Pravdepodobne najočakávanejší domáci album konečne uzrel svetlo sveta. Priaznivci Richarda Müllera sa nádejali, že na jeho Monogamnom vzťahu si zamlsajú už na sklonku minulého roka, no interpret jeho vydanie nakoniec o pol roka oddialil.

Pravdepodobne najočakávanejší domáci album konečne uzrel svetlo sveta. Priaznivci Richarda Müllera sa nádejali, že na jeho Monogamnom vzťahu si zamlsajú už na sklonku minulého roka, no interpret jeho vydanie nakoniec o pol roka oddialil. Ten čas však stačil na to, aby sa o albume nekonečne dlho rozprávalo. Vznikol za dva dni, počas Müllerovho pobytu v New Yorku. Za ten neuveriteľne krátky čas zložil všetky pesničky po hudobnej i textárskej stránke. A potvrdil tak, že "veľké jablko" inšpiratívne vplýva hádam na každého. No a keď už bol na mieste, "zbalil" štyroch amerických hudobníkov a svoje najnovšie dielo tam i nahral. Hovorilo sa tiež o exkluzívnych hudobníkoch, ktorí na albume spolupracovali. Snáď najviac preferované meno bol bubenník Steve Holley, ktorý si "škrtol" už i u Paula McCartneyho. Ďalšou uvádzanou vecou bol fakt, že na albume nie sú žiadne klávesy.
O tom, že Müller naďalej ostáva najpopulárnejším spevákom nielen na Slovensku, ale i v Čechách svedčí fakt, že v oboch našich Európskych krajinách sa stal album zlatým dávno predtým, než vôbec uzrel svetlo sveta. Obchodníci totiž objednali od vydavateľa toľko kusov, že to hravo pokrylo požadovanú hranicu. A Müller tak po minuloročnom triumfálnom vypredanom turné, na ktoré sa lístky predávali tak ako vstupenky na koncert Madonny v New Yorku opäť dokázal, že je stálicou.
Aký je Monogamný vzťah? Trochu monotónny. Nech sa nikto na mňa nehnevá, ale najnovšia Rišova produkcia v ničom nevybočuje od toho, čo už prezentoval kedykoľvek predtým. V tvorbe sa neposunul ani o krok dopredu (čo však pravdepodobne od neho nikto neočakáva), ale našťastie ani nezaradil spiatočku. Bohužiaľ, pesničky na Monogamnom vzťahu po niekoľkonásobnom vypočutí pôsobia jednotvárne. Akoby išlo o jednu nekonečne dlhú skladbu, v ktorej sa občas zmení text.
Z rovnako a presne vyformovaného radu vybočuje snáď iba záverečná skladba Asi to tak musí byť, ktorá je na albume najdlhšia a zároveň sa stala prvým singlom. Trochu dynamickejšia (na rozdiel od iných) je i Najlepšia droga. No zvyšok je ponurý a smutný a bohužiaľ až príliš. V každom prípade je to však veľmi kvalitný album. Rišove texty sú tento raz veľmi otvorené a poslucháčom prostredníctvom nich ponúka samého seba a dovoľuje im nazrieť do neuveriteľnej hĺbky svojho ja. Áno, kľudne by sa dal tento album nazvať srdcovým. Rišo sa vyjadruje na tému svojich detí, svojho otca a tiež ženy, ktorá pre neho (aspoň v súčasnosti) znamená všetko. Ak by ešte niekto na chvíľu uvažoval o tom, že je to Soňa, tak ho z omylu vyvedie stručné a jasné venovanie na zadnej strane obalu: Ive.
Celkom bežný booklet spríjemňujú autorské fotografie samotného speváka. Titulná strana malej knižky je však originálna a zaujíme na prvý pohľad. V každom prípade, keby Müller venoval príprave tohoto albumu viac času ako dva dni, vzniklo by určite ešte lepšie dielo, než je toto. Hoci sa dá predpokladať, že niekoľko hudobných cien speváka na budúci rok určite neminie, isté je, že trochu rozmanitosti by naozaj padlo vhod.

Vydavateľstvo: Universal Music, 2004
Celkový čas: 42:52

01. Monogamný vzťah