Trojica chlapcov, Shallov. (áno, tá bodka a "v" namiesto "w" sú tam schválne a nie je to preklep), konečne vydala svoj tretí, fanúšikmi netrpezlivo očakávaný album s názvom Compress, Expand. Obsahuje iba dve piesne, ich minutáž je však pri oboch cez 10 minút a kapela to poňala ako svojský koncept pre novú platňu. Takže compress a vzápätí expand!

Keďže ide o dvojtrackový materiál, technicky skôr EP ako album, mohlo by sa zdať, že je to málo. Ale... Ale jednoducho nie je. Do necelých 23 minút naliali Shallov. absolútne všetko, čo sa mohlo stať od vydania predošlého albumu Concrete and Glass. Lásku, zúrivosť, agresiu, radosť, život, smútok, poéziu a filozofiu. Ale hlavne hudbu. Hudbu tak členitú a organickú, že sa počas tých dvadsiatich minút počúvania albumu nebudete nudiť ani na moment.

Hudbu na doske Compress, Expand charakterizujú už len názvy oboch skladieb. Skomprimovať, expandovať. Lepšie sa to snáď ani nedalo vyjadriť. Evokuje mi to spústu vecí, ako nádych a výdych, príliv a odliv, hmota a antihmota... Jednoducho všetky tie protiklady, ktoré nakoniec nájdete v jednote, pretože neexistujú jeden bez druhého. Áno, je to hudba kontrastov, kde sa dynamicky striedajú jemnosť a agresia, slabosť a sila.

Kapela ako svoj žáner uvádza pojmy screamo, emo, post-rock či hardcore. Hudobne však ďaleko presahuje ich vody a preskakuje všetky zavedené klišé a pózy, aby tak vo výsledku vyznela ako autentické hudobné teleso pre ľudí, ktorých láka viac obsah ako forma. Celá kapela spolupracuje na vysokej úrovni, každý člen je svojská osobnosť s vlastným pohľadom na hudbu či svet - a miesto, kde sa stretávajú, sú práve ich piesne. Častokrát veľmi ťažko vydreté. Výsledok však stojí za to a Compress, Expand žiari medzi tonami neoriginálnej a nudnej slovenskej hudby ako diamant.

Obom skladbám dominujú najmä košaté aranžmány, vyplnené skvelými melodickými gitarovými linkami Viktora Őriho, ktorý je zároveň aj vokalistom Shallov. Niektoré nosné nápady by obstáli aj ako notový zápis vo vážnej hudbe, či soundtrack k výpravnému filmu. Obe piesne plynú ako rieka, meandrujú v rôznych zákutiach, sú ako široká mapa, ktorú je radosť preskúmať. Akoby neexistovali lineárne v čase ale rozprestreli sa ako bohato tkaný koberec, ktorého každý kúsok je iný. Žiadne návraty k opakovaným refrénom, ale pohyb, vývoj a zmena. To je charakteristické pre hudbu Shallov. a vy by ste si tento album mali rozhodne vypočuť, a práve pre tieto atribúty navštíviť aj niektorý z ich koncertov. Najbližšie budete mať túto možnosť 9. januára v bratislavskej Fuge, kde vystúpia s maďarskými psych-math triom Kytaro.

Novinku okrem Bandcampu nájdete na aj na Youtube, Deezeri či Spotify, no k dispozícii bude aj ako vinylová platňa s pútavým obalom od maliara Michala Fízika. Je na ňom jeho obraz z roku 2016 s názvom Mistake Of Collective Memory, ktorý spracováva fotografiu fontány Barmalej od Emmanuila Jevzerichina z roku 1943, a aj časť samotnej pôvodnej fotografie. Album vyjde ako 10" platňa na nezávislom slovenskom labeli Haluzeum Produkt, ktorý nedávno vydal na vinyle aj Katarziinu Agnostiku.

Autor: Renat Khallo