Popredný belošský hráč chladnej éry jazzu, saxofonista Stan Getz, sa narodil v r. 1927. Úspech v kariére odštartoval v orchestri Bennyho Goodmana a potom v saxofonovej sekcii orchestra Woodyho Hermana, kde sa podieľal na zásadnej nahrávke Guiffreho skladby Four Brothers.

Popredný belošský hráč chladnej éry jazzu, saxofonista Stan Getz, sa narodil v r. 1927. Úspech v kariére odštartoval v orchestri Bennyho Goodmana a potom v saxofonovej sekcii orchestra Woodyho Hermana, kde sa podieľal na zásadnej nahrávke Guiffreho skladby Four Brothers. Za dlhé obdobie svojej muzikantskej kariéry sa stal jazzovou hviezdou až popového rozmeru. Zabezpečila mu to hlavne účasť na nahrávke albumu Jazz Samba (1962), ktoré nahral s Charlie Byrdom, a ktoré prinieslo neobyčajný komerčný úspech. Skladby z tohto albumu (One Note Samba, Desafinado) vyvolali módnu vlnu spájania jazzu a brazílskej hudby (bossa nova). Getza úspech podnietil k ďalšej aktivite v tomto smere. V roku 1963 nahráva s Antoniom Carlosom Jobimom, Joao Gilbertom a jeho manželkou speváčkou Astrud Gilberto slávny hit The Girl From Ipanema, ktorý v roku 1964 prevalcoval rebríčky vtedajšej popovej hudby.
Po vyprchaní záujmu o bossa novu sa vracia k svojmu charakteristickému osobitému štýlu hry, založenom na tzv. chladnej škole (cool, west coast, tretí prúd). V jeho skupine sa striedajú prominentní mladíci ako Chick Corea, Stanley Clarke, Tony Williams (1972) a ďalší mimoriadni hudobníci.
Nahrávka na tomto DVD je záznamom živého koncertu z roku 1983, ktorý sa odohral pod holým nebom vo veľmi príjemnom prostredí vinohradov Roberta Mondaviho v Kalifornii. Za chrbtami pokojných poslucháčov koncertu, pohodlne usadených a popíjajúcich víno, sa rozprestierajú široké pláne viníc. Stan Getz so svojimi skvelými spoluhráčmi, kontrabasistom Marcom Johnsonom, pianistom Jimom McNeelym a bubeníkom Victorom Lewisom podáva výkon primerane kvalitný svojmu veku a postaveniu. Obávam sa však, že plynutie času sa v tomto prípade prejavilo skutočne neúprosne.
V cool jazzovom balení produkovaná hudba obsahuje zrejme všetky ingrediencie, ktoré Getz za svoj život nazbieral, ale ani to nestačí na zahnanie pocitu, že táto hudba dnes akosi postráda obsah a zmysel. Poslucháč vníma bravúrne figúry muzikantov, ale zároveň aj pocit kĺzania sa po povrchu bez hlbšieho záberu, pocit, že to je už priveľakrát luhovaný čaj. A ani pohár vína nezaženie nastupujúcu nudu pri sledovaní tohto koncertu. Nepochybujem však, že skalným vyznávačom Stana Getza toto DVD môže priniesť nevšedné potešenie.

Vydavateľstvo: Warner Music, 2003