Pokiaľ si odmyslíme spev, syntezátorový zvuk á-la Ladytron je porovnateľný so skupinami Depeche Mode, či domácimi Oceán alebo Banket, v dobách vrcholiaceho sekvencerového opojenia.

Pokiaľ si odmyslíme spev, syntezátorový zvuk á-la Ladytron je porovnateľný so skupinami Depeche Mode, či domácimi Oceán alebo Banket, v dobách vrcholiaceho sekvencerového opojenia. Akokoľvek sa to, podľa milo oneskoreného štýlu, zdá byť nepravdepodobné, členovia tohto zoskupenia sa dali dohromady až roku 1998. Základný kameň skupiny položili páni Daniel Hunt a japonský DJ Reuben Wu, aby sa k nim zanedlho pridali aj dve dámy, klávesistka a speváčka Helena Marnie a ďalšia speváčka, Mira Aroyo, ktorú objavili na výlete v Bulharsku.
Keďže stopy inšpirácie jednoznačne smerujú ku kapelám typu Kraftwerk a synthie-popu prvej polovice osemdesiatych rokov, dnes, roku 2003, sa dá konštatovať, že skupina ani tak nemá problém udržať krok s dobou, ale svoju osobitosť si buduje prostredníctvom iných stavebných prvkov, než sa používajú v súčasnej „chemickej“ tanečnej scéne.
Ladytron sú kombináciou dvoch protikladov, popovej chytľavosti a alternatívneho experimentovania. Najlepším dorozumievacím prostriedkom v tejto spoločnosti je komunikácia v jazyku MIDI. Rovný rytmus, bez náznakov akejkoľvek synkopácie, pripomína úsečné a trhavé pohyby tanečníkov imitujúcich robotov. Teplo analógových syntezátorov z predošlého projektu („604“, 2001) síce vystriedali digitálne znejúce mašinky, ale i vymoženosti samplovacích zariadení sú tu použité štýlovo – po starom.
Strojovému zvuku nástrojov zodpovedá aj patrične upravený vokál – kovovo znejúci krátky dozvuk, tzv. room, okresané spodné frekvencie a zvýraznené šeptané sykavky. Napriek výrazným štúdiovým úpravám vokálov, najväčším zdrojom ľudského faktoru v ich hudbe je spev. Je postavený na jednoduchých a účinných melodických linkách, ktorým nestoja v ceste žiadne „umelecky“ vykonštruované nespevné intervaly.
Ženské vokály výrazne zjemňujú celkový dojem z nástrojov, cieľavedome pôsobiacich mechanickým dojmom. Výsledkom je kontrast, ale zároveň aj šikovná previazanosť oboch svetov. Samozrejme, že to čo robia rôzne samohrajky a iné „krásne staré stroje“, nie je výtvorom žiadnej umelej inteligencie, ale ľudí, ktorí všetkým mašinkám vdýchnu práve toľko života, aby humánny prvok zostal dráždivo balancovať na hrane. Ladytron nás pozývajú do svojho zvukového labyrintu ktorý, akokoľvek hrozivo či nezáživne pôsobí zvonka, zvnútra poskytuje príjemný, vcelku zábavný azyl a únik pred vonkajšou realitou, často omnoho krutejšou než je tá virtuálne vymodelovaná.
Kompletná diskografia skupiny sa zatiaľ skladá iba z jedného EP a dvoch albumov, z ktorých oba zaznamenali v svojej kategórii slušné ohodnotenia a nominácie.

Vydavateľstvo: Telstar / Warner 2002
Celkový čas: 61:51
Linky: www.telstar.com, www.inwictahifi.co.uk, www.ladytron.com

Zdroj: TS MusicServer