Nelly Furtado sa narodila portugalským rodičom a vyrastala v Britskej Kolumbii na západnom pobreží Kanady. Podobne, ako jej etnické korene nie sú viditeľné na prvý pohľad, vplyv world music v jej hudbe je síce evidentný, ale iba v skrytej podobe.

Nelly Furtado sa narodila portugalským rodičom a vyrastala v Britskej Kolumbii na západnom pobreží Kanady. Podobne, ako jej etnické korene nie sú viditeľné na prvý pohľad, vplyv world music v jej hudbe je síce evidentný, ale iba v skrytej podobe. Napovedá tomu už i samotný názov CD Folklore, ktorý je v zdanlivom kontraste s jeho moderne znejúcim soundom. Nik sa tu nemusí obávať prítomnosti nejakých národných krojov, alebo iných prvoplánových signálov patričnosti k akejsi prímorskej rybárskej dedine, či poľnohospodárskej farme, a k ich vekmi konzervovaným ľudovým tradíciám. Hudba Nelly Furtado kotví v kategórii pop, no na jej poňatí tohto žánru je niečo viac, než obvyklé jalové rozochvievanie FM éteru.
Nellyna osobná investícia do spevu spočíva hlavne v odovzdaní a nasadení, teda vo vlastnostiach prirodzených pre (ľudových) muzikantov hrajúcich pre svoje potešenie. Jej typický, kovovo jasne znejúci hlas je ako stvorený hlavne pre pesničky založené na dobrom a pevnom rytme. Rytmická zložka je tvorená súčasnými nástrojmi a zvukmi, ale práve jej spodný prúd vyviera odkiaľsi z minulosti a tvorí druhý oporný bod etnickej inšpirácie. Zvukový kolorit dopĺňajú nástroje obvyklé pre skôr country, no v danom kontexte nestrhávajú pozornosť iným smerom, než napreduje duch konkrétnej skladby. Kombinácia Nellynho hlasu s tak zvukovo príbuzným nástrojom, akým k jej témbru môže byť len bendžo, zaručuje pesničkám akustickú priebojnosť a zároveň ponúka veľmi zreteľnú identifikáciu. Zdá sa, že Nellyno usporiadanie v hlasiviek a celého zvukového ústrojenstva, má takmer totožnú konšteláciu akou disponuje jej o tridsať rokov staršia kolegyňa Stevie Nicks (ex Fleetwood Mac).
V rukopise takmer každého hudobného skladateľa sa nejakým spôsobom odzrkadľuje obdobie, v ktorom sa formoval jeho názor a vkus. Obvykle sa jedná o akýsi pohľad späť, preskočenie určitého časového obdobia odo dneška smerom k teenagerskému veku autora. V prípade Nelly Furtado je evidentné, že doba, v ktorej sa formovala ona, sú iba nedávno minulé deväťdesiate roky. Nelly neovplyvnili pesničkárky z prvého boomu osemdesiatych rokov ako Tracy Chapman či Suzanne Vega, ale inšpiráciami pre ňu boli skôr Paula Cole alebo Alanis Morissette.
Zahraničná kritika Nelly vytýka, že po svojom prvom albume akoby prišla o zmysel pre humor a v egocentrickom opare (ktorý obklopuje väčšinu dvadsiatnikov), nevidí ďalej od svojich problémov. Keby to mala byť pravda, slovenskému poslucháčovi, ktorý z 99 % vníma Nellynu hudbu ako súbor tónov, rytmov a farieb, takýto argument prekážať nemusí. O platni Folklore platí že má veľa svetlých miest aj bez obvyklého „ale“. Hoci Nelly ešte nedorástla do kategórií o ktorých sa jej v noci sníva, jej druhé podanie je viac než sľubné. Naučila sa hovoriť hudobným jazykom, ktorý je živý a veľmi príjemne sa počúva. Mladá speváčka a skladateľka zatiaľ ešte síce nemá všetko z vlastnej hlavy, ale do budúcnosti záleží iba na nej, či bude mať o čom týmto jazykom prevravieť. Že na to má, už niet pochýb.

Vydavateľstvo: Universal, 2003
Celkový čas: 53:35