Ako poslucháča ma vždy privádza do rozpakov počúvanie albumov, ktoré vychádzajú tak akosi in memoriam. To sa stáva vtedy, keď zomrie nejaký spevák, či frontman kapely a vydavateľstvo začne pátrať v archívoch.

Ako poslucháča ma vždy privádza do rozpakov počúvanie albumov, ktoré vychádzajú tak akosi in memoriam. To sa stáva vtedy, keď zomrie nejaký spevák, či frontman kapely a vydavateľstvo začne pátrať v archívoch. Prípadne osloví rodinu zosnulého a z jeho šuflíkov vytiahne nikdy nezverejnený materiál a v štúdiu ho upraví. No a potom už vychádza album, ktorý by mal byť spomienkou na daného umelca a snáď i trochu prilepšiť sťaženú situáciu rodine pozostalého.

Ale nie v tom je zvláštnosť takýchto albumov. Vo väčšine prípadoch až pri počúvaní takéhoto produktu poslucháčovi dochádza o akú osobnosť hudobná spoločnosť prišla. Kým totiž fenomenálny Freddie Mercury normálne vystupoval, všetci to brali ako súčasť života. Fanúšikovia žasli nad každou novou pesničkou, tí ostatní sa jeho tvorbe nebránili a vždy si ju vypočuli, keď zaznela v rádiu. Keď Freddieho zmohla zákerná choroba, začali vychádzať rôzne výbery, nikdy nevydané skladby a celý svet si až vtedy začal uvedomovať o akú osobnosť prišiel.

Zlé jazyky dnes s úsmevom na tvári hovoria, že ak by chcel Michael Jackson zostať večne živý a slávny, mal by sa konečne rozpadnúť. Ale to je o inom.

Aká je situácia u nás? V čase, keď dostávajú šancu na návrat z priepasti ešte žijúci umelci sa akosi na tých, ktorí tu už nie sú a pozornosť si určitie zaslúžia, zabúda. A je to škoda. Našťastie, takých prípadov nie je veľa.

O to viac poteší fakt, že vydavateľstvo Monitor prišlo na trh s albumom skupiny Turbo. Tí neskôr narodení sa asi pýtajú kto to je. Kapela na čele s Richardom Kybicom žiarila v 80-tych rokoch. Asi najväčším hitom skupiny bola skladba Hráč. Zaznamenávali nemalé úspechy, pričom tým najväčším bolo jednoznačne víťazstvo v ankete Zlatý slávik. Rebelstvo a "tvrdá hlava" im v čase totality prinieslo i zákaz hrania a nahrávania nových hitov.

Postupom času sa v predaji objavili ich albumy vo forme CD, no nové veci neprichádzali. Chalani viedli svoj život a iba máloktorí z nich sa venovali muzike. A možno by časom bolo vzniklo i nové CD tejto kedysi populárnej formácie, keby ... Keby si život nevybral svoju daň a Richard Kybic v roku 2003 nepodľahol zákernej chorobe.

A tak sa na trh dostáva veľmi zaujímavý album skupiny Turbo. Tí, ktorí kapelu poznajú na ňom nájdu i hlas samotného Kybica. Základ pesničiek, ktoré sa na albume nachádzajú totiž pochádza z archívu samotného speváka. "Demáče" vznikli v jeho štúdiu, kde si ich napísal, naspieval a zahral na gitare. S láskavým zvolením rodiny sa objavili na trhu.

Nie, nejde o žiadny prevratný album. Ak si ešte niekto spomenie aká hudba sa hrala, či skôr mohla hrať v minulej ére, vie o čo ide. Klasický melodický pop rock, s textami o živote a o láske. Nič originálne, nič svetoborné a predsa zaujímavé.

Byl to hráč je totiž album, ktorý by mal mať v archíve každý milovník domácej tvorby. Nie preto, aby ho niekoľkokrát denne počúval. Ale preto, že tvorí neoodeliteľnú súčasť domácej hudobnej tvorby.

Na albume je 9 úplne nových pesničiek. Niektoré z nich skutočne spieva samotný Kybic. Deviatku dopĺňajú dve staršie skladby (Přestáváš snít, Láska z pasáží) a jedno veľké prekvapenie. Najväčší hit v kariére skupiny naspievaný frontmanom skupiny Kabát Josefom Vojtekom. Prekvapenie? Možno. Ale za prvé ide o skvelý marketingový ťah, ktorý by mal podporiť predajnosť albumu. No a za druhé, opovrhujem predošlou myšlienkou. Pesničky a la tribute sú dnes bežnou vecou. A uznávam, že ak vydavateľstvo chcelo vzdať úctu výbornému gitaristovi a dobrému spevákovi, nemohli si na interpretáciu veľkého hitu vybrať lepšie. Vojtekovi síce moc nesedí jemný sound a je cítiť, že v niektorých pasážach skladby sa márne hľadá. Možno stačilo trochu pritvrdiť v hlase. Ale inak pohoda.

Album skupiny Turbo určite nezlomí rekordy v predajnosti. V rebríčkoch kvality sa na 100% nevyšplhá do prvej trojky. Ale o to tu nejde. Skôr si ním treba zaspomínať na to, že i v časoch nedávno minulých vznikala v našich zemepisných šírkach celkom dobrá hudba. Raz za čas sa k tomuto dielku vrátiť a nech boli kritiky akékoľvek, povedať si, že Richard Kybic - bol to hráč.

Vydavateľstvo: EMI/Monitor, 2003

Celkový čas: 45:37

01.   Hráč   L.P. 2003 Josef Vojtek Tribute