Už pár dní po vydaní piateho albumu Arctic Monkeys je jasné, že nahrávka má mimoriadny úspech. Rovnako ako s predošlými albumami sa kapele podarilo dobyť UK chart a novinka sa stala druhým najrýchlejšie sa predávajúcim albumom roka na britskom trhu. Nadšení sú aj kritici, no AM nie je žiadnou bublinou pozitívnych ohlasov. Je cielenou a rôznorodou nahrávkou, ktorú si najlepšie užijete, keď slová ako "album roka" či "dokonalosť" vypustíte z hlavy.

Dva roky po vydaní nahrávky Suck It and See prinášajú Arctic Monkeys nový album, ktorý berie kapelu zo škatuľky s nápisom indie rock a ponúka ju v inej, pre mnohých prekvapivej, no veľmi príjemnej polohe. Niektorí kritici tvrdia, že je album dokonalý, iní zase používajú slová ako sexi, album roka, ale sú aj takí, ktorí veria, že ich veľká chvíľa ešte len príde. Čaro albumu AM sa v každom prípade objavuje lepšie bez hľadania neviditeľných pokladov a myšlienok na dokonalý album, ktorý je na popredných priečkach toho najlepšieho, čo tento rok vyšlo.

AM vznikol ako hudba do auta

Bez zbytočných zahrievaní si Arctic Monkeys získavajú pozornosť s úvodnou skladbou Do I Wanna Know? a dávajú najavo, že ich ambíciou bolo nahrať svoj najlepší album. Do uší sa nám dostáva hudba skupiny, ktorá dozrela a rozhodne nemieni svojich poslucháčov šetriť. Kapela sa netají tým, že sa inšpirovala tvorbou Black Sabbath, Aaliyah či Outkast, o hudobnú a žánrovú pestrosť teda na albume nie je núdza. Líder skupiny Alex Turner dokonca prirovnal album k beatom amerického rapera a producenta Dr. Dre a v rozhovore pre magazín Spin povedal, že ich zámerom bolo vytvoriť nahrávku, ktorá sa dobre počúva v aute.

Dobre zvolený singel R U Mine? sa okamžite stal neprehliadnuteľnou skladbou v rozhlasovom éteri. Má v sebe tanečný rytmus, výborný vokál a divoký gitarový základ, ktorý nenechá poslucháča sedieť. Napriek prepracovanému a zložitému zvuku prinášajú Arctic Monkeys poslucháčom do uší pocit ľahkosti, čo je jeden z dôvodov, pre ktorý je AM je výnimočne dobrý album. Popový potenciál v sebe ukrýva pieseň One for The Road s vplyvom R&B a gitarovým sólom, ktorým prispel Josh Homme (Queens of The Stone Age). Ten sa podieľal aj na skladbe Knee Socks a práve skladby, ktoré vznikli v spolupráci s ním, označil Turner za najvydarenejšie kúsky nahrávky.

Album so zmyslom pre humor

Vo viacerých skladbách sa objavuje falzetový spev, pri ktorom si niekedy hovorím, že mohli aj ubrať. Čím dlhšie však album počúvam, prichádza zistenie, že aj zdanlivo otravný spev si môže človek ľahko obľúbiť. Dokonca v prípade niektorých skladieb, ako napríklad v závere Mad Sounds, to beriem skôr ako prejav zmyslu pre humor. Aj preto ma opakované objavovanie AM baví, je to album, ktorý je každým počutím lepší.

Po hudobnom tornáde, ktoré prinieslo prvých päť skladieb, sa tempo albumu spomaľuje. Ľahkosť a hitovosť sa trochu vytráca a dostávame sa do starých koľají. V pesničkách pribúdajú témy týkajúce sa alkoholu, ale aj texty, ktoré treba brať s rezervou. Napríklad v piesni No. 1 Party Anthem, ktorá je jasnou paródiou na súčasné diskotékové hity. Nikto predsa nemôže myslieť celkom vážne refrén s textom: "Come on, come on, come on, come on, come on, come on, number one party anthem". Pokojne, možno až utlmujúco, pôsobí nasledujúca Mad Sounds. Akoby svojou jednoduchosťou ani nepatrila na album AM, ale počúva sa príjemne. Má v sebe dylanovské črty a v kombinácii s textom stojí za vypočutie. Prekvapením je aj spojenie mladého Alexa Turnera a 64-ročného "punkového básnika" Johna Coopera Clarkea v poslednej pesničke albumu I Wanna Be Yours.

Album AM je výnimočný vďaka svojej odvahe priniesť netradičný zvuk, ktorý prechádza viacerými hudobnými žánrami so zavretými očami a necháva sa niesť rytmom. Napriek tomu Arctic Monkeys zostávajú verní tradičným hudobným nástrojom a osobitým textom Alexa Turnera, ktoré sú jednou z charakteristických vlastností ich tvorby. Posun do nových hudobných teritórií je výsledkom prirodzeného vývoja kapely, ktorej líder sa presťahoval z Londýna do Los Angeles a nebojí sa experimentovať. Vďaka tomu Arctic Monkeys ponúkajú jeden z najlepších albumov, aké tento rok vznikli. Ak mu venujete dostatok času a pozornosti, odpoveď na otázku v čom spočíva jeho dokonalosť príde sama.

Arctic Monkeys – AM
(Domino Records, 2013)

1. Do I Wanna Know?