Alban Berg (9. 2. 1885 – 24. 12. 1935), tento celoživotný Viedenčan, pozoruhodný reprezentant najčistejšieho hudobného expresionizmu a klasik Schönbergovskej dodekafónie (kompozičná technika založená na rovnoprávnom využití dvanástich chromatických tónov stupnice, ktoré sa nesmú po sebe opakovať), v roku 1925 ako zrelý ženatý muž podlieha v priebehu ôsmich dní spaľujúcej traumatickej vášni k Hanne Fuchs-Robettinovej, dáme vydatej za pražského industrialistu a matke dvoch detí.

Alban Berg (9. 2. 1885 – 24. 12. 1935), tento celoživotný Viedenčan, pozoruhodný reprezentant najčistejšieho hudobného expresionizmu a klasik Schönbergovskej dodekafónie (kompozičná technika založená na rovnoprávnom využití dvanástich chromatických tónov stupnice, ktoré sa nesmú po sebe opakovať), v roku 1925 ako zrelý ženatý muž podlieha v priebehu ôsmich dní spaľujúcej traumatickej vášni k Hanne Fuchs-Robettinovej, dáme vydatej za pražského industrialistu a matke dvoch detí. Ale obaja, intoxikovaný Berg stojaci po nociach pod Hanniným oknom, Hanna, odpadávajúca v slzách pri náhodnom stretnutí, sa v mučivej paródii rituálu „spôsobnej“ lásky vzájomne odsúdili k tichému utrpeniu nenaplnej túžby.
Lyrická suita zachytáva udalosti týchto ôsmich dní od prvých návalov horúčavy z Hanninej prítomnosti, cez prebúdzajúci sa vzájomný vzťah až po kradmé šepotavé stretnutia, vášeň, extázu a potom, podľa Bergových slov „tupé, mrazivé noci v samote, úplnej beznádeji, odriekaní a skľúčenosti“.
Lyrická suita – prvá Bergova dodekafonická kompozícia – je vďačnou témou a existuje v mnohých nahrávkach. Avšak až na tejto je možné po prvý raz počuť rekonštruovaný vokálny part vo finálnej časti, napísaný na slová Baudelaireovej básne, tak ako to Berg pôvodne zamýšľal. Vokálny part bol objavený až v roku 1977 a rekonštruoval ho skladateľ a vedec George Perle.
Celá nahrávka trvá približne 27 minút a je obsahovo veľmi hutná a expresívna. Pohybuje sa od vášnivej komunikatívnosti, tu a tam radosti, až po najtemnejšiu skľúčenosť v závere, teraz posilnenú aj textom. Je tu možné nájsť hudobné citácie zo Zemlinského a podobne nešťastných Wagnerových Tristana a Isoldy. Suita, uzavretá v špecifickom dodekafonickom priestore, je veľmi kultivovaná, pohladí rozum, ale nie je zaručené, že každému prenikne do srdca. Možno práve pre priveľmi intímny a konkrétny obsah nie je jednoduché sa s ňou stotožniť a empaticky precítiť.
Hra skvelého Kronos Quarteta je expresívna a emotívna zároveň, a pre soprán neobvykle emočne otvorený spev Dawn Usphawovej, je, dá sa povedať, takmer „srdcervúci“. Bergova hudba nie je pre každého, ale vyznávači Berga by si nemali dať túto jedinečnú, nádherne interpretovanú, zaspievanú a nahranú suitu ujsť.

Vydavateľstvo: Warner / Nonesuch, 2003
Celkový čas: 27:15

Zdroj: TS MusicServer