Na svojom novom albume sa niekdajší vták ohnivák Mike Hucknall, zvaný jednoducho Red, prezentuje v úlohe zmúdreného búrliváka. Charakter jeho hudby sa nijako zvlášť nemení, predsa však s rokmi nadobúda viac klasickejší strih.

Na svojom novom albume sa niekdajší vták ohnivák Mike Hucknall, zvaný jednoducho Red, prezentuje v úlohe zmúdreného búrliváka. Charakter jeho hudby sa nijako zvlášť nemení, predsa však s rokmi nadobúda viac klasickejší strih. Prejavuje sa to jednak v umiernenejšom prejave – interpretačnom aj kompozičnom, (Red sa viac zameriava na hodnotu prežitku, menej na extrémy) – a zároveň sa to odzrkadľuje aj na menšom počte výrazných nápadov, ktorými prekypovala jeho tvorba na prelome osemdesiatych a deväťdesiatych rokov. Soulové pozadie je v jeho nahrávkach je však prítomné neustále. Prirodzene neide o pôvodnú, čiernu, verziu tejto hudby, ale o jej „modrookú“ odnož, pestovanú bielymi hudobníkmi s náklonnosťou k nahrávkam vychádzajúcim kedysi pod značkou Motown.
Typickými poznávacími črtami je vysoko muzikálny spevácky prejav, plný emócií, na hony vzdialený od pesničkárskeho rozprávačstva. Podobne muzikálny ako prejav speváka je aj hudobný podklad. Inteligentný pop Simply Red, podmaľovaný šteklivými odtieňmi jazzu a soulu, je postavený na základe jednoduchších harmónií, precíznej práce rytmiky a vzájomnej súhre kapely. Súkolie stroja, v ktorom všetci hudobníci účelne nahrávajú na smeče spevákovi. Dalo by sa povedať, nič nové pod slnkom, veď takto fungoval pop už pred desiatkami rokov. Prečo ale niektoré šablóny fungujú rovnako dobre aj po rokoch a iné nie? Pravdepodobne to bude silou osobnosti. Huckenellov spev znie zdanlivo obyčajne, jeho hlas má však neopakovateľnú farbu a spolu s nenápadne majstrovským výrazom zasahuje poslucháčov rovno pod kožu.
Spomenutý klasický strih nahrávok prirodzene kontrastuje s novou hudbou nezávislou na akýchkoľvek tradíciách. Táto skutočnosť však nestavia Reda na vedľajšiu koľaj iba preto, že sa pohybuje po dráhe s inými časovými parametrami. Stáva sa súčasťou veľkej vzájomnej symbiózy rôznych žánrov, ktoré poskytujú súčasne dobrodružstvo raftu, eleganciu jachtingu, šíre hladiny vyleštené bezvetrím alebo rozbúrené vlnami tsu-nami, ale aj bezpečie prístavov a úrodné vejáre delty. Stačí si len vybrať. Redova hudba starne spolu s ním a s jeho generáciou. Jej vývoj, či skôr stabilizácia, je logická a prirodzená. Red nestráca vlastnú tvár, nepodniká žiaden facelifting, a fakt, že tvorivých síl mu predsa len trochu ubudlo priznáva sebe vlastným, elegantným spôsobom. Okrem iného aj tak, že štyri z desiatich skladieb (track 11 je skrátenou reprízou úvodnej skladby Home) na albume sú prebrané od iných autorov.
V skladbe Positively 4th Street pripomína Hucknall prejavom (intonáciou a dikciou) Roda Stawarta. Túto pieseň však pred rokmi napísal iný klasik, Robert Zimmerman, známy tiež ako Bob Dylan.
Aktuálny videohit Sunrise obsahuje úryvky zo staršej skladby I Can´t Go For That, ktorú napísali Daryl Hall, John Oates a Sara Allen. Od zvukového zážitku z tohto klipu odpútavajú pozornosť angažované sexy postavy modeliek, ktoré sú skôr pastvou pre oči, každopádne však pomáhajú publicite klasického Huckallovho remixu.
You Make Me Feel Brand New je cover verziou staršej skladby skupiny Stylistics, v ktorej Hucknall prezentuje svoje spevácke majstrovstvo a hlasový rozsah. Napriek tomu táto klenutá kompozícia - akási disco balada - nepôsobí exhibicionisticky, ale „iba“ prirodzene muzikálne.
V skladbe prebranej od Dennisa Browna Money In My Pocket hrá, pre zmenu, výraznejšiu úlohu než živí hudobníci elektronika.
A čo pôvodné Hucknallove kompozície? Všetko podstatné už bolo povedané v úvode recenzie a nemá zmysel venovať sa skladbám jednotlivo, keď v harmonickom celku pôsobia dobre. Po niekoľkonásobnom vypočutí sa album Home môže javiť ako názorná ukážka významu slova eklektizmus. Záleží však len na cite autora, či dá tomuto spôsobu tvorby význam hanlivý, alebo bude prevládajúci pocit z výsledného produktu skôr príjemne povedomý. Hucknall je, zdá sa, starý pes na to, aby sa učil novým trikom, tie svoje staré však ovláda dokonale!

Vydavateľstvo: Universal 2003
Celkový čas: time 43:06