Keď sa prednedávnom bývalý DJ, v súčasnosti skladateľ a producent indického pôvodu Rajinder Rai, známy predovšetkým ako Panjabi MC, stal držiteľom prestížneho ocenenia MTV Europe Music Awards - Best Dance Artist, mnohí pozorovatelia zostali zaskočení.

Keď sa prednedávnom bývalý DJ, v súčasnosti skladateľ a producent indického pôvodu Rajinder Rai, známy predovšetkým ako Panjabi MC, stal držiteľom prestížneho ocenenia MTV Europe Music Awards - Best Dance Artist, mnohí pozorovatelia zostali zaskočení. Niet sa ani čomu diviť, pretože relatívne neznámy Panjabi MC nechal za sebou také zvučné nominované mená ako Chemical Brothers, Paul Oakenfold, Junior Senior, či Moby.
Panjabi MC sám o sebe nie je v svojom odbore žiadne béčko, ale dá sa predpokladať, že tohtoročná voľba padla práve na neho ako na zástupcu silnejúceho multi-kulti fenoménu. Hudba národov sveta je logickou alternatívou k trendu americkej kultúrno-ekonomickej svetovlády. Rôzni predstavitelia world music robia v tomto kontexte pre svoje krajiny možno viac než ich oficiálni veľvyslanci. Či už sa jedná o popularizáciu čistého folklóru, alebo jeho prieniku do jazzu, nu-jazzu, techna, artificiálnej, alebo tanečnej hudby, rocku, alebo popu, podobná injekcia zabehnutým schémam väčšinou pomôže. Aj tu však platí, že komerčné úmysly rôznych plagiátorov neobstoja a popri exotických stupniciach, dravých rytmoch je rovnako dôležitou súčasťou aj úprimnosť a emotívnosť prejavu. Panjabi MC pôsobí vo Veľkej Británii, teda v krajine ktorá si, ako bývalá koloniálna veľmoc, nemôže sťažovať na nedostatok občanov pochádzajúcich zo stredného, či blízkeho východu.
Medzi svojim vrstovníkmi je Rajinder Rai už viac než desať rokov známy ako producent a remixer na scéne tzv. desi beats. Desi vychádza z princípov bhangra,  ktoré kombinuje s žánrami hip-hop, R&#B, alebo garage.
Zo svojho ázijského undergroundu sa Panjabi MC dostal do všeobecného povedomia až začiatkom tohto roka, vďaka svojej skladbe Mundian To Bach Ke. Pesnička sa opiera o syntetizovaný basový motív nasamplovaný z populárnej televíznej show Knight Rider, ktorý, skombinovaný s „balalajkovitým“ brnkacím nástrojom, tradičnými bubnami dhol a nástojčivým indickým vokálom, predstavuje nástrahu v (hudobnej) pasci, ktorej sa odoláva iba ťažko. CD The Album otvára práve Mundian To Bach Ke ako najväčší hit Banjabiho MC, ktorý sa opätovne sa ozve aj tesne pred koncom, v remixovanej podobe brooklynského rodáka, rapera známeho ako Jay Z. (na obr.)
The Album je kompiláciou viacerých Banjabiho hitov z jeho doterajšej kariéry. Popri hindčine, ktorú používajú najmä prizvaní speváci a speváčky, sa tu ozýva i angličtina, najčastejšie v podobe rapu a hovoreného slova.
Rovnako aj po hudobnej stránke sa jedná o mix kultúr. The Album je rušnou križovatkou východného a západného sveta. Obklopení touto dravou muzikou si môžeme pripadať ako na centrálnej tržnici v niektorej z indických metropol. Podobne ako tam, aj na Panjabiho Albume sa ponúka takmer všetko - počnúc miestnymi potravinami a ovocím, cez koberce, drogy a zlato, až po modernú elektroniku. Pojem gýč má v danom kontexte veľmi relatívny význam. Keďže tvorca tohto hudobného mumraja je pôvodom DJ, logické očakávania, že jeho hudba bude postavená hlavne na rytme sú naplnené od prvej do poslednej noty.
Pre hudbu Rajindera Raia je charakteristický predovšetkým domorodý rytmus bhangra a jeho tisícoraké kombinácie s modernými groovmi. Niektoré skladby na CD sa iba v máločom líšia od pôvodnej ľudovej verzie a ich forma je od začiatku do konca jasná a predvídateľná. Základnú, spievanú melódiu a živý rytmický základ niekedy dopĺňa iba nenápadne rytmizujúca harmónia klávesových nástrojov, alebo strunných nástrojov. Inokedy zase prevláda groovy rytmika v duchu drum´n´bass, nad ktorou sa pohybuje indický vokál v doplnkovej úlohe šľahačky na káve.
Panjabi MC nezriedka uplatňuje v svojej hudbe aj princíp známy z hudby na pomedzí hip-hopu a súčasného R´n´B, kedy drsnému mužskému rapu kontrastujú muzikálne tóny spievané čiernymi kráskami. V tomto prípade však jazz-bluesové vokálne línie nahrádza typická indická melodika a exotické ohýbanie tónov. Druhú stranu mince tvoria skladby postavené na vertikálnom kontraste, kde v jednej skladbe angličtina skokom strieda hindčinu a bhangra sa mení na hip-hop. Na Albume je zastúpený aj typický gangsterský hip-hop, ktorý v angličtine s hindským dialektom pôsobí veľmi šteklivým a nevyspytateľným dojmom. Podobne osvieži povzbudivé „Come-on!“, vyskakujúce občas z textov hindčine, ktorá až nápadne pripomína jazyk našich rómskych spoluobčanov. Človeku sa nevdojak vybaví slovenská verzia - zvolanie „jazzrock-chlapi!“ z Lasicovej a Filipovej platne Bolo nás jedenásť.
Na rozdiel od nesmierne uslintaných a sentimentálnych filmov indickej produkcie obsahujú takéto stredovýchodné presahy do tanečnej hudby západného typu svojrázny zmysel pre humor. Nik nedokáže neduhy a drobné ľudské úchylky bežných Indov imitovať a parodovať lepšie než oni sami. Stačí si spomenúť na niekoľko reklamných shotov a jinglov, ktoré pred časom bavili divákov MTV. Zmysel pre humor je taktiež príjemnou súčasťou hudby Panjabi MC. Záverom už len konštatovanie, že ľudia s otvorenou mysľou sotva prejdú popri Panjabiho hudbe bez povšimnutia. Jej podstata, hoci v miernom prezlečení, je ľudová a jej zmyslom je hlavne zábava. Pre väčšinu bežných poslucháčov, ktorí si ešte neprivykli na fakt, že vo svete sa hovorí aj inými jazykmi než anglicky, bude možno počúvanie celej platne ešte stále dosť tvrdým orieškom. Jednotlivé pesničky z Albumu by však dokázali príjemne spestriť playlist ktoréhokoľvek rádia.

Vydavateľstvo: Universal 2003
Celkový čas: 63:26