Stará Európa otvára náruč americkým emigrantom! Sú Madonnine postoje úprimné? Dá sa veriť špičkovej marketingovej odborníčke z továrne na sny?! K čomu by sa dal prirovnať jej posledný album? Určitá paralela sa tu ponúka s posledným CD kráľa popu Michaela Jacksona, Invincible.
Určitá paralela sa tu ponúka s posledným CD kráľa popu Michaela Jacksona, Invincible. Madonna aj Jacko sa vďaka kombinácii všetkých svojich vlastností a predpokladov dostali na najvyššie poschodia zábavného priemyslu, ktoré poskytujú na okolitý svet závratný, možno trochu skresľujúci pohľad. Obidvaja generační vrstovníci zažívajú v súčasnosti krízu stredného veku. Pokiaľ Jacko sa naďalej cíti, pri všetkej svojej „skromnosti“ a proklamovanej láske k deťom, ako stredobod vesmíru a nevšíma si, že jeho ostrov sa čím ďalej viac vzďaľuje od pevniny, Madonna stojí nohami pevne na zemi a všetky umelecké a životné prešľapy prevteľuje do akéhosi sociálneho cítenia a potreby vyjadriť sa k svetu, ktorý ju obklopuje.
I tak však svojimi protestmi proti symbolom Amerického sna, ktoré sama pomáhala budovať, pôsobí skôr dojmom, akoby si pílila konár pod vlastným zadkom.
Revolučné, „protiamerické“ postoje potvrdzuje aj svojím vyobrazením na obale CD, ktoré nie je nepodobné najznámejšiemu portrétu kubánskeho revolucionára a symbolu hašišom dezorientovaných detí kvetov, Che Guevarovi. Madonnin portrét na obale je čiernobiely, rovnako tak aj Jacksonov.
Tá najpodstatnejšia paralela sa ale týka hudby na oboch albumoch. Hoci ten Jackov nepatril k jeho najstrhujúcejším výkonom, rozhodne nebol zlý a iste by si zaslúžil viac pozornosti, než jeho excesy mimozemšťana. Mal však smolu, prejedol sa a tíško odplával za obzor. Madonnin album takisto nieje zlý – čo sa invencie týka, blíži sa orientačne 3/4 jej plného výkonu – či sa však zapíše do dejín popmusic rovnako výrazne, ako odrhovačky typu Like a Virgin, či Holliday, nevedno.
Pri porovnaní s predchádzajúcim CD Ray Of Light znie aktuálny Americký život jednoduchšie, a pokiaľ je to možné povedať v kontexte počítačom organizovaných zvukov, aj naturálnejšie.
Práca so zvukmi nieje zameraná iba kamsi do hmlistej budúcnosti, ale veľa čerpá aj z odkazu posledných desaťročí, kedy elektronická hudba znela síce veľmi insitne, zato však, po obsahovej stránke, povedala často viac, než progresívne chemické úlety súčasnosti.
A tak Madonna, jedna z najlepšie zarábajúcich umelkýň súčasnosti, spieva za doprovodu naprogramovaných, dynamicky jednotvárnych zvukov z lacných automatov a analógových syntezátorov.
Výrazný podiel na výslednom zvuku majú editačné možnosti nahrávacieho systému Pro Tools, vďaka ktorým nechýba nahrávke ani svojský zmysel pre humor. Okrem počítačov sa tu ešte najčastejšie ozve gitara, v niekoľkých skladbách sa uplatnil menší sláčikový orchester a zaznie tu i gosplový spevácky zbor.
Treba však povedať aj to, že bez Madonninho spevu, bez jej melódií a slov, ktoré vymyslela nezávisle na mašinkách, by najskôr všetky použité zvuky stratili význam a skutočne by sa premenili iba na kompiláciu smiešnych odkazov minulosti. Nie že by na CD American Life neboli uplatnené aj moderné postupy, iste boli, ibaže pôsobia nenápadnejšie, než to, čo počujeme v prvom pláne.
Najbližším spolupracovníkom Madonny bol Mirwais Ahmadzai, francúzsky občan narodený vo Švajčiarsku, rodičom pochádzajúcim z Talianska a Afganistanu. Tento výrazný predstaviteľ francúzskej tanečnej scény spolupracuje s Madonnou už po druhý krát. Spoločnou premiérou bolo predminulé Madonnino CD, Music, z roku 2000.
CD American Life je dielkom plným príjemných pesničiek, zrkadlom momentálnych postojov hlavnej protagonistky a zároveň odrazovým mostíkom do budúcnosti. Žánrovo sa nachádza kdesi na pohraničí elektronickej hudby, popu a folku. Jeho kladom je nenápadná rafinovanosť a maskovaná profesionalita oboch hlavných tvorcov. Zápory? Najprv dlho nič, potom plachý dojem, že predsa len ide o produkt určený hlavne pre jednorázové použitie.
Madonnu teraz čaká veľké upratovanie, udobrovanie Američanov a potom? Uvidíme kam dopadne po odraze z tohto mostíka. Určite nie dvakrát do tej istej rieky, no nepredbiehajme a nechajme sa radšej prekvapiť, zatiaľ ešte Madonna stále letí!
Vydavateľstvo: Warner 2003
Celkový čas : 49:37
Zdroj: TS MusicServer