Martinská kapela Ramchat na jeseň vydala nový album Znelo lesom, ktorým po siedmich rokoch svojho fungovania dokazuje svoju rastúcu kvalitu. S nahrávkou plnou zaujímavých nápadov si môže na svoju stranu získať i tých, ktorých jej tvorba doposiaľ nepresvedčila. O novinke sme sa rozprávali s lídrom skupiny Hiraxom a pridali sme aj pár postrehov, týkajúcich sa hudobného i textového obsahu albumu.

Zoskupenie Ramchat vzniklo v roku 2013 z iniciatívy gitaristu, textára, skladateľa a sprievodného vokalistu Pavla "Hiraxa" Baričáka, pôsobiaceho na metalovej scéne takmer 30 rokov. O tom, že ani po dlhých rokoch nestratil nič zo svojej neúnavnej kreativity, svedčia mnohé tituly v diskografii kapely. Už štvrtý dlhohrajúci album Znelo lesom oficiálne vyšiel 13. novembra vo vydavateľstve Slovak Metal Army. Nachádza sa na ňom deväť skladieb, ktoré spolu s Hiraxom nahrali spevák Martin "Walki" Valkár, gitarista Viťo Kotrík, basgitarista Richard Pokorný a bubeník Mišo "Golbiško" Goldberger.

Viac pestrosti a vzrušenia

Ramchat boli vždy štýlovo ťažko definovateľní, teraz je to u nich ešte neprehľadnejšie. Nový album totiž prináša kopu rafinovane poprepletaných žánrov. "Pribudli blackmetalové riffy a klepačky. Na druhej strane pribudlo aj dosť stoner-rockových až heavymetalových pasáží. Ramchat vždy slobodne brázdil v death / black / heavy / doom vodách, ani alternatívne psycho veci mu neboli cudzie," vysvetľuje Hirax. Spomínané vplyvy na seba plynulo nadväzujú napr. v skladbe Ľadová pláň, kde sa gitarová víchrica mení v gigantický strednotempový prúd a situáciu upokojí takmer relaxačný motív. Tento prístup je v extrémnom metale za posledných 20 rokov už pomerne známy, ale vždy poteší, keď sa takto progresívne vyvíja domáca formácia.

Podobné postupy sú aplikované v takmer každej položke albumu. Gitarové duo prekvapuje zasekávaním, uvoľnenými sólami, akusticky znejúcimi vyhrávkami či melodickou vynaliezavosťou. Nechýba "pílenie dreva" (hlavne v V čase popadaje), ale ani to nie je len o čistej agresivite. Veľké veci sa dejú najmä v dvoch najdlhších skladbách Neodpúšťam!Bogyňa. Prvá menovaná je postavená na masívnych riffoch, ktoré sa zrýchľujú v súlade s nahnevaným textom a vo finále skladba famózne graduje v zúrivej smršti. Druhý kúsok predstavuje doterajší vrchol v tvorbe kapely, ktorá si spomenula na svoje "pohanskejšie" časy a pomiešala ich so súčasnými víziami. Epický výsledok je dychberúci.

Jastrab pochádza zo staršieho rovnomenného EP a celkom dobre na ňom počuť, že dnes sú Ramchat o level vyššie. Je možné konštatovať, že kapela vydala svoje najvyzretejšie a najdospelejšie dielo. Hudba na Znelo lesom znie kompaktnejšie a prirodzenejšie. "Aj keď sa v kapele stretnú vyzretí muzikanti, je potrebný čas, aby sa to všetko usadilo. Viťo to včera po skúške povedal pekne: 'Palino, mne sa páči, že nič nerobíme umelo, nešpekulujeme v muzike, nemeníme štýl... Všetko ide prirodzene, hráme si to, čo chceme a ako bonus prichádza aj to, že sa to poslucháčom páči.' My sme totiž šialenci, teraz nám vyšiel nový album a my už máme zložených ďalších šesť nových piesní!" prezrádza Hirax.

Hľadať súvislosti

Znelo lesom patrí medzi albumy, pri ktorom poslucháč postupne odhaľuje detaily a s každým ďalším vypočutím jeho sila narastá. Veľký podiel na tom má atmosféra, na ktorej muzikanti výdatne popracovali. Nálada je temnejšia a zlovestnejšia, nechýbajú ani melodickejšie motívy s pagan nádychom. "Pre nás je dôležité, aby sme tvorili magickú, temnú či inú atmosféru. Metalových riffov vie teraz nasekať každý druhý gitarista, ale aby to malo po skomponovaní kapelou aj dušu, tak to už je kumšt." Texty sa znovu angažujú za ochranu prírody a dedičstva predkov, zároveň bojujú proti falošnej pretvárke, konzumnému spôsobu života, klamstvám, a pod.

Verše nie sú priamočiare, majú metaforický charakter, pôsobia dospelejším dojmom a stále majú typický Hiraxov rukopis (Matka ZEM, Spanšteli sme, Lož a žlč). "Mne stačí, keď žena s deťmi uľahnú k spánku a už sa pre mňa otvára démonická pristávacia plocha, po ktorej sa valí jeden nápad za druhým. To bývam hore aj do tretej rána, vzniká môj svet a myslím, že iba ja viem, čo som chcel ktorým textom popísať. Pritom nekritizujem, iba popisujem, hľadám súvislosti. Dnešná doba konzumu vytvorila z ľudí plytké bábky, ktoré nejdú do hĺbky a nevidia súvislosti. Súčasnému systému sa pomocou rôznych faktorov darí z väčšiny ľudí vyrobiť robotov. Mlč, nastúp do fabriky, makaj, chorľavej a umieraj. V preklade: Neži."

Zvuk albumu je drvivo mohutný, s plným využitím priestoru pre nástroje a spev, ktoré do seba organicky zapadajú. "Je to najlepší sound, aký sme dosiahli. Nie je až tak 'chemický', ako bol napríklad na albume Atrana. Takto znieme aj na koncerte. Už nepoužívame v štúdiu žiadne krabičkové imitátory gitár, hráme na naše hlavy, bicie a bedne. Naším heslom je, že čím menej samplov a umelín, a čím viac toho svojho, tým sa kapela stáva originálnou a vernou. Kópií kópií je vo svete metalu na mraky, ale my nehráme ako žiadna iná kapela, nik nás doteraz s nikým neprirovnáva, lebo nemá k čomu. Naopak, vznikajú kapely, ktoré začali hrať na obraz Ramchatu a to tvorcu vždy poteší."

Kým doteraz mohli metaloví fanúšikovia brať Ramchat na ľahšiu váhu, po vydaní Znelo lesom sa situácia mení výrazne v prospech Martinčanov. Ich nový album predstavuje veľký posun v oblasti hudby, textov, zvuku i atmosféry. Formácia ponúka výživnú dávku  prepracovaných riffov, meniacich sa temp, náladových pasáží, epickej atmosféry a veľmi silných textov. Pre muzikantov ide o zlomový počin, na ktorom je sústredené to najlepšie, čo doteraz vytvorili. Na konci tohto vyčerpávajúceho roku ide o zaslúženú odmenu a zaujímavé osvieženie, ktoré by hľadačov extrémnejšej progresívnej gitarovej hudby nemalo nechať chladnými.

Ramchat - Znelo lesom
(2020, Slovak Metal Army)

1. V čase popadaje