Oni ešte žijú!? Kapela Mňága a žďorp sa dostala do pozície, kedy nemusí vydávať nové albumy každý rok a predsa sa na nich nezabúda. A hoci vydávajú nové albumy s niekoľkoročnými prestávkami, vždy sú očakávané s veľkými nádejami.

Oni ešte žijú!? Kapela Mňága a žďorp sa dostala do pozície, kedy nemusí vydávať nové albumy každý rok a predsa sa na nich nezabúda. A hoci vydávajú nové albumy s niekoľkoročnými prestávkami, vždy sú očakávané s veľkými nádejami. A zakaždým je príjemné zistenie, že kapela, ktorá má za sebou niekoľko albumov, veľký úspech a dokonca film, príde vždy s veľmi príjemným materiálom. A k jeho uvedeniu na trh nepotrebujú ani megalomanskú reklamnú kampaň. Album sa jednoducho dostane na pult a predáva sa ako čerstvé žemle. V čom tkvie tajomstvo ich úspechu? Ľahká odpoveď. V jednoduchosti. Samozrejme, ak niekto neočakáva od Petra Fialu &# comp. nejaké prevratné zmeny. Tých sa totiž nedočká. I v roku 2003 je to rovnako výborná Mňága a žďorp ako kedykoľvek predtým. Žiadne komerčné kaleráby. Poctivá muzika. Nad slnko jasnejšia. Vhodná na každú chvíľu. Je dynamická a nepotrebuje k tomu počítače. A skutočne. Pomalých pesničiek je na albume ako šafránu, hoci toto prirovnanie na začiatku jesene asi nie je moc na mieste. Ale pravdivé. Skladby sú tak jednoduché, až sú dokonalé. Znie to (a to nie je kritika, ale naopak), akoby sa partia kamarátov zišla niekde v garáži a len tak si zahrali pre vlastné potešenie. Najlepšie na tom je, že počúvaním tohoto albumu dokážu potešiť i zástupy iných ľudí. Pesničku sú krátke. Iba jediná je dlhšia ako štyri minúty. A pritom i na tak krátkom priestore dokáže formácia vyjadriť more zaujímavých myšlienok. Petr Fiala je autorom väčšiny textov a dá sa o nich napísať, že sú doslova jedna báseň. Po textárskej stránke to trochu pripomína kapelu Buty. Aj sranda, aj vážne témy. Ale všetko spracované tak, aby to zaujalo a netrápilo poslucháča. V booklete síce chýbajú fotografie, ale tie nahrádzajú roztopašné kresby vláčikov, presýpacích hodín, smetiakov, či lodičiek. Nechýbajú texty a základné informácie, ktoré by mali byť súčasťou každého poriadného albumu. Nie vždy je to pravda. Pri súčasnej záplave hudby z celého sveta je potešiteľné, že sa občas objaví album a formácia, ktoré nikoho neurážajú, ale naopak zabávajú. A to skupina Mňága a žďorp na svojom novom albume robí dokonale.

Vydavateľstvo: Monitor/EMI, 2003
Celkový čas: 40:35

01. Přesýpací hodiny