Krstné meno Eagle-Eye by sme sotva našli kalendároch. Nevedno, či Eagle-Eyeov otec, legenda svetového jazzu, trubkár a skladateľ Don Cherry, bol priaznivcom indiánskych zvykov, ornitológie, alebo sa iba nechal inšpirovať prvým pohľadom na svojho syna.

Krstné meno Eagle-Eye by sme sotva našli kalendároch. Nevedno, či Eagle-Eyeov otec, legenda svetového jazzu, trubkár a skladateľ Don Cherry, bol priaznivcom indiánskych zvykov, ornitológie, alebo sa iba nechal inšpirovať prvým pohľadom na svojho syna. Cherry Jr. si údajne prezrel otca po prvý krát iba jedným otvoreným „orlím“ okom. Keď extravagantný Don Cherry diktoval na matrike meno Eagle-Eye, príslušné pracovníčky mali pre zmenu obidve oči dokorán, ale „co je psáno, to je dáno“ a od roku 1971 je Orlie-Oko oficiálnym menom budúceho speváka a príležitostného herca.
Umelecký korienok v rodine Cherryovcov bol dostatočne silný na to, aby sa vo svete showbiznisu stala známa aj Eagle-Eyeova staršia sestra Neneh Cherry, ktorá sa preslávila ako raperka. Zrejme aj ona dodnes čerpá svoju inšpiráciu z nekonvenčného detstva prežitého v rodine hudobníka.
Afroameričan Don Cherry bol svetobežníkom a tak jeho deti okúsili život nomádov už od útleho veku. Spočiatku bolo ich vlasťou Švédsko, ale v 12 rokoch začal Eagle-Eye navštevovať umeleckú školu v New Yorku. Vo Veľkom Jablku sa neskôr začal živiť bubnovaním vo viacerých skupinách a hereckým účinkovaním v reklamách, ktoré neskôr zúročil aj vo svojich videoklipoch. Zotrval tu až do svojich 26 rokov. Po otcovej smrti sa rozhodol odcestovať do Švédska, kde sa sústredil na písanie vlastných skladieb. Výsledkom tohto pokusu o návrat k vlastným koreňom bola sada veľmi osobných skladieb s nádychom blues a ľahkého funku, korunovaná úspešným hitom Save Tonight.
Debutový album Desireless vyšiel roku 1998 a ohlásil príchod novej pesničkárskej osobnosti. Ďalší album Living in the Present Future vydáva Eagle-Eye roku 2000. Počas prestávok medzi promo koncertmi k „dvojke“ začínajú vznikať prvé skladby aj na tretí, aktuálny album Subrosa. Eagle-Eye cíti, že na prípravu potrebuje viac kľudu:
„Domov som sa dostal začiatkom roka 2002 a bol som pripravený pustiť sa do triedenia veľkého množstva nápadov, ktoré sa mi medzičasom nazhromaždili. Keď je človek on-the-road, žije v akejsi bubline a mnoho vecí, ktoré ho napadnú musí odložiť na neskôr. Potreboval som už pauzu na to, aby som porobil poriadky v svojej hudobnej špajze.“
Celkové vyznenie nového materiálu ovplyvnili pohnuté svetové udalosti, ale Cherryho pesničkám nechýba ani potrebné svetlo. „Skladbou Don´t Give Up som chcel povedať približne to isté, čo mal v úmysle John Lennon s jeho Give Peace A Chance.“
Subrosa je album plný príbehov zaľudnených postavami so zaujímavým charakterom. „Napríklad skladbu The Strange som napísal jedného dňa v New Yorku, keď som iba tak sedel v Central Parku a sledoval ľudí. Podobnej inšpirácii vďačím aj za vznik piesne Skull Tatoo. Ľudia sa ma občas pýtajú, kto je tá žena o ktorej spievam, ale bol to iba niekto, koho som videl na ulici. Potom je tu aj skladba Twisted Games s prvou slohou o dieťati, z ktorého sa stane pyromaniak a druhou o chlapcovi posadnutom zbraňami. Páči sa mi ten princíp keď pesničkár je zároveň rozprávačom príbehu.“
Hudbe Eagle-Eye Cherryho však nehrozí zahltenie siahodlhými textami. Je majstrom skratky, tak v príbehoch ktoré rozohráva, ako i v hudbe zloženej z menšieho počtu dostatočne jasných a komunikatívnych motívov. Napriek tomu, že Eagle-Eye popiera opakovanie úspešnej formuly zo začiatku svojej kariéry a tvrdí, že sa s každým albumom snaží hľadať čosi nové a kreatívne, jeho skladateľský rukopis sa výraznejšie nezmenila ani na CD Subrosa. Stále je to gitarovo orientovaný pesničkársky pop-rock, ktorému dominuje Cherryho charakteristicky zafarbený hlas.
Eagle-Eye ako skladateľ si prísne stráži mieru informácií, ktoré investuje do pesničky. Väčšina z jeho kúskov pôsobí veľmi priezračným dojmom - jednoduché harmonické vzorce, výrazný leitmotív potvrdený opakovaním, väčšinou svižná rytmika postavená na sprievode akustickej gitary. O zvuky bicích na CD Subrosa sa, popri živom bubeníkovi a perkusionistovi, výraznou mierou postarali programátori. Umelé zvuky však splynuli a zaradili sa k ostatným vcelku organicky. Jednotlivé pesničky sú napísané, zaranžované aj zmixované so zreteľom na kontrast, ktorý je čitateľný predovšetkým z určitého nadhľadu a odstupu. Znamená to, že skladby nestoja na detailoch, ale skôr sa skladajú z väčších stavebných prvkov, ktoré sa dajú lepšie uchopiť a pochopiť (podobne ako Dople Lego – dvojnásobne veľké kocky známej stavebnice).
Po predchádzajúcich úspechoch singlov z platne Desireless a po účasti Eagle-Eyea na All-Stars albume Carlosa Santanu, Supernatural, by sa dalo očakávať že jeho nové CD Subrosa spôsobí viac rozruchu v rádiách a v médiách vôbec. Nedá sa povedať, že Eagle-Eye nemá čo ponúknuť. Hitové ambície by sa dali s kľudným svedomím prisúdiť napríklad optimistickej „vypaľovačke“ so šťastným číslom 7 a názvom Feels So Right. Ďalším typom, v uvoľnenejšom, ale dostatočne sviežom a príťažlivom duchu, je spomenutý track č. 9, Twisted Games. Ako sa zdá, rating pojmu Eagle-Eye zaznamenal časom skôr pokles než vzostup. Potvrdzuje to aj ticho, ktoré sa okolo albumu Subrosa rozhostilo na internete. Škoda! Bolo by zavádzajúce tvrdiť, že Subrosa je nadčasový album plný žiarivých perál ducha, ale prejsť okolo neho bez povšimnutia by bol hriech. Na rozhlasových vlnách sa denne vznáša stále ešte dosť veľa hudobného odpadu. Keby tvorcovia rotácií namiesto známych škodlivín vypúšťali do povetria o niečo viac ľahkých a prečisťujúcich skladieb ako sú tieto, sotva kto by rádio v takej chvíli vypol.

Vydavateľstvo: Universal, 2003
Celkový čas: 50:52
Link: www.eagleeyecherry.com

Zdroj: TS MusicServer