>

Recenzie

>

Nick Cave a jeho anatómia smútku

Nick Cave and The Bad Seeds - Ghosteen

16.11.2019 - 17:00 | Renat Khallo

Ghosteen je album, ktorý túto jeseň prišiel tak trochu nečakane, no aj tak každý fanúšik Nicka Cavea vedel, že jedného dňa prísť musí. Na jeho propagáciu stačilo zverejnenie názvu a obalu s informáciou o premiére na Youtube a sérii listening sessions po celom svete. Žiadne vyjadrenia, rozhovory či single, je to nahrávka, ktorá hovorí sama za seba. Preto ani tento článok nie je typickou recenziou s rozborom jednotlivých piesní, skôr pozvaním k počúvaniu.

Ghosteen totiž nie je iba artikel, ktorý si kúpite v obchode, a skutočne nejde iba o formálny zážitok z hudby. Je to skôr posolstvo o stave umelcovej duše, ktorá sa snaží zmieriť a vyrovnať so smrťou blízkeho človeka, dieťaťa. Intímna spoveď a úvahy z obdobia, ktoré Nick Cave prežíval po tom, ako pred štyrmi rokmi jeho syn Arthur zahynul po páde z útesu. Kým pri predchádzajúcej nahrávke Skeleton Tree ovplyvnila nešťastná udalosť iba finalizáciu albumu, Ghosteen je touto životnou tragédiou nasiaknutý úplne celý, od textov až po celkový zvuk a atmosféru.

Už na prvý pohľad zaujme pre temného rockového kazateľa dosť netradičný obal, ktorý zobrazuje akúsi metafyzicko-ezoterickú krajinku. Obraz sa volá The Breath Of Paradise a namaľoval ho americký gospelový maliar zaoberajúci sa biblickou tematikou a symbolmi, Tom duBois. Na prvý pohľad ide o gýčový vizuál. Je však s Ghosteen tematicky veľmi prepojený a veľa napovedá o jeho obsahu.

Ten je plný biblických motívov a metafor v poňatí umelca, ktorý sa aj s ich pomocou snaží vyrovnať s ťaživou stratou. Kto nič podobné nezažil, dokáže si tú bolesť len ťažko predstaviť, tobôž nie "zvnútorniť". Sila skutočného umenia je však práve v tom, že dokáže sprostredkovať aj tie najhlbšie emócie. Precítiť ich rovnako ako iný človek je síce nemožné, no Caveova hudba a texty sústredeného poslucháča neomylne dovedú k hlbokému pochopeniu a súcitu.

Esenciou albumu Ghosteen je anatómia utrpenia, ktoré prežíva rodič tragicky zosnulého dieťaťa, zároveň však nie je beznádejný a bezvýchodiskový. Naopak, dáva nádej a prehovára aj k iným ľuďom s podobnou či rovnakou skúsenosťou. Je terapiou, ale i cenným hudobným záznamom. Je ťaživý, no zároveň ľahký vo svojej čistote a krehkosti.

Rozľahlé ambientné polia a rezonujúce synthy obsluhované Caveovým dlhoročným spolupracovníkom a blízkym priateľom Warrenom Ellisom, na ktorých rastú klavírne a akustické motívy, sú akousi ponurou záhradou, v ktorej znie Nickov hlboký a smútkom poznačený hlas. Riešiť, že väčšinou ani nejde o spev ale hovorené slovo, je v kontexte albumu podobne malicherné ako banálna informácia, že na albume úplne absentujú bicie nástroje.

Nálada jednotlivých trackov, či už ide o osem skladieb viac-menej štandardnej dĺžky na prvej časti albumu (deti) alebo dvojicu viac než 10-minútových kompozícií v tej druhej (rodičia), sa príliš nemení a viem si predstaviť, že to môže mnohých poslucháčov odradiť. Tu však nejde o žiadny honosný umelecký zámer, ale nutnosť úprimnej osobnej výpovede, ktorá predurčila náladu a zvuk albumu. A hoci je vo všetkej svojej melanchólii krásny, stalo by sa lepšie, keby vzhľadom na okolnosti nikdy nemusel vyjsť.

Pri jeho počúvaní mrazí a odhliadnuc od tragickej udalosti, pre ktorú vznikol, vám zrejme napadne, ako by vás asi zasiahol plnou silou pri živom vystúpení, tvárou tvár k interpretovi a celej kapele. Už pri Skeleton Tree to bolo ťažko predstaviteľné, no katarzný zážitok z turné prekonal všetky očakávania. Nepochybujem o tom, že sa to kapele Nick Cave and The Bad Seeds podarí aj s týmto albumom. Najbližšiu príležitosť budete mať v budúcom roku 30. mája v Prahe či 1. júna vo Viedni.

Nick Cave and The Bad Seeds - Ghosteen
(2019, Ghosteen / Bad Seed)

Part 1: