Home sa atmosférou vzdialene ponáša na tvorbu Nicka Cavea s hlbokým spevom a polosmutnou rozlúčkovou náladou.

Svetový nielen vďaka hosťom

Silnou zbraňou albumu sú podprahové, nenápadné melódie a námety. Ich sila spočíva v ponurých náladách, atmosfére, či opakovaní strohých refrénov. Rado je predovšetkým gitarista, no jeho nástroj sa nad iné nevyvyšuje, necháva priestor aj podmanivým tónom klávesov, dychov či dokonca bicích a len ojedinele sa so svojím nástrojom "utrhne z reťaze". Vtedy to ale rozhodne stojí za pozornosť, čo dokazuje i jeden z najsilnejších titulov Chimney Ghost, tvoriaci pomyselný prechod k druhej polovici platne.

Na nej sa o slovo hlásia kratšie, ale o to hutnejšie kúsky, obzvlášť Intoxicated Never More a Thunder Beings víria hladinu dosť vehementným spôsobom. Prvá je v zhode s názvom riadnou očistou od množstva toxínov, čomu zodpovedá jej jedovatá nálada, založená na inovatívnej práci s gitarami. Druhá má inštrumentálny charakter - ide o smršť bicích a dychových nástrojov, ktorej asi málokto porozumie, no tá intenzita je impozantná. Nie náhodou sa nahrávania zúčastnili štyria bubeníci s odlišným feelingom.

Na platni celkovo účinkuje veľký počet umelcov, ktorí skladby nahrávali nezávisle od seba. Výsledku, vznikajúcemu štyri roky, to však nijako neuberá na kráse. Okrem Slovákov sú tu zvučné zahraničné mená, napr. Morgan Angren (spolupracoval s Frankom Zappom), saxofonista Dana Colley, americký producent Doug Grean, líder nórskej jazz-metalovej formácie Shining Jørgen Munkeby či bubeník Jason Meekins. Už samotná účasť týchto špičkových hudobníkov na albume svedčí o tom, že Chrzanova tvorba ďaleko prekračuje hranice priemeru. Ťažko si možno predstaviť, že by sa na jednej nahrávke zišla taká silná zostava, keby samotní hostia jeho piesne nepovažovali za kvalitné.

Na svojej piatej sólovke dokázal priniesť veľa inšpiratívnych osviežení, aké by mali patriť k bežnej výbave alternatívnych hudobníkov. Thunder Songs je aktuálne znejúci album, bohatý na nápady a rôznorodé vplyvy, ktoré sú skĺbené bez kŕčov, a spestrený modernými aranžmánmi i zahraničnými hosťami. Naliehavé, otvorené a úprimné piesne nemajú hitové ambície, o to väčšia je však po viacerých vypočutiach ich príťažlivosť, provokatívnosť a sila, ktorá pre trpezlivých poslucháčov postupne vypláva na povrch.

Rado Chrzan - Thunder Songs
(Elephant Records, 2017)

1. Snake Strike