„Anarchopankáči“ z Leeds opäť útočia! Na začiatku svojej kariéry sa preslávili „žartíkom“, ktorý vyviedli hviezdam, vystupujúcim na akciách typu Live – Aid, keď vydali album pod názvom Pictures Of Starving Children Sell Records (Fotografie hladujúcich detí predávajú albumy).

„Anarchopankáči“ z Leeds opäť útočia! Na začiatku svojej kariéry sa preslávili „žartíkom“, ktorý vyviedli hviezdam, vystupujúcim na akciách typu Live – Aid, keď vydali album pod názvom Pictures Of Starving Children Sell Records (Fotografie hladujúcich detí predávajú albumy). Následne sa „obuli“ do Margaret Thatcher, albumom Never Mind The Ballots... Here´s The Rest Of Your Lives, ktorý vyšiel v roku 1987, v deň volieb. S ďalším protestom prišli prostredníctvom EP platne English Rebel Songs 1391 – 1914. Dodnes sú hádam jedinými britskými umelcami, ktorí tak priamočiaro podporujú „tradície britského národného neposlušenstva“.
Kontrakt s veľkým vydavateľstvom a maximálne komerčný album Tubthumper z roku 1997 im ani náhodou neodobral energiu. Po škandále, ktorý vyvolala Alice Nutter televíznym rozhovorom, v ktorom nabádala národ do okrádania obchodov patriacich najväčšej obchodnej sieti v Británii a po ďalšom protestnom albume sa vydavateľstvo rozhodlo rozviazať s nimi zmluvu. A tak nastal problém.
Aktuálny album skupiny Chumbawamba Readymades bol hotový už v lete minulého roku. A zatiaľ, čo v Amerike, kde má skupina podpísanú oficiálnu zmluvu s veľkým vydavateľom, vyšiel úplne bez problémov, v Európe ho nemal kto vydať.
Skupina podpísala zmluvu s malým vydavateľstvom Mutt Records a čakala, kto album posunie do zvyšku Európy. V našich zemepisných šírkach sa toho zhostilo vydavateľstvo EMI, takže o kvalitnú propagáciu je postarané. Lenže ...
Albumu nemožno uprieť veľkú kvalitu. Texty sú rovnako protestantské ako počas celej, takmer 20 – ročnej kariéry formácie. Ale muzika sa zmenila a to veľmi. Kapela akoby sa chcela podriadiť súčasnému dopytu a vďaka jemnejšej hudbe byť dostupná čo najširšej verejnosti. V poriadku. Veľmi kvalitná tanečná, klubová hudba, plno „samplov“, „skrečov“. Nechýba nový druh tanečnej muziky nazývaný elektroclash. Veľmi kvalitné. Prepracované do posledného tónu. Pozorný poslucháč môže zaznamenať i príjemné odkazy na tradičný folk, či reggae. Všetko je veľmi profesionálne zmiešané. Ibaže niekde za polovicou to začína strašne unavovať. Všetko sa akoby zlieva do jednej tóniny a poslucháč môže ľahko nadobudnúť pocit, že počúva dookola jednu a tú istú pesničku.
Napriek absolútne profesionálne pripravenému materiálu, chýba albumu hit, ktorý by ho dostal do povedomia. Chýba skutočná „rádiovka“, ktorá by sa denne omieľala v rádiách.
Prejav speváčky formácie miestami pripomína Annie Lennox, hudba pripomína tvorbu Brainstorm. Občas až príliš nápadne. Hoci si nedovolím tvrdiť, že by išlo o vopred premyslený plagiát. To ani náhodou.
Chumbawamba neostala nič dlžná svojej povesti profesionálov. Ibaže predložili poslucháčom tak prepracovaný a dokonalý album, až sa môže stať, že pre poslucháča bude po hodine počúvania zaskakujúco nudný.

Vydavateľstvo: EMI, 2003

01. Salt Fare, North Sea
02. Jacob´s Ladder