Z pekla šťastie nie je len názov známej českej filmovej rozprávky, ale aktuálne aj nového, v poradí už (ak správne počítam) 24. štúdiového albumu legendy česko-slovenskej pop music, speváka a hudobníka Pavla Hammela. Nahrávka prišla na svet úplne nenápadne a skromne, no o to viac si zaslúži pozornosť priaznivcov kvalitnej hudby.

Aj po päťdesiatich rokoch na scéne je Pavol Hammel stále aktívny ako spevák, gitarista, skladateľ i hudobný promotér. Od vydania jeho predchádzajúceho radového albumu Nočná galéria síce uplynulo takmer päť rokov, počas tohto obdobia však hudobne neoddychoval - priebežne koncertoval, vydal výberovku The Best Of (2011), živý dvojalbum Live (2013) a na CD mu vyšiel aj záznam vystúpenia s českobudějovickou Jihočeskou filharmóniou (2015).

Asi pred rokom sa prechodnými miestami pobytu hudobníka striedavo stali dve nahrávacie štúdiá - vo Viničnom pri Bratislave a v Prahe, v ktorých sa obklopený kvalitnými hudobníkmi pustil do nahrávania nového albumu. Pokojná, pohodová atmosféra a súzvuk medzi všetkými, ktorí sa na nahrávaní podieľali, sa preniesla do výsledného diela. Ako sa Pavol Hammel vyjadril, nenahrával album, ale jednotlivé piesne, ktorých výslednú náladu a vyznenie dotváral s hudobníkmi v štúdiu.

Špičkoví hudobníci, osvedčení autori a typická poetika

Jedným z nich bol gitarista, skladateľ a aranžér Juraj Burian, ktorého na spoluprácu pozývajú mnohé známe tváre - v poslednom období okrem dua s partnerkou Andreou Zimányiovou pôsobí aj v sprievodnej skupine elánistu Vaša Patejdla. Zárukou inštrumentálnej kvality je aj český rockový gitarista a frontman legendárnej skupiny Blue Effect Radim Hladík, ktorý pred rokmi s Hammelom spolupracoval na albume Na II. programe sna (1976) a tiež na viacerých koncertných projektoch.

Na nahrávaní sa zúčastnil aj Petr Tichý, skúsený český kontrabasista s vysokým kreditom na pražskej džezovej scéne (v brandži je známy hrou na elektroakustickom kontrabase vlastnej konštrukcie). Za jedného z najlepších českých džezových hudobníkov je považovaný aj ďalší člen štúdiového tímu Vítek Pospíšil, ktorý obsluhoval klávesové nástroje a z rovnakej žánrovej brandže pochádza i slovenský klávesák Peter Preložník. Bicích nástrojov sa striedavo zhostili Igor Skovay (spolu s Petrom Preložníkom sú členmi aktuálnej zostavy ďalšej slovenskej legendárnej kapely Fermata) a Michal Pajdiak. Posledný menovaný sa postaral aj o programovanie, zvukovú réžiu a spolu s Hammelom sa podieľal na produkcii albumu.

Album otvára pieseň s chytľavou melódiou Dva životy, ktorej text napísal Milan Lasica po takmer polstoročnej pauze odvtedy, ako pre Prúdy otextoval song Zaklínač hadov (ako singel vyšiel v roku 1968 spolu s piesňou Čierna ruža). Presvedčivo z nej vyznieva, že hoci Pavol Hammel žil dva životy ("ten jeden s gitarou"), vždy "spieval jednu pieseň". Album celkovo vyniká kvalitnými textami, ktoré sú intímnou výpoveďou o pocitoch radosti i smútku, vyspievanou v duchu typickej Hammelovskej poetiky, ktorá je nezameniteľná napriek tomu, že texty nie sú len z pera jeho generačných súputníkov.

Kým hudbu ku všetkým desiatim piesňam na albume zložil výhradne Pavol Hammel, textami prispeli traja autori. Okrem už spomenutého Milana Lasicu je tu aj jeho dlhoročný spolupracovník a slovenská textárska legenda Kamil Peteraj, a do tretice básnik Vlado Slivka, s ktorým Hammel okrem iného v roku 2009 spolupracoval na hudobno-tanečnom projekte Everest v Slovenskom národnom divadle, a v roku 2011 mu dodal texty na album Nočná galéria.

Ironicky a úprimne o smotánke aj vianočných trhoch

Z textov piesní na albume veľa krát zaznieva irónia a sarkazmus v duchu osobitého humoru, pre ktorý má Pavol Hammel, podľa jeho priateľov a spolupracovníkov, veľký zmysel. Niekde sa dotýka citlivej témy jemnejšie, inokedy až nezvyčajne ostro – čo platí o titulnej piesni Z pekla šťastie, témou ktorej je tzv. smotánka. Peterajov text navyše podčiarkuje sugestívna melodická linka vytvárajúca takmer mrazivú atmosféru. V kontraste s tým príjemné osvieženie prináša duet so Soňou Norisovou Ešte si neprišla, inak pilotný singel z albumu. Nápad naspievať pieseň v dvojici sa zrodil vďaka spoločnému vystúpeniu na koncerte k sedemdesiatinám Kamila Peteraja, na ktorom spolu predviedli Pieseň pre Roxanu (Ja nemám lásku v malíčku) z muzikálu Cyrano z predmestia.

Za pozornosť určite stojí aj pieseň Vianočné trhy, ktorú spevák prvýkrát zverejnil už decembri 2013. Nejde o typický vianočný song, akých sa v posledných dňoch každého roka napočúvame vrchovato, až sme z nich prejedení ako z nadmernej konzumácie sviatočných pochúťok. Vianočný ráz tu vyplýva z obsahu textu, vtipno-smutne popisujúceho pocity spojené s návštevou vianočných trhov, s ktorými sa asi každý z nás dokáže stotožniť. Až mi je ľúto, že v záplave vianočných piesní znejúcich z komerčných rádií nemá zrejme veľkú šancu presadiť sa, keďže neobsahuje syntetizátorové rolničky a iné "povinné" vianočné atribúty. O to viac ma teší, že nám môže spríjemniť chvíle kedykoľvek počas celého roka.

Osobne ma zaujala aj pieseň Za všetkým len ty s prvkami country a organovým vstupom, ktorý vo mne navodil nostalgické pocity, keďže mi pripomenul staré dobré Prúdy. Počujeme v nej aj spevákovu dcéru Lindu - v booklete albumu uvedenú pod pseudonymom Lindee, ktorá hudobné gény svojho otca nezaprie, hoci ju viac láka alternatívna a elektronická hudba. Vokálmi prispela aj v titulnej piesni albumu a v piesni Život je príliš krátky

Pavol Hammel priniesol slovenským i českým poslucháčom po všetkých stránkach (netreba zabúdať ani na grafické stvárnenie obalu od známeho dizajnéra Vladimira Yurkovica) kvalitný album, ktorým potvrdil svoju stabilnú pozíciu na hudobnej scéne. Desať noviniek predstavuje vyrovnaný a kompaktný celok, ktorý má schopnosť pohladiť dušu, príjemným spôsobom nás núti zamyslieť sa nad textami a opakovane umožňuje nachádzať v ňom niečo nové aj po hudobnej stránke. Životná skúsenosť zrelého speváka, hudobníka a skladateľa sa na novinke odráža naplno a sme to my, poslucháči, kto má "z pekla šťastie", že pôvodne vyštudovaný právnik uprednostnil hudobnú dráhu. Že mu to na tejto ceste ide stále dobre, sa budeme môcť presvedčiť aj na pripravovanom jarnom turné k novému albumu.

Pavol Hammel - Z pekla šťastie
(Pavian Records, 2015)

1. Dva životy