Muzikálový ošiaľ v Čechách stále pokračuje. Jeden muzikál strieda druhý a každý z nich je dostatočne úspešný. Všetko to začalo v roku 1992 uvedením Bedárov vo Vinohradskom divadle.

Muzikálový ošiaľ v Čechách stále pokračuje. Jeden muzikál strieda druhý a každý z nich je dostatočne úspešný. Všetko to začalo v roku 1992 uvedením Bedárov vo Vinohradskom divadle. Potom už nasledovali české verzie prevzatých predstavení, ale i pôvodné české muzikály. Z tých prevzatých sa akosi neuchytila Evita, z tých pôvodných snáď nezaujala iba Rusalka. Naopak veľký úspech zaznamenali Jesus Christ Superstar, či pôvodný Drakula. Mnohé sa hrali i na Slovensku. A mnohé sa ešte určite u nás hrať budú. Pretože muzikálový ošiaľ nekončí a pripravuje sa niekoľko ďalších predstavení. Lucie Bílá sa stala akousi neoddeliteľnou súčasťou muzikálov. V dobe, keď nevydávala nové albumy sa práve muzikál stál jej obživou a spôsobil, že sa na ňu ani na okamih nezabudlo. Táto speváčka je podpísaná i pod najčerstvejším muzikálovým dieťaťom nazvaným Excalibur. A nielen ako speváčka, ale i ako producent a tiež je spolumajiteľkou pražského divadla Ta Fantastika, kde sa muzikál hrá. Je dobrým zvykom, že v čase premiéry muzikálu sa na trh dostáva i CD s hudbou, ktorá v ňom znie. V prípade tohoto muzikálu je to inak. Už sa zdalo, že na Veľkú noc príde derniéra, ale pre obrovský záujem sa hrá ďalej. Hudba z muzikálu vychádza na CD až v súčasnosti, ale je jasné, že sa oplatilo čakať. Album ponúka až 27 muzikálových skladieb. Excalibur podľa hudby nie je klasický muzikál, kde má najväčší priestor orchester. Po hudobnej stránke sa o muzikál postaral Michal Pavlíček a pokiaľ ma pamäť neklame, tak v jeho prípade ide o prvé takéto obrovské dielo. V každom prípade však svoju úlohu zvládol na výbornú. Excalibur je výnimočný i tým, že po hudobnej stránke dominujú gitary a celkovo ide o omnoho rockovejšie dielo, než je pri muzikáloch zvykom. A je to dobré. Texty sú samozrejme prispôsobené danej téme. Vždy som obdivoval tých, ktorí skladajú texty do muzikálov, pretože postaviť na nohy niekoľkohodinový ucelený projekt je fakt náročná vec. Na tomto muzikáli spolupracovalo hneď niekoľko textárov a vytvorilo veľmi dobré dielo. Samozrejme, vždy je lepšie, keď poslucháč pred zasunutím nosiča do prehrávača dielo vidí, aby bol v obraze. Ale Excalibur je i na CD projektom, ktorý sa dá počúvať donekonečna. Kvalitný projekt, z ktorého určite vzíde množstvo úspešných hitov. Ako speváci sa na albume i na pódiu predstavuje česká hudobná elita: Lucie Bílá, Kamil Střihavka, Michael Kocáb, Daniel Hulka a bezkonkurenčne exceluje Lucka Vondráčková. Na hlavu tejto speváčky sa hneď po premiére vzniesla salva pozitívnej kritiky a svoje kvality dokazuje i na samotnom CD. Ak je možné niečo tomuto nosiču vytknúť, tak je to jednoznačne booklet. Chýbajú texty, čo je v prípade muzikálov neospravedlniteľné. A samozrejme album spojený s muzikálom by mal obsahovať i také informácie, kedy a kde sa uskutočnila jeho premiéra. To sú zaujímavé veci nielen pre ortodoxných zberateľov muzikálovej hudby. Po hudobnej stránke je však Excalubur excelentným dielom.

Vydavateľstvo: Sony Music / Bonton, 2004
Celkový čas: 79:16

01. Hanrahá - Rytíři kulatého stolu