Vydavateľstvo Universal vo svojej produkcii pristúpilo ku kampani zameranej na prezentáciu jednej zo svojich najkreatívnejších reprezentantiek, islandskej speváčky Bjork a to vo verzii unplugged.

Do aktuálnej ponuky bolo zaradených hneď niekoľko CD s alternatívnymi verziami jej regulérnych radových projektov. Prvým z nich je audiozáznam z jej vystúpenia v rámci série MTV Unplugged, na ktorom Bjork v akustickej podobe predviedla svoj prvý sólový album po tom, čo v roku 1992 opustila skupinu Sugarcubes. (Audiozáznam koncertu na CD nasleduje po vydaní toho istého koncertného materiálu na DVD.)
Neoficiálnym emblémom MTV Unplugged by sa mohla stať akustická gitara, ktorá buďto dominuje, alebo prinajmenšom nechýba v orchestrácii azda každého koncertu z tejto série. Nebola by to však Bjork, keby svoju odlišnosť nedala najavo aj pri tejto príležitosti a tak si jej známe skladby ako Human Behaviour, Big Time Sensuality, či Violently Happy môžeme vypočuť v podaní nástrojov ako spinet, kontrabas, harfa, trombón, flauta, gamelan (skupina indonézskych melodických perkusií), tabla (indické bubienky), harmónium atď.
Hoci použitie elektroniky charakterizuje hudbu Bjork od Sugarcubes a čím viac ju sprevádza aj počas jej sólovej kariéry, akustická verzia jej elektrikou nabitých piesní je len iným pohľadom na rovnakú podstatu, ktorú nespútaná umelkyňa vyhľadáva v svojich tvorivých výbojoch. Pri počúvaní si uvedomíme, že sa tu často zvýrazňujú tie isté praveké či šamanské atribúty, ktoré elektronická hudba obkročným spôsobom prevzala z tradícií rôznych svetových národov.
Akustické aranžmány na druhej strane prebrali niektoré „necnosti“ z elektroniky, ako napríklad ignoráciu harmónie – tam, kde pod melódiou spevu podvedome cítime zmenu harmónie, tam si tvrdošijný gamelan ako kolovrátok stále pradie na jednom akorde. Výsledkom je zvýšené napätie, ktorého nutným predpokladom je spevácka a výrazová suverenita Bjork. Neznamená to ale, že by Bjork nepoznala harmóniu. Ako dôkaz poslúži harmonicky bohatá skladba Like Someone On Love evokujúca svojou sentimentálnou formou a kompozičnými postupmi popjazzové evergreeny z pera skladateľov ako G. Gershwin, alebo J. Kern.
I keď Bjork túto skladbu spieva iba s doprovodom harfy, v podvedomí sa k nej automaticky dotvárajú pompézne sláčikové aranžmány ako z hollywoodskych filmov polovice minulého storočia.
V iných skladbách zase nápadité ostinátne basové linky kontrabasu znejú ako z najsúčasnejších drum&#bassových projektov. Jednou z mála výhod CD verzie Debut Live oproti DVD záznamu toho istého koncertu je, že poslucháč sa takto môže ešte lepšie sústrediť na detaily v hudbe, pričom ho nerozptyľuje ináč iste veľmi zaujímavá vizuálna zložka koncertu.
Či už ide o audio, alebo audio-video zážitok, dôležité je, že skvelé hudobné detaily sa sčítavajú a výsledkom je ešte lepší a veľmi kompaktný celok. Aranžmány ladia s hlasom a spev je rovnako plný invencie ako melódie a slová debutujúcej Bjork. Toto CD možno počúvať niekoľko krát za sebou, problém je len v tom, že takmer akákoľvek nasledujúca hudba môže pri porovnaní pohorieť, preto je lepšie dopriať si po disku Debut Live porciu liečivého ticha.

Vydavateľstvo: Universal, 1993/2004
Celkový čas: 43:08