B. B. King už nie je ani tak bluesovým kráľom, ako skôr uznávaným, ale trochu vrávorajúcim pápežom tohto žánru. Nevedno kam mieri jeho nikdy nekončiace exploatovanie.

B. B. King už nie je ani tak bluesovým kráľom, ako skôr uznávaným, ale trochu vrávorajúcim pápežom tohto žánru. Nevedno kam mieri jeho nikdy nekončiace exploatovanie. Pred nedávnom sa nám ponúkol pod vianočné stromčeky so svojím súborom kolied(!) a v súčasnosti to skúša znovu s novou sadou svojich verzií večne zelených melódií.
Pritom sa nedá predpokladať, že by B. B. Kinga k tomu nútila potreba prilepšiť si niečo málo k dôchodku. Peňazí už má iste dostatok na to, aby mohol sedieť v kľude doma a neťahať svoje staré, sadlom obalené kosti kdesi po štúdiách. Možno však nemajú dosť manažéri a vydavatelia, ktorí tak trochu zneužívajú jeho dobrosrdečnosť, večný optimizmus a chuť do života na to, aby sa neprestajne vydávali ďalšie a ďalšie platne, ako svedkovia B.B.-ho progresívnej degradácie!
Ten istý problém videný z iného uhla zase vyzerá tak, že možno práve vďaka neustálemu kontaktu s hudbou B. B. King dožíva svoj plodný život v mieri a radosti. Z hľadiska interpretačnej úrovne by už najskorej bolo dobré prestať, ale prečo by sme silou-mocou mali chcieť tomuto milému starému pánovi vytrhnúť z rúk jeho obľúbenú hračku – čiernu „bábiku“ Lucille? Kto nechce, ten si jeho CD aj tak nekúpi, kto chce, tomu aj tak urobí radosť, a kto váha, možno sa rozhodne práve vďaka nasledujúcim informáciám.
Aký teda vlastne je, a čo obsahuje nový album dnes už 77 ročného B. B. Kinga? Nie je to blues v svojej čistej forme, ale skôr nostalgicky a veľkolepo znejúci retro-pop s bluesovou korunou v podobe Kingovej, trochu rozporuplnej, interpretácie. Takisto B. B.– ho gitarová hra tvorí len esenciu celku (i keď v tomto prípade treba uznať, že majstrovskú). Retrospektívne a zároveň časovo neurčite pôsobiaca dramaturgická skladba albumu obsahuje evergreeny ako Ill String Along With You a For Sentimental Reasons, jednu pieseň prebranú od bluesového klasika Lonnie Johnsona, Tomorrow Night, ako aj pár nových verzií skladieb, ktoré už B. B. King v minulosti nahral, Word of Honor a Neighborhood Affair.
Aranžérsky je nostalgická nálada pop-bluesových balád zdôraznená aj využitím sláčikových nástrojov kolorujúcich pozadie a veľkému zvuku dodáva grády aj dychová sekcia. V skladbách typu Always on My Mind do uší udiera vzrastajúca príbuznosť dnešnej Kingovej polohy s Rayom Charlesom. Na príprave albumu sa podieľali hudobníci, ktorí sú v svojom obore zárukou vysokého štandardu, ako napríklad Claptonov dvorný basgitarista Nathan East a mladá krv bieleho blues, gitarista Doyle Bramhall II. Tomu B.B. King dokonca prenechal niektoré gitarové sóla, ktoré sa stali ozdobou CD. Superlatívy platia aj na prácu štúdiových inžinierov.
Nad produkciou a HD systémom Pro Tools bdel Simon Climie, ktorý už predtým produkoval Riding With the King, spoločné bestsellerové CD B. B. Kinga a Erica Claptona. Tím ľudí zúčastnených na vzniku nahrávky bol nielen vysoko profesionálny, ale, ako sa zdá, pre svoju prácu srdečne zanietený. Veď satisfakciou musí byť už samotná účasť na práci pre žijúcu legendu takéhoto formátu.
Všetko je dotiahnuté do najmenších detailov... až na Kingov spev! Niekdajšie ostré nasadenie a overdrive vystriedalo trochu násilne pôsobiace a nadužívané vibrato. Na CD sú dokonca ponechané výrazovo/intonačne rozpačito pôsobiace miesta, ktoré poslucháč podvedome vníma ak nie ako chyby, tak aspoň ako otázne momenty, pripomínajúce skôr starecké bedákanie, než spevácky výkon kráľa blues. Blues však nikdy nebolo o dokonalosti a sterilnej čistote.
Kingov spev je plný prežitku a emócií! Jeho poloha sa iba posunula do inej fázy života, preto chtiac-nechtiac treba uznať, že aj keby sme stále chceli počúvať B.B. Kinga ako zrelého muža plného energie, pravda je kdesi inde. Uvedené evergreeny už boli iste kedysi zaspievané aj dokonalejším spôsobom, na druhej strane, kto počúva srdcom pozná, že v podaní B. B. Kinga sa i „nebluesové“ skladby menia na rýdze blues (podobne ako v rozprávke o zlatých rukách).
„Reflexie“ majú príchuť životného bilancovania a v Kingovom prípade nie je dôvod k nespokojnosti. Stále spieva tak, ako keby mala byť práve táto platňa jeho posledná, čo trochu pateticky zdôrazňuje v záverečnej Wonderful World.
I keď B. B. Kinga dnes bude asi najľahšie pochopiť vekovo pokročilejším fanúšikom, ktorí od života očakávajú hlavne pokoj, prevládajúca nostalgia je príležitostne akceptovateľná všetkými generáciami, najmä však ľuďmi, ktorí v hudobnom prejave hľadajú čosi vyššie a hlbšie, než iba formu.

Vydavateľstvo: MCA/Universal, 2003