Príťažlivá česká speváčka a gitaristka Lenka Filipová si udržuje stálu pozornosť československých poslucháčov už od osemdesiatych rokoch.

Príťažlivá česká speváčka a gitaristka Lenka Filipová si udržuje stálu pozornosť československých poslucháčov už od osemdesiatych rokoch. Jej tvorba, orientovaná na prevažne na strednú generáciu, je zárukou určitého štandardu kvality. Texty ani hudba nikdy neklesli pod úroveň, ktorá by podceňovala vkus a inteligenciu uvažujúcej časti populácie. (Na druhej strane však málokedy vyskočila vyššie nad všeobecne prijateľnú úroveň a napriek snahe ambicióznych spolupracovníkov a poradcov typu Z. Rytíře o dosiahnutie vyšších umeleckých mét, jej pozícia sa ustálila v intenciách tuzemského popu.) Vďaka svojmu príjemnému zjavu a prejavu si iste získala i širšie publikum, než je vymedzujú predošlé vety. Faktom je, že zaslúžená pozícia stálice sa po rozpade Československa na Slovensku ešte upevnila. Z nášho pohľadu možno len ťažko odhadnúť, kam smeruje jej vývoj v rámci českého trhu, isté však je, že údaje o predajnosti jej albumov sú (podľa vydavateľstva Universal) priaznivé.
Jej posledný radový album Svět se zbláznil, ktorý vyšiel pred piatimi rokmi, sa stal multiplatinovým a platinovými sa stali i nasledujúci výber Za všechno může láska a rovnako tak i CD Lidové písničky pro děti.
Po dlhších prípravách sa dnes Lenka Filipová hlási o slovo s novým albumom s realistickým názvom Tisíc způspbů jak zabít lásku, ktoré sa zhodou okolností pripravovalo na Slovensku, za významnej podpory slovenských spolupracovníkov z oblasti muzikantskej i menežérskej (Jožo Šebo).
CD obsahuje 12 skladieb od autorov, medzi ktorými okrem samotnej Lenky Filipovej figurujú mená ako Pavel Šrut, Jan Nedvěd, Jana Kirschner, Ivan Hlas, Ondřej Hejma a ďalší. CD sa nahrávalo v januári tohto roku, v jednom z najznámejších slovenských štúdií – Ebony. Zvukovú réžiu mal na starosti laureát ceny Aurel 2002, zvukár a gitarista Juraj Kupec, ktorý toto ocenenie získal za mixáž albumu Pelikán Jany Kirschner.
Na albume sa podieľali aj ďalší miestni sidemani: Martin Gašpar – bg, Robert Rist – dr, Marcel Buntaj – dr, Igor Szabo – perc.
Napriek všeobecnej snahe, dokonca i ochote speváčky štylizovať sa miestami do pozícií, v ktorý nepôsobí veľmi sebaisto (obal, deklamovaný „rap“ v skladbe Tenhle svět, zdôrazňovanie slova „nahá“ v textoch atd.) je výsledok opäť iba štandardný. Nemožno nepriznať mnoho svetlých miest, ktoré sa na albume podarili - dá sa povedať, že väčšia časť je prijateľná bez zásadných výhrad. Dosiahnutá pozícia Filipovej je však dosť záväzná a ako taká musí byť posudzovaná vzhľadom k najvyšším kritériám. Vytýkať by sa dali detaily ako falošný mužský vokál v skladbe Tenhle svět, ale i závažnejšie veci ako je celkovo umiernená tvorivá invencia, nie príliš napredujúci umelecký rast a akási oddanosť všetkým naokolo, nedostatočná razancia a absencia neochoty uspokojiť sa s daným stavom vecí.
Svet sa zmenil a to čo bolo výborné pred pätnástimi rokmi je dnes len štandard. – i keď veľmi príjemný.

Vydavateľstvo:Universal, 2003
Celkový čas: 48:23