Prišla, zaspievala, zvíťazila. Tak akosi v skratke vyzeralo v máji tohoto roku finále medzinárodnej pesničkovej súťaže Eurovízia. Mlado vyzerajúca 30 ročná Ukrajinka vtedy spôsobila rozruch už na skúške večerného programu, keď pod ňou a jej tanečníkmi povolilo pódium a technici ho museli spevňovať.

Prišla, zaspievala, zvíťazila. Tak akosi v skratke vyzeralo v máji tohoto roku finále medzinárodnej pesničkovej súťaže Eurovízia. Mlado vyzerajúca 30 ročná Ukrajinka vtedy spôsobila rozruch už na skúške večerného programu, keď pod ňou a jej tanečníkmi povolilo pódium a technici ho museli spevňovať. Večer však už patril jej. Zvíťazila a nemožno sa tomu čudovať. Spomedzi všetkých účinkujúcich bola najoriginálnejšia, najdivokejšia a jednoducho dokázala zaujať. A momentálne si užíva svoj rok slávy. Pretože tak to už chodí. Po roku príde nový víťaz a nový ošiaľ. Kto si dnes spomenie na tureckú speváčku Sertab, ktorá zvalcovala Eurovíziu rok predtým? Ibaže Ruslana môže byť výnimočná i v tomto kolotoči.

I na náš trh sa momentálne dostáva debutový album tejto divokej Ukrajinky a treba hneď na úvod povedať, že klobúk dolu. Ruslana totiž v žiadnom prípade nie je speváčkou jediného hitu. Wild Dances je iba jednou z dvanástich skladieb na albume. Prvý veľký medzinárodný hit hviezdy, ktorá doma na Ukrajine úpenlivo bojuje za práva homosexuálov a lesbičiek, s veľkým honorom prijala miesto poradkyne po boku najvyšších predstaviteľov štátu a celkom nedávno získala svoje prvé hudobné medzinárodné ocenenie. Určite to však nie je hit posledný. Temperament, ktorý sála z jednotlivých skladieb totiž dokáže osloviť väčšinu poslucháčov. Tých, ktorí sú na takejto hudbe závislí, ale zaujať dokáže i tých, ktorým pri tanečnej hudbe vyskakuje nožík. Ruslana je totiž originálna.

Modernú tanečnú hudbu vo svojich pesničkách kombinuje s miestnym „folklórom“, čím vytvorila úplne nový, zatiaľ neohraný hudobný rozmer. Album je veľmi rýchly a skutočný slaďák je na ňom iba jediný. Pesnička Milujem ťa, snáď venovaná vlastnému manželovi, o ktorom sa kedysi vyjadrila, že je veľmi tichý a sama nerozumie tomu ako to s ňou môže vydržať pri jej divokosti. Protiklady sa jednoducho priťahujú.

Ďalším pozitívom tohoto albumu je fakt, že Ruslana sa po víťazstve na festivale nezavrela do štúdia a neprespievala všetky pesničky do angličtiny, aby boli vo svete viac predajnejšie. A popri tom všetkom speváčka spieva tak čisto, že všetci tí, ktorí svojho času povinne študovali ruský jazyk, nebudú mať problémy porozumieť textom. I za túto originalitu patrí Ruslane jedno plus navyše. Tanca chtiví poslucháči si naozaj prídu na svoje. Temperament tomuto albumu vskutku nechýba. A ak sa k tomu prirátajú ešte živé nástroje, hudobný gurmán si týmto albumom skutočne pochutná a to i napriek tomu, že v konečnom dôsledku to nie je nič iné, iba praobyčajná komerčná muzika.

Ruslana je však dôkazom toho, že i komercia sa dá robiť vskutku inteligentne a na vysokej úrovni. Ostáva len veriť, že Ruslana a tím ľudí okolo nej nezaspia na vavrínoch a čoskoro prídu s novým, aspoň rovnako dobrým albumom.

Vydavateľstvo: EMI/Monitor, 2004
Celkový čas: 43:40

01. Oj zagraj mi, muzičenku