Michal Horáček je uznávaná textárska persona. Samozrejme, prekvapil i historkami o svojom živote hazardéra a podnikateľa, ale v prvom rade je to textár.

Michal Horáček je uznávaná textárska persona. Samozrejme, prekvapil i historkami o svojom živote hazardéra a podnikateľa, ale v prvom rade je to textár. A nie obyčajný. Jeho texty sú veľmi inteligentné a kvalitné. A treba nad nimi premýšľať, čo je dnes veľmi výnimočné. Práve preto ich spievajú len tí najlepší. Na ich výbere si dáva vždy záležať. Najznámejšia je jeho spolupráca s hudobným skladateľom Petrom Hapkom. Tá sa však v poslednom čase dostávala do komerčných vĺn. A práve preto je dobre, že sa Horáček rozhodol na albume Tak to chodí spolupracovať s niekým iným. Dotyčným pánom je Jarda Svoboda, ktorý svojou tvorbou vytvoril z Horáčkových textov 12 vysoko kvalitných a hlavne nekomerčných pesničiek. Svoboda asi dosť počúva Gorana Bregoviča. Jeho rukopis je najviac citeľný v skladbách Pátek podvečer a Obchodníci s deštěm (obe si i sám interpretuje). Nie, nejde o vykrádačky, ale kus Bregoviča v tom jednoducho je. Inak ale ponúka Svoboda neopočúvanú muziku, ktorá sa k Horáčkovým textom náramne hodí. Výber autora hudby bol teda vynikajúci. Ak sa zoberie pod úvahu fakt, že ide v podstate o mladého chalana, tak sa konzument kvalitnej produkcie môže zblázniť od radosti.
Svoboda si dovolil niekoľko neuveriteľných a pritom ohromujúcich úletov. Nasamplovať do skladby Praha českú hymnu, to chce kus odvahy. A pritom ide o geniálnu vec. Hudba na tomto albume je jednoducho neopísateľná. K textom sa dá povedať jedno. Sú predsa Horáčkove. A to je istá známka kvality. Horáček však na albume neponúka iba veľmi silné texty na premýšľanie. Tento raz si dovolil i niekoľko výnimočných jednoduchých textov, ktoré zaváňajú veľmi kvalitným čiernym humorom (Sněžný muž Yetti). Ďalšia geniálna vec sa skrýva pod číslom jedenásť. Urobiť výbornú skladbu tým, že interpreti v nej budú recitovať mená (záver skladby je šokujúci), to dokáže iba veličina ako je Horáček. Nechýbajú však ani veľmi silné texty, pri ktorých počúvaní behá mráz po chrbte (Kirké).
Hudba je fantastická, texty dokonalé. Aby dielo bolo dotiahnuté do geniálneho konca, treba vybrať kvalitných interpretov. I pri príprave tohoto albumu sa vyberalo hneď niekoľko interpretov (u Horáčka bežná prax). Ibaže tento raz sa nepredstavujú zabehané mená domácej hudobnej scény. Horáček išiel do rizika, keď na interpretáciu svojich skladieb vybral tých, ktorých vybral. Ibaže ak už pri ich výbere tušil, že to bude bomba, tak je skutočne génius.
Iba námatkou. Ivana Chýlková si svojho času zaspievala s Jankom ledeckým, ešte v skupine Žentour. Potom odspievala part v skladbe Lásko, tvoje jméno je Zkáza z repertuáru Karla Gotta. Už vtedy sa rozprávalo, že vydá celý album, ktorý však, večná škoda, dodnes nie je na svete. Ivana si zaspievala i so svojim nevlastným synom Davidom Krausom na jeho debutovej platni. No a na začiatku roka sa vrhla okolo krku Galileovi, teda Jankovi Ledeckému. Spieva jednu z úloh v jeho muzikáli. Teraz však prišiel moment, kedy Chýlková dostala možnosť zaspievať dve pesničky na tomto výnimočnom albume. Sněžný muž Yetti a titulná skladba Tak to chodí. Nedá sa dodať nič iné, ibaže je ťažké si predstaviť niekoho, kto by to zvládol lepšie. Chýlková je fenomén.
Na albume sa predstavuje i slovenská herečka a speváčka Szidi Tóbias. O jej speváckych kvalitách pochybuje málokto. Zvlášť potom, čo pred dvoma rokmi vyšiel jej album Divý mak. A svoje umenie predvádza i na tomto albume. Skutočne v najsilnejšiej skladbe albumu (po každej stránke), pesničke Kirké. Szidi má netuctový hlas, ktorým je výnimočná a veľkú spevácku budúcnosť má určite pred sebou. Na albume dostala príležitosť hneď trikrát. A tak by sa dalo pokračovať. Veľkým prekvapením je Szidin spolupracovník Milan Vyskočko - Vyskočáni, ktorý spieva na albume jednu z piesní. Ďalšie mená nie je nutné uvádzať. Niežeby boli v niečom horší. To ani náhodou. Horáček si k spolupráci pozval výnimočný tým ľudí, ktorí tento album opäť dotiahol k vrcholu dokonalosti. O čo sú však ostatné mená menej známe, o to sú vo svojich výkonoch kvalitnejšie.
Príjemný čierno biely booklet ponúka texty a veľmi zaujímavé fotografie. Titulná strana trošku zaváňa niekdajším albumom skupiny Beatles, ale jej podstata je v niečom inom. Faktom je, že na pultoch predajní na prvý pohľad určite nezaujme, ale o to tu vlastne ide. Horáček ponúka ďalší nekomerčný, výnimočný a jedným slovom fantastický album. Album, na ktorý sa recenzia píše "sama". Je len škoda, že netrvá aspoň o pár minút dlhšie.

Vydavateľstvo: B&#M Music / Univarsal Music, 2003
Celkový čas: 41:26

01. Jarda Svoboda - Pátek Podvečer