História americkej folkrockovej skupiny Byrds sa približne zhoduje s dekádou boomu beatovej/rockovej hudby šesťdesiatych rokov. Výberový dvojalbum, ktorý práve vychádza ako najnovšia, a po zvukovej i obsahovej stránke zároveň aj ako jedna z najreprezentatívnejších reedícií tejto skupiny, je esenciou z obdobia prvých šiestich platní (Mr.

História americkej folkrockovej skupiny Byrds sa približne zhoduje s dekádou boomu beatovej/rockovej hudby šesťdesiatych rokov. Výberový dvojalbum, ktorý práve vychádza ako najnovšia, a po zvukovej i obsahovej stránke zároveň aj ako jedna z najreprezentatívnejších reedícií tejto skupiny, je esenciou z obdobia prvých šiestich platní (Mr. Tamburine Man, Turn! Turn! Turn!, Fifth Dimension, Younger Than Yesterday, The Notorious Byrd Brothers, a Sweetheart Of Rodeo).
Hlavnou osobnosťou tohto folkrockového združenia bol spevák a gitarista Roger McGuinn (na obr.). Jedným z vektorov určujúcich zameranie skupiny bol Rogerov vzťah k americkej ľudovej hudbe a autorom, na ktorých naviazal celý folkový revival šesťdesiatych rokov.
McGuin je absolventom chicagskej Old Town School Of Folk Music. Z tohto obdobia spomína najmä na osobnosť Franka Hammiltona, inštruktora a hudobníka, ktorému v mnohom vďačí za svoje muzikantské schopnosti. K ďalším jeho klasickým vzorom patrili gitaristi Lead Belly, Pet Seeger a Bob Gibson, ktorí všetci hrali na 12 strunovú akustickú gitaru. Jej zvuk a možnosti inšpirovali McGuinna natoľko, že sa natrvalo stali súčasťou aj jeho hudobného prejavu. Druhým rozhodujúcim podnetom bola pre McGuinna beatová hudba, najmä fenomén nastupujúcich Beatles.
Byrds boli najmä v svojich začiatkoch, a v rôznych metamorfózach až do konca svojej existencie, kombináciou amerického folku a britského beatu. Okrem bohatých zborových vokálov bola pre zvuk Byrds signifikantná najmä McGuinnova elektrická 12-strunová gitara Rickenbacker, ktorú často používali aj Beatles. Prvým hitom skupiny, logicky otvárajúcim i výberový dvojalbum, bola zvonivá verzia Dylanovej skladby Mr. Tamburine Man. Dylanov autorský talent a naturálne podanie boli zjemnené a povýšené inštrumentálnymi a vokálnymi schopnosťami členov Byrds, vďaka ktorým našli aj v neskoršom období viaceré Dylanove skladby svoj nový rozmer. V podobnom duchu, zanedlho po úspechu LP Mr. Tamburine Man, nasledovala prerábka Seegerovej Turn! Turn! Turn! Obidve tieto prebrané skladby nahrané roku 1965 vyznačili cestu, ktorou sa ubralo v nasledujúcich rokoch celé hnutie vtedy mladej, povojnovej generácie.
Byrds sa stali symbolom svojej doby, i keď tajomstvo ich úspechu spočívalo pravdepodobne v tom ako prirodzene a svojsky dokázali splynúť s aktuálnymi trendmi. Zatiaľ čo prvý disk, s výnimkou niekoľkých psychedelických úletov (Eight Miles High, Mr. spaceman, So You Want To Be A Rock´n ´Roll Star), reprezentuje takmer striktne jemnú folkrockovú atmosféru so všetkými prvotnými znakmi detí kvetov.
Druhé CD, zachytávajúce tvorbu skupiny v rozmedzí rokov 1967 až 1971, naznačuje že Byrds sa snažili hľadať k zabehnutým schémam aj určité alternatívy. Podľa nich samotných sa vždy snažili kráčať s dobou a štýlom svojej hry byť prítomná aktuálnym trendom. Tak sa v tomto období popri zborových vokáloch a gitarách začali v skladbách uplatňovať aj sekcie dychových nástrojov, či príležitostné sláčikové zoskupenia a iné zdroje zvukov štýlovo obohacujúcich zabehnutú aranžérsku paletu. Pribudli i psychedelicky bustrované gitary a spolu s farebnejším aranžmán nabrala košatejší tvar aj samotná kompozícia skladieb (Natural Harmony).
Roku 1967 zo skupiny odišiel jeden zo zakladajúcich členov, spevák a gitarista David Crosby, ktorý sa následne stal členom superskupiny Crosby Stills Nash &# Young. Po spacerockovom období prišlo vo vývoji Byrds na rad okúzlenie hudbou country, ktoré inicioval nový člen, vokalista a hráč na organ, Graham Parsons. Zvuk poznamenali najmä pedálové steel gitary a celkový príklon k akustike.
Repertoár Byrds sa niesol v podobnom duchu ako prezentovali kolegovia z Grateful Dead na ich slávnom CD American Beauty. Byrds však svoj folkrockový fundament nikdy úplne neopustili a bol spoločným menovateľom väčšiny ich skladieb až do konca kariéry. Kapelník Roger McGuinn komponoval okrem materiálu pre Byrds tiež hudbu k filmom.
Z viacerých možno spomenúť klasickú generačnú snímku Bezstarostná jazda, v ktorej sa, okrem iných rockových míľnikoch typu Born To be Wild, uplatnila aj jeho skladba Ballad Of Easy Rider (Tr. 12. CD2). Súčasťou repertoáru sa, vo finálnom období existencie The Byrds, stali aj prebraté skladby s témou viery, akými boli Jesus Is Just Alright a Glory Glory, postavené na gosplovom základe, a klasicky countryová Father Along, uzatvárajúca celý výber.
I napriek rozsiahlemu obsahu CD dvojalbumu, nebolo do výberu zaradených niekoľko menej známych, zato však prinajmenšom rovnako pôsobivých skladieb akými boli napríklad Here Without You, Satisfied Mind, Wild Mountine Thyme, Time Between, Get To You, One Hudndred Years From Now, Gunga Din a ďalšie.
Význam skupiny Byrds v dejinách rockovej hudby spočíval hlavne v ich interpretačnom umení, ktoré im pomáhalo úspešne realizovať ich koncepčné predstavy o hudbe ako zrkadle doby. Hoci Roger McGuinn a ďalší členovia Byrds napísali niekoľko viac než podarených pesničiek, ich prínos spočíval aj v schopnosti zaradiť do repertoáru silné, často aktuálne skladby iných autorov (najčastejšie Bob Dylan), ktoré v ich vzdušnom podaní dostávali nový rozmer a často aj význam (ako napr. pôvodne religiózna Turn! Turn! Turn!).
Byrds sú definitívne jednou z najvplyvnejších amerických skupín šesťdesiatych rokov. Ich vplyv možno v neskoršej dobe identifikovať u mnohých skupín, z ktorých ako najznámejšie príklady môžu slúžiť REM, Tom Petty and the Heartbreakers a Eagles.

Vydavateľstvo: Columbia / Legacy / Sony Music: 2003 (1965 – 1971) 2 CD,
Celkový čas: CD1 59:02, CD2 68:38

Zdroj: TS MusicServer