Britská speváčka kosovského pôvodu sa do povedomia širšej verejnosti zapísala začiatkom tohto roka, keď hosťovala v skladbe DJa Fresha Hot Right Now, ktorá sa stala prvým drum&bassovým singlom v histórii na čele UK chartu. Fanúšikovia následne s napätím očakávali albumový debut speváčky, ktorá je doma považovaná za nádejný objav britskej "popovej elektroniky" a v USA za nasledovníčku Rihanny. A práve v tom spočíva jej hlavný problém...

Na albume s jednoduchým názvom Ora sa totiž okrem spomínaného drum&bassového hitu, ktorý mal pôvodne vyjsť len na albume DJa Fresha, nachádza aj spolupráca s dubstepovým DJom, R&B balada, ale aj pokusy o pop na štýl súčasných amerických hviezd. Už z tohto jasne vyplývajú pochybnosti, či Rita Ora vie, kam chce patriť.

Stratená v spleti žánrov

Túto rozpoltenosť na albume počuť až príliš. Nebol by to problém, ak by bol speváčkin prejav dostatočne silným elementom, ktorý by platňu držal pokope. Nahrávka však pôsobí dosť nesúrodo a nevyrovnane. Do "svojho sveta" nás dvadsaťjedenročná speváčka pozýva skladbou Facemelt. Svojou dĺžkou pripomína intro, no poslucháča nepripraví na ten chaos, ktorý na albume nasleduje.

Zhluk rôznych žánrov má na svedomí fakt, že takmer každú pesničku produkoval niekto iný. Tým pádom debut nepôsobí ako predstavenie schopností nováčika, ale skôr ako katalóg producentov pracujúcich s Roc Nation. Žiaľ, nie v každej piesni sa stretne kvalita produkcie s presvedčivým speváckym výkonom. Zhodli sa však v tom najhoršom, a to vyústilo do skladby Uneasy. Takto by možno znel niekdajší hit detskej speváčky Michaely Paštekovej Sprejeri Frajeri, keby pri jeho naspievaní bola o 10 rokov staršia a mala k dispozícii súčasných producentov...

Rita Ora - Uneasy

Pomerne často nastali aj "nežiadúce stavy", keď speváčka "vychytala" dobré tóny, ale tvorcovia hudby príliš neoslnili, alebo keď mal byť kvalitný hudobný podklad adresovaný niekomu inému. Niekde na hrane je v tomto smere aj skladba Hello, Hi, Goodbye. Ritin hlas v týchto krehkých polohách už nikde na CD nenájdete a ako piate kolo na voze tu pôsobí aj koprodukcia Dipla, ktorý je známy posúvaním hraníc mainstreamovej produkcie smerom k aktuálnejším trendom klubovej scény. Skladba sa svojím zvukom aj náladou vymyká zvyšku albumu a pokojne by mohla vyjsť na inom albume, určenom pre inú, skôr "britskejšie" a klubovejšie orientovanú cieľovku.

Požičaný štýl aj sample

Z väčšiny ďalších skladieb je však jasné, že Rita Ora, resp. jej vydavateľstvo, sa zameriava na niečo iné, a tým je snaha o nadviazanie (slušne povedané) na úspešné americké speváčky - Beyoncé (Young, Single & Sexy), Katy Perry (How We Do (Party)) či Rihannu. Pri posledne menovanej uvádzať príklady nemá zmysel. Jej štýlu je totiž plná Ora.

Vo svojich začiatkoch s Craigom Davidom v piesni Awkward mladá speváčka dokázala, že autotune nepotrebuje. Napriek tomu sa jej hodí, hlavne v energickej Hot Right Now alebo vo Fall In Love, kde vypomáhal will.i.am z Black Eyed Peas. Ten je známy tým, že do svojich prác zakomponuje väčšinou tie cudzie a menej známe. V tomto prípade to bol remix houseového tracku Handguns dídžeja Alexa Gophera. Požičiavalo sa aj pri druhom singli R.I.P. - okrem toho, že v ňom hosťuje Tinie Tempah, môžeme počuť aj hlas speváčky Nneky z jej singla Heartbeat.

Nádej zomiera posledná

Na obhajobu budúcej hviezdy akéhokoľvek žánru je dôležité podotknúť, že ju netreba podceňovať. Ako dôkaz slúži jej text o ceste za slávou a túžbou niečo dosiahnuť v Roc The Life alebo R&B balada Been Lying o vyhýbaní sa láske. Suverénne najchytľavejšiu skladbu celého albumu však pre ňu napísala austrálska speváčka a skladateľka Sia. Radioactive je textový skvost, v ktorom dala do vzťahu chémiu a fyziku s telesnou príťažlivosťou medzi dvomi ľuďmi. Slabikovanie "ra-dio-active" zdôrazňuje a pridáva energiu, no pripravuje na refrén, pri ktorom máte chuť vyhodiť ruky nad seba a tešiť sa letnému počasiu i v zime.

Rita Ora - Radioactive

Po vypočutí albumu Ora som mal pocit, že je to až príliš súčasné a nijak sa mladá hviezdička nechce, alebo vplyvom vydavateľstva nemôže, vychýliť od dopredu vykalkulovanej cesty za úspechom. Škoda, lebo vo svojej podstate má každá pieseň niečo do seba, ale ako celok je táto prvotina "iba" slušným priemerom. S podobným marketingom, aký mala doteraz, sa však ani pri priemerných albumoch nemusí o svoj komerčný úspech obávať.

Rita Ora – Ora
(Roc Nation, 2012)

1. Facemelt