Kamil Grebeň, v prostredí našej hudobnej scény známy najmä ako basgitarista kapely Vidiek, vydal vlani pod svojou značkou HDG Home debutový album svojho sólového projektu Hugo d'Gen. Pri dlhodobej tvorivej stagnácii (či skôr úpadku?) kapely Vidiek nastal v Kamilovej hlave pretlak hudobných nápadov, ktoré bolo treba vypustiť von. Výsledkom je album Baxtage, ktorý vznikal a zrel počas posledných piatich rokov.

Kapela Hugo d'Gen funguje síce (podľa bookletu) v oficiálnom zložení Kamil Grebeň (basa, vokály), Nina Grebeňová, Habbiel (obe vokály), Juraj Streďanský (bicie), Peter Bulík a Matej Kačaljak (gitary), no pri pohľade na kvantum hostí, ktorí sa podieľali na nahrávaní, možno Baxtage považovať skôr za digitálny záznam z priateľských stretnutí v štúdiu Kamila Grebeňa, než za album "mladej začínajúcej kapely", ktorá by si svojou prvotinou razila cestu k nevďačnému slovenskému poslucháčovi.

Z hosťujúcich hudobníkov bol pri nahrávaní jedným z najvyťaženejších gitarista Ľubo Petruška (miestami asistovali aj jeho spoluhráči z Chiki Liki Tu-a Tomáš Višňovský a Tomáš Paľo), v skladbe Once textovo aj vokálne vypomáhala Katka Korček, nehovoriac o tom, koľko sa na platni vystriedalo gitaristov a bubeníkov... Hudobné motívy z dielne Kamila Grebeňa otextovala (s výnimkou spomínanej Once) Biba Grebeňová a tým priradila pesničkám rôzne zaujímavé príbehy.

Všetky texty sú však v angličtine, čo je prvá bariéra k tomu, aby si debut kapely získal veľký počet priaznivcov, zvlášť pri Kamilovej - miestami trochu "kičin-ingliš" - výslovnosti. Situáciu ale v tomto smere našťastie vylepšujú domovské aj hosťujúce speváčky. Týmto sa zároveň končí kratučký súpis negatív albumu, nasledujú už len dobré správy.

Hugo D'Gen - Break Brain

Už po pár sekundách zaujme skvelý sound, platňa je lahôdkou pre audiofilov. Skvele naaranžované a inštrumentálne nahraté indie rock-popové, jemne melancholické pesničky, znejú veľmi sviežo a príjemne, pulzujúcu energiu pridávajú (pre Kamila tak typické) basové groovy. Hitový potenciál v sebe ukrývajú rytmické Sorry a Break Brain, ako aj smutná balada Miss Ryan.

To najcennejšie a najinvenčnejšie, čo album prináša, nie je na prvý posluch až tak "do ucha bijúce", no o to viac je to vzácne. Sú to ambientné fragmenty v úvodnej a záverečnej From (To) The Backstage, no najmä v dokonale vyprodukovanom a zmastrovanom (ukážka z Youtube nie je úplne ono, ale lepšiu sme nenašli) tracku č. 8 Aquarium - príbehu o úskaliach virtuálnej komunikácie, v dnešnej dobe možno až príliš rozšírenej. Na slovenskej hudobnej scéne je v ambientno-popovom priestore jedna veľká čierna diera, ktorá by mohla byť vyplnená práve takýmito pesničkami.

Hugo d'Gen - Aquarium

Nie je vôbec známe, akým smerom sa Hugo d'Gen v budúcnosti vyberie a netuší to zrejme ani sám Kamil a jeho príjemná mnohopočetná partia muzikantov. A nie je to vlastne ani podstatné. Podstatné je, že duch príjemných spomienok a pesničiek tu pretrvá, aj keby koniec sveta mal nastať práve teraz.

Hugo d'Gen - Baxtage
(HDG Home, 2011)

01. From The Backstage