Shania Twain sa narodila roku 1965 a vyrastala na vidieku kanadského Ontaria. Jej životný príbeh má podtón námetu pre film a potenciál pre takéto spracovanie mu neustále dodávajú narastajúce úspechy tejto megahviezdy coutry a popu, o ktorej sa hovorí ako o nástupkyni Dolly Parton.

Shania Twain sa narodila roku 1965 a vyrastala na vidieku kanadského Ontaria. Jej životný príbeh má podtón námetu pre film a potenciál pre takéto spracovanie mu neustále dodávajú narastajúce úspechy tejto megahviezdy coutry a popu, o ktorej sa hovorí ako o nástupkyni Dolly Parton.
Shania už ako dieťa často účinkovala v početných lokáloch okolo svojho rodného mestečka. Rodičia ju neraz budili, aby mohla ísť spievať o jednej po polnoci, pretože ako neplnoletá nemohla vystupovať v dobe, kedy sa podával alkohol. Ako miestna detská hviezda bola vítaným spestrením aj pre lokálne rádiá a televízne stanice. Keď dosiahla plnoletosť, obaja jej rodičia zahynuli pri autonehode a Shania sa musela postarať o svojich štyroch mladších bratov. Platila účty a dbala o to, aby na stole bol vždy dostatok jedla. V tej dobe mala pravidelné angažmán v rekreačnom stredisku Deerhurst. Spievala tu skladby od Georgea Gershwina a Andrewa Lloyda Webbera až po jej obľúbenú country. Nezarábala asi zle, pretože onedlho kúpila pre seba a súrodencov vlastný dom. Shania zotrvala ako nájomná sila v zábavnom priemysle ešte niekoľko rokov, pokým sa všetci jej bratia neosamostatnili. Po tom, ako opäť získala nezávislosť, sústredila sa na vlastnú hudobnú kariéru. Dala dohromady pôvodný materiál na demopásku a zanedlho získala kontrakt so spoločnosťou Mercury Nashville.
Jej prvý eponymný album z roku 1993 bol úspešný viac v Európe ako za oceánom. Aj vďaka svojmu príťažlivému zovňajšku Shania mohla výrazne ťažiť tiež z klipového spracovania svojich skladieb. Často frekventovaným vysielaním svojich skladieb vstúpila do širšieho povedomia a Country Music Television Europe ju vyhlásilo za vychádzajúcu hviezdu roka - Rising Video Star of the Year.
Aby jej biografický scenár nestrácal na rozprávkovej príťažlivosti, zakrátko pricválal aj princ na bielom koni. Rozhodujúcim mužom jej doterajšieho života sa stal Robert John „Mutt” Lange, hardrockový producent známy vďaka svojej spolupráci so skupinami AC/DC, Def Leppard, Foreigner a Cars. Lange už predtým uvažoval o svojom vstupe do country hudby. Keď počul Shaniin debutový album, usúdil že nastal ten správny čas a pre jeho zámer sa objavila aj tá správna osoba. Obrátil sa na Shaniu s ponukou na spoluprácu pri tvorbe jej ďalšieho albumu. Výsledkom autorskej spolupráce bol však najprv sobáš a až následne Shaniin druhý album „The Woman In Me“, ktorý vyšiel roku 1995. Po jeho celosvetovom úspechu nasledovalo, dva roky nato ďalšie CD „Come On Over”. Od tej doby až do súčasnosti je Shania Twain to, čomu sa hovorí megahviezda. Len v samotnej Amerike sa predávajú milióny kópií jej albumov.
Shania je stelesnením toho, čo priemerný tamojší poslucháč chce počuť a vidieť, pričom však kvalitu ponúknutého tovaru nespochybňujú ani znalci. V produkcii Shanie Twain sa spojili tri základné elementy: láska ku country hudbe, z ktorej Shania vyšla a ktorú má prirodzene v krvi, komunikatívnosť a profesionalita popu, a v neposlednom rade jej muziku dochucuje korenie v podobe ostrejších rockových hrán, vďaka ktorým nestráca odpich a ktoré jej dodávajú jemnú ilúziu rebelantstva. Najpodstatnejšia je však prevládajúca prirodzená muzikalita, ktorá dokáže stmeliť a, vďaka Shaniinmu šarmu, aj predať prakticky čokoľvek.
Tretím spoločný opusom dua Shania Twain / „Mutt” Lange bol syn Eja. Pred a po jeho narodení logicky nasledovala prestávka od cestovania. Pracovný kľud však nemal dlhé trvanie a počas pobytu v švajčiarskom sídle začali Shania a jej manžel Robert pripravovať materiál na štvrtý album „Up!“, ktorý mal svoju premiéru koncom roka 2002. Jednotlivé skladby vznikali tiež v dopravných prostriedkoch na cestách medzi Berlínom, Rímom, Viedňou, Parížom, Avignonom, Provence, Dublinom, Bahamami, súostrovím Grenadine a Mumbaiom. Medzinárodný charakter nahrávke dodal aj fakt, že sa realizovala v írskom Dubline.
Najznámejším hitom tejto platne je skladba „Ka-Ching!“, ktorej rockovo štylizovaný videoklip bol ešte pred nedávnom konštantne omieľaný na MTV. Zvláštnosťou je, že všetkých 19 piesní, ktoré sú obsahom tejto štvrtej autorskej várky, vyšlo hneď v troch farebne odlíšených verziách. Zvuk červeného albumu je orientovaný ostrejším, elektrickým rockovým smerom.
Ďalší, medzinárodne distribuovaný dvojalbum je červeno-modrý, čo znamená, že okrem červeného albumu je tu i druhé, modré CD, na ktorom je totožných 19 skladieb v prevedení s akcentom na tanečnú a rytmickú stránku. Zelené CD je súčasťou amerického červeno-zeleného dvojalbumu a skladby na ňom sú aranžované ako reminiscencia na contry a western music, teda hudobné štýly, v znamení ktorých prebehlo Shaniino detstvo.
Hoci je Shania Twain v prvom pláne považovaná hlavne za speváčku – interpretku, skladby ktoré spieva si aj sama „šije“. Pri každom tracku je síce ako spoluautor uvedený jej životný a umelecký partner, ale jeho úloha je pravdepodobne skôr oporná a producentská. 19 skladieb je pomerne veľký počet i rozsiahly čas na to, aby pozornosť pri počúvaní v jednom ťahu zostala zaostrená. Každopádne ocitli sa medzi nimi melodicky výrazne invenčné veci, ale aj o niečo štandardnejší priemer, vrátane jednej povinnej latiny. V textoch sa odohrá niekoľko zaujímavých príbehov a podobenstiev, ale očakávať od každého z nich niečo hlbšie by bolo nepredvídavé, pretože nadmerné umelecké nároky by mohli byť na škodu ináč príjemnému celkovému dojmu.
Obsah spadá do kategórie pop, čo ešte nemusí byť nijako hanlivé. Na prvom mieste stojí jednoznačne hudba, aj keď na prvý pohľad vcelku všedná, zmysel jej dodáva nadmieru šťavnaté podanie. Týka sa to samozrejme spevu, ale rovnako tak každého nástroja zvlášť a v konečnom dôsledku i strhujúceho celku. Jednotlivé momenty v skladbách by sa dali rozoberať ako učebnicové príklady toho, ako robiť hudbu ktorá „nikdy nespí“.
Na albume sa podieľali známi sidemani, ako napríklad gitarista Brent Mason, ale aj veľký Írsky filmový orchester. Nikto sa tu nesilí, obrazne povedané, nik nezaťahuje matice až po strhnutie závitu, a predsa to správne načasovanie a akcent dokáže umocniť každú predchádzajúcu i nasledujúcu notu. Vlastne samotné noty tu akoby ani neexistovali. Najmenším stavebným kameňom sa stáva kompaktná fráza – krátky melodický úsek, v ktorom je niekoľko hraných či spievaných tónov spojených cieľavedomým výrazom do jednej „tehly“. Z tisícok takýchto tehál je postavený celý dom. Každý jeden zo zúčastnených robotníkov tu má svoje nezastupiteľné miesto, celý zmysel a pevnosť stavby však závisí od prítomnosti domácej pani. Shania Twain je zjav plný neomylnej energie, ktorý stojí za pozornosť.

Vydavateľstvo: Mercury / Universal 2002 / 2003
Linky: www.ShainaTwain.com,
Celkový čas: 73:06

Zdroj: TS MusicServer