V jarných mesiacoch sa slovenský jazz dočkal niekoľkých nahrávok, ktoré robia fanúšikom tohto žánru veľkú radosť. Medzi ne rozhodne patrí album od formácie Oskar Török Sextet, ktorá ukrýva niekoľko dôležitých mien. Zásluhou vydavateľstva Hlava XXII je na svete ďalší skvost, konkurencieschopný i albumom zo zahraničia.

Oskar Török patrí medzi nádejných slovenských improvizátorov a hráčov na trúbku. V minulosti vydal niekoľko albumov, konkrétne išlo o spolupráce s českými (Jiří Slavík, Vít Křišťan) i slovenskými (Michaj Rataj) hudobníkmi. V tomto roku sa prezentuje ako líder formácie Oskar Török Sextet, s ktorou sa mu vo vydavateľstve Hlava XII podarilo vydať rovnomenný album. Album bol podporený z verejných zdrojov poskytnutých Fondom na podporu umenia a vyšiel aj s finančnou podporou SOZA.

Pozoruhodný prístup

Album je veľmi zaujímavo skonštruovaný po dramaturgickej stránke. Tvorí ho 16 položiek, z ktorých je väčšina istým spôsobom prepojená. Máme tu do činenia s troma tematickými celkami, odkazujúcimi na štyri živly sveta – Krútenie, Oheň, vzduch a Zem, voda. Býva zvykom, že položky jedného cyklu nasledujú za sebou. Hudobníci sa však rozhodli, že ich po albume "rozhádžu" vo forme medzihier i plnohodnotných trackov. Vyskúšal som si pospájať jednotlivé časti mozaiky k sebe a zistil som, že napríklad štvordielna suita Oheň, vzduch je zameraná predovšetkým na vzrušujúci dialóg medzi naliehavým spevom bez slov a precítenou hrou na vybraný dychový nástroj.

Tento prístup síce nie je vo svete ojedinelý, každopádne si zaslúži pozornosť už len kvôli atmosfére hudby, akú sa muzikantom podarilo vytvoriť. Minimalistická tvorba v ničom nezaostáva za ostatnými dvomi suitami, kde už znejú i iné nástroje. Na svoje si prídu hlavne milovníci improvizácie, nie veľmi lahodne znejúcich pasáží a nepredvídateľných nápadov. Nevýhodou zostáva to, že si pri ňom veľmi neoddýchnete, neuvaríte jedlo, neprescrollujete stránky, atď., pretože sa musíte maximálne sústrediť. O to väčšia odmena na vás čaká po uplynutí 60 minút vášho života. Tento album si totiž môžete pustiť v ľubovoľnom množstve opakovaných pokusov a stále v ňom objavíte čosi nové.

Šesť neskrotných živlov

Ostatné tituly majú dlhšiu časomieru a odkazujú na rôzne udalosti zo života kapely. Ťuki-ťuki-ťuk!, NATANDobrú noc, Saraswati! skomponoval Török a v porovnaní s ostatnými trackmi sú predsa len disciplinovanejšie. Badať v nich logickú následnosť motívov, štruktúrovanejšie schémy, snahu o melodickejšie poňatie. Slúžia ako účinný vyrovnávací prvok k spomenutým suitám a ďalším trom improvizovaným kusom – Bobo, Ľuboško a Vankúšik. Pôvodne som mal pocit, že album obsahuje iba štyri živly, no čím dlhšie som ho počúval, nadobudol som dojem, že mám do činenia so šiestimi neskrotnými elementmi. Na ich čele figuruje Simona Hulejová, ktorej úžasný "wordless" spev má hĺbku a silu aj napriek absencii konkrétnych slov.

Veľký priestor logicky dostala Oskarova trúbka, ktorej nechýba šťavnatý, prenikavý odtieň. Na zvuk tohto nástroja si treba zvyknúť a ak sa k nemu pridružia náročné témy, založené na  improvizovaní, máme tu skutočnú lekciu v trpezlivosti. Oskarovi kontruje Nikolaj Nikitin, hráč na klarinet a saxofón, ktorého vyjadrovanie je melancholickejšie, introvertnejšie. To isté platí o jeho dlhoročnom hudobnom partnerovi Ľubošovi Šrámekovi. Z jeho citlivej klavírnej hry sa môžete kochať dlhé minúty a stále bude čímsi pútavá. Juraj Griglák (basgitara, kontrabas) a Matheus Jardim (bicie) sa predháňajú v rôznych kreáciách, raz generujúcich neuveriteľnú energiu, inokedy len nápadito prifarbujúcich počínanie ostatných hudobníkov.

V ohlasoch na tento album som našiel názory, že ide o horúceho kandidáta na najlepší jazzový počin za rok 2024. Hoci jeseň, kedy vychádza veľké kvantum nahrávok, je ešte pred nami, už teraz by sa dalo s týmito výrokmi súhlasiť. Oskar Török Sextet vytvorili mimoriadne silný materiál, hýriaci poetikou, obrazotvornosťou, novátorskými nápadmi a improvizačným majstrovstvom. Tento album môže konkurovať škandinávskemu i tzv. západnému jazzu a je len chvályhodné, že na domácej pôde máme takýchto talentovaných umelcov.

Oskar Török Sextet – Oskar Török Sextet
(Hlava XXII, 2024)

1. Ťuki-ťuki-ťuk! (Knock-knock-knock!)