Po úspechu albumu Stankonia boli očakávania na novú tvorbu atlantského dua Outkast naozaj veľké. Napriek všetkému však dvojica Big Boi a Andre 3000 dokázali, že nie nadarmo sa o nich hovorí ako o jednej z najzaujímavejších hip hopových skupín.

Po úspechu albumu Stankonia boli očakávania na novú tvorbu atlantského dua Outkast naozaj veľké. Napriek všetkému však dvojica Big Boi a Andre 3000 dokázali, že nie nadarmo sa o nich hovorí ako o jednej z najzaujímavejších hip hopových skupín. Dvojalbum Speakerboxxx (The Love Below) je netypický, pretože každý album na ňom je iný.
Prvé CD je hip hopovým dielom Big Boia, zatiaľ čo druhá "doska" ponúka funkovo - soulovo - jazzové kreácie, ktoré zložil Andre 3000. Na nové pesničky Outkastu čakali ich priaznivci tri roky. Ale oplatilo sa. Hoci, keď som prvý raz držal v rukách ich novinku, z ktorej som poznal akurát tak úvodný singel Hey Ya!, pomyslel som si, že čoho je veľa, toho je príliš. Po dvoch hodinách a 15 minútach počúvania som však veľmi rýchlo zmenil názor.
Album ponúka 37 skladieb a ešte nejaké to intro navyše. Nástupca výborného albumu Stankonia (s hitmi Ms. Jackson a So Fresh, So Clean?) je nadčasovou platňou, ktorá je dnes veľká a za niekoľko desiatok rokov sa o nej bude hovoriť ako o klasike. Preháňam? Počúvajúc pozorne tvorbu amerického dua prichádzam na to, že ich tvorba je hip hop, ktorý skladajúc hold tomuto druhu hudby, už vlastne ani nie je hip hopom. Čím teda? Bez mučenia sa priznávam, že mi skutočne chýbajú slová, ktorými by sa to dalo vyjadriť. Ťažká, no úžasne zvádzajúca hudba, pripravená s úžasným citom. Na jednej strane rozoberá problémy lásky a všetkého čo k tomu patrí. To všetko podfarbené rytmom erotického funky, jazzu, rocku i electromusic. Na druhej strane majstrovské slová obalené do tónov "starej školy" ako úžasný hold počiatkov rapu.
Z množstva pesničiek na albume je veľmi ťažké vybrať tie najlepšie. Sú totiž tak silné, že pôsobia dojmom, akoby na seba naväzovali a jedna bez druhej nemohla existovať. Prvé stretnutie s týmto materiálom môže budiť dojem, akoby poslucháč narazil na stenu plnú zvukov a inšpirácií. Až následné počúvania môžu presne od seba "odcediť" pesničky najviac charakteristické pre každého člena kapely.
Poslucháč určite neprehliadne také skladby ako dynamickú Behold A Lady, ktorej dominuje silný techno - funkový beat, alebo singlovku Hey Ya!, ktorá znie akoby sa skrížili Beatles so zvukom súčasných Motown. Hriechom by tiež bolo nevšimnúť si na albume účasť takých hlasov ako Kelis (v futuristickej funky skladbe Dracula´s Wedding), Norah Jones (Take Off Your Cool v rytme "šialeného" jazzu), alebo herečky Rosarie Dawson (zmyselné, štýlom funky nasýtené R&#B She Lives In My Lap). Jedným slovom Andre 3000 predstavil ten najlepší materiál.
Big Boi prežíva svojich päť minút slávy v skladbe Flip Flop Rock, v ktorej hosťuje Jay - Z a Killer Mike, ktorí s ním rýmujú pri tónoch gitár a anjelských akordov klavíra. Po textovej stránke excelujú skladby War, Church, či Pink & Blue. No a to je stále iba niekoľko skladieb z dvojalbumu. Ďalej však nemá význam písať, pretože s tým zvyškom by sa mali všetci zoznámiť osobne. A hoci je isté, že nájsť na albume druhú vypaľovačku podobnú skladbe Hey Ya! bude veľký problém, tento album ako celok je proste úžasný.

Vydavateľstvo: BMG, 2003
Celkový čas: CD1: 52:57 / CD2: 79:40

CD1: