Niektorí ľudia sa môžu obzerať koľko chcú a pokiaľ po celý život iba rátali pribúdajúce roky, sotva za sebou uvidia niečo, čo by stálo za tú námahu.

Niektorí ľudia sa môžu obzerať koľko chcú a pokiaľ po celý život iba rátali pribúdajúce roky, sotva za sebou uvidia niečo, čo by stálo za tú námahu. Na druhej strane, ak niekto iný robí zaujímavú prácu, nemá čas na rátanie rokov a obzerá sa iba vtedy, keď má nejaký dôvod. Americká pesničkárka Suzanne Vega sa môže obzerať za seba i v zrkadle vcelku spokojne. I keď v júli tohto roku už bude mať štyridsaťštyri rokov, vyzerá stále takmer detsky, k čomu v protiklade je iba hromada zaujímavej práce, ktorú za sebou počas tejto relatívne krátkej doby zanechala.
Aktuálny výberový album Retrospective je obzretím, či skôr portfóliom v ktorom je natesnaný výber z jej doterajších šiestich radových platní. O tom, aký má Suzanne dôvod na druhé pootočenie v relatívne krátkom čase, má zrejme lepší prehľad jej ekonomický tím, než ona sama ako tvorca.
Jej predošlý výber pochádzajúci z roku 1999 predznamenal príchod novej, doteraz poslednej riadnej platne, Songs In Red And Gray. I keď podľa promotérov je vydanie CD Retrospective spojené predovšetkým so svetovým turné S. Vega, môžeme predpokladať, že niečo ďalšie sa už pečie (resp. nestačilo sa k tomuto turné dopiecť podľa plánov). Čo z týchto domnienok sa potvrdí, uvidíme. Zatiaľ neuškodí aspoň stručný pohľad na doterajšiu tvorbu Suzanne:

1. SUZANNE VEGA (1985)
Táto platňa otvorila v polovici osemdesiatych rokov cestu nielen pesničkárkam s gitarou, s ktorými sa v tomto období roztrhlo vrece, ale pomohla novému revivalu hudby s civilným prejavom a obsahom vychádzajúcim z reálneho života. V kontexte doby to bol želaný protipól k zaujímavému, ale trochu afektovanému novému romantizmu, virtuóznemu „metalizmu“ a iným pózerstvám.
Platňa je zvukovo postavená na zvonivých rozložených akordoch akustickej gitary skombinovanej s elektrickými gitarami obohatenými všadeprítomným chorusom (git. efekt). Podmaľujúce klávesové nástroje a perkusívne bicie tu majú skôr doplnkový charakter. Aranžmány väznia pesničky v pomerne jednotvárnej atmosfére, ktorá stiera rozdiely v invencii. Nájdu sa tu výborné i priemerné skladby.

2. SOLITUDE STANDING (1987)
Nečakaný úspech prvej platne navodil nečakaný optimizmus, pestrofarebnosť a ešte väčší úspech druhej štúdiovej nahrávky, ktorá sa so svojimi notorickými hitmi ocitla v epicentre svetovej pozornosti. Vyvážené aranžmány sa stali etalónom žánru a príjemne pookriala i rytmika. Platňa je príkladom priaznivej konštelácie, kedy sa správny človek ocitne v správnom čase na správnom mieste.

3. DAYS OF OPEN HAND (1990)
Toto je odvrátená strana mesiaca a prepadlina medzi dvomi vlnami. V obrovskej snahe vyrovnať sa s predošlým úspechom hľadá Suzanne sama seba v ponurých a monotónnych spovediach, ktorými skúša trpezlivosť poslucháčov. Tí skalní si však našli zaujímavé momenty i tu.

4. 99,9oF (1992)
Suzanne sa po sobáši s producentom a hráčom na klávesové nástroje, M. Froomom opäť dostáva na tú správnu prevádzkovú teplotu. Jej hudbu poznamenáva elektronika a skladby z albumu bodujú aj v alternatívnych hitparádach.

IN CONCERT (1993) Živý album.

5. NINE OBJECTS OF DESIRE (1996)
Elektronický i manželský vplyv M. Frooma ustupuje decentne do pozadia. Zvuk opäť otepľujú živé nástroje. Pesničky sú pomerne vitálne, i keď údernosť predošlého albumu pominula, ako zanedlho aj umelecké aj životné partnerstvo s Froomom. Po symbolickom zelenom jablku na obale nastáva päťročný exil z hudobného raja.

BEST OF SUZANNE VEGA: TRIED AND TRUE (1999) Výberový album.

6. SONGS IN RED AND GRAY (2001) Keby sa táto platňa ocitla v dobovom kontexte namiesto Solitude Standing, možno by bola rovnako úspešná. Súbor príjemných, vcelku optimistických pesničiek, typická folkrocková kombinácia elektrických a akustických nástrojov, Suzanne Vega v životnej kondícii. Predsa však sa tu nenachádza takmer nič, čo by už doteraz nepovedala inými slovami a tónmi.

7. RETROSPECTIVE (2003)
Tento výber obsahuje v nechronologickom usporiadaní skladby z uvedených albumov, pričom pomerné zastúpenie reprezentuje počet hviezdičiek:
SUZANNE VEGA (1985)  **, * (live)
SOLITUDE STANDING (1987) *****, * (remix)
DAYS OF OPEN HAND (1990) **
99,9oF (1992) **
NINE OBJECTS OF DESIRE (1996) ****
DEAD MAN WALKING (1996, soundtrack) *
BEST OF SUZANNE VEGA: TRIED AND TRUE (1999) *
SONGS IN RED AND GRAY (2001) **

Celá tvorba Suzanne Vega je silne osobná, introspektívna a viac inteligentná, než pudová. Na emócie a city však jej tvorba nebola nikdy skúpa, skôr naopak - je na nich postavená! Hoci niektoré momenty v repertoári Suzanne Vega majú na jej pomery priemernú úroveň, latka tohto priemeru je nasadená nadpriemerne vysoko. Vega je hviezda ktorá je na oblohe popmusic nezameniteľná a oplatí sa ju, keď už nie vidieť, tak aspoň počuť.